خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ولی فقیه در مازندران درگذشت

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۸۰۸

آیت الله نورالله طبرسی شامگاه امروز شنبه 19 بهمن ماه پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای انقلاب اسلامی بر اثر عارضه بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری ،آیت الله نورالله طبرسی مجاهد نستوه و عالم جلیل القدر نماینده سابق مقام معظم رهبری در استان مازندران نماینده مردم شریف استان در مجلس خبرگان و امام جمعه ساری پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای انقلاب اسلامی و تلاش وصف ناشدنی در سنگر امام جمعه مرکز استان در بیمارستان شهید رجایی تهران دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله نورالله طبرسی در فروردین 1319 شمسی در روستای سوچلما بخش هزار جریب مازندرتن از توابع شهرستان نکا متولد شد پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود.

 پدر او حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری نقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌ های دینی بود.

آیت الله طبرسی تا سن حدود 12 سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت آیت الله کوهستانی و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت.

او پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود 20 سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و مشکینی و سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن ‌زاده آملی و دیگران خواند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری از آغاز انقلاب در سال 42 به صف مبارزه با دولت وقت پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت های  سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می شود. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی (ره) به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی، در تهران بود.

آیت الله طبرسی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال 52 در ساری مقیم شد و در این شهرستان به فعالیت های  سیاسی و مذهبی پرداخت و در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. 

نماینده سابق مقام معظم رهبری در مازندران در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت های  پشتیبانی از جنگ می پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

آیت الله طبرسی در سال 1359 از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری و در سال 78 نماینده ولی فقیه در استان مازندران منصوب شد و سرانجام در نهم آبان سال 1398 به دلیل بیماری طی متن نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای از سمت مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در مازندران کناره گیری و استعفا کرد .

او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در 27 سالگی (سال 1346) ازدواج نموده و دارای چهار دختر و سه پسر می باشد.

بنا بر اعلام گزارشات مراسم تشییع این عالم جلیل القدر روز دوشنبه 21 بهمن در شهر قم و روز چهارشنبه 23 بهمن ساعت 10 صبح با اقامه نماز توسط مرجع عالیقدر آیت الله العظمی جوادی آملی در مرکز مازندران برگزار می شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز