خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری مازندران:

ضرورت گذر از دروازه فرهنگ بومی برای جهانی شدن

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۲۹۵

رئیس حوزه هنری مازندران ، گفت: تمامی کسانی که داعیه جهانی شدن را دارند و تمایل دارند تا آثارشان در سطح جهانی مطرح شود می بایست از دروازه بومی عبور کنند.

به گزارش ایلنا ،سینا دلشادی در نشست خبری رونمایی از پوستر جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ با بیان اینکه پرداختن به فرهنگ بومی بهترین روش مقابله و مبارزه با تها جمات فرهنگی است، اظهار داشت: مازندران بنیانگذار جشنواره ای در کشور است که هنرمندان برجسته ای در آن حضور دارند.

وی افزود: تاکنون با دیدن  ۷۰ اثر ارسالی  این جشنواره می توان گفت که آرشیوی نبودن این آثار از ویژگی های مهم آثار ارسالی است که به نوع خود در خور توجه و تحسین است.
رئیس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه تمام آثار ارائه شده در راستای اهداف این جشنواره که تبادل ارزش های فرهنگی است ،گفت: تمامی کسانی که داعیه جهانی شدن را دارند و تمایل دارند تا آثارشان در سطح جهانی مطرح شود می بایست از دروازه بومی عبور کنند.
وی ادامه داد: اگر کسی بوم و فرهنگ محله و منطقه خود را به خوبی بشناسد و آثارش از فرهنگ و آیین بومی باشد به واسطه این فرهنگ می تواند یک اثر جهانی تولید کند.
دلشادی بیان داشت: هر کدام از ما در فرهنگ و بوم خودمان ویژگی ها و برجستگی ها ی خاص و ویژه ای داریم که می تواند در تولید و ارائه آثار فرهنگی نقش اثر گذاری داشته باشد.
وی مزین شدن پوسترجشنواره ملی تئاتر را به تمثال مبارک شهید سید جواد اسدی(مدافع حرم) را از ویژگی های برجسته عنوان کرد و گفت: هنرمندان واقعی شهیدان اسلام هستند و شهادت در جامعه از ارزشمند ترین آرمان جامعه محسوب می شود.
دلشادی افزود: یکی از سیاست های مهم حوزه هنری واکنش در مقابل اتفاقات پیرامونی است و امروز در شرایطی از منطقه قرار گرفتیم که شهدای حرم از مهم ترین موضوعات فرهنگی  کشورمطرح می شوند که برای پاسداری از میهن و اسلام  و همچنین دفاع از حرم ائمه اطهار از خود می گذرند.
وی با بیان اینکه شهدای حرم مدافع حریم ولایت، دیانت و انقلاب اسلامی و ارزش های آن هستند ، افزود: اما افرادی هستند که هنوز این ارزش ها رابه خوبی درک نکردند بنابراین با برگزاری این جشنواره بر آن شدیم تا ا ز آرمان های والا و مقدس شهدا پاسداری کنیم.
دلشادی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد شد تا این جشنواره در تقویم جشنواره سراسری کشور ثبت شود، عنوان کرد: این امر نشانگر این است که جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ جایگاه خوب و ارزنده ای را در عرصه هنر نمایش کشور به دست آورده است.
وی اجرای پژوهشی را از برنامه های برجسته و منحصر به فرد این جشنواره عنوان کرد و گفت: حاصل این امر پیوند زدن میان پژوهش و نمایش است.
رئیس حوزه هنری مازندران از رونمایی ۱۱ کتاب در اختتامیه این جشنواره خبر داد و افزود: جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ از ظرفیت بین المللی شدن نیز برخوردار است.
دلشادی با بیان اینکه نمایش تنها هنری است که با مخاطب خلق می شود و می تواند طلایه دار تمام رشته های هنری باشد،ادامه داد: برجستگی این امر مستلزم داشتن درک عمیق از هنر است.
وی در ادامه با بیان اینکه در برپایی چنین جشنواره هایی همت و حمایت مسئولان استانی و شهرستانی می تواند تاثیر گذار باشد، اظهار داشت: ایجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای بین المللی این جشنواره لازمه حمایت استاندار است.
دلشادی داشتن سالن سربازو مکان های مناسب برای اجرای نمایش را از ضروریات دانست و گفت: پیش بینی می شود یکصد آثار نمایشی به دبیر خانه این جشنواره تا پایان وقت مقرر ارسال شود.
وی با طرح این سوال که سهم هنرمند از مجموعه مدیریتی استان چقدر است ، عنوان کرد: حوزه هنری با داشتن هنرمندان متعهد  انتظار دارد تا مسئول ارشد استانی نگاه ویژه ای به هنر انقلابی استان داشته باشد.
دلشادی با تاکید برا ینکه کسانی که با هنرمندان پیوند خوردند موفق هستند، گفت: اگر اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کردند با زبان و بیان هنر گره بخورد به طور حتم  موفقیت خوبی حاصل خواهد شد.
وی افزود: عده ای از مسئولان به هنر نگاه تزیینی و تشریفاتی دارند این در حالی است که هنر به دور از تشریفات و تزئینات ، یک ضرورت است و کارکردهای عمیق دارد و می تواند نقش اثر گذاری در جامعه داشته باشد.
رئیس حوزه هنری مازندران، گفت: همزمان با برگزاری جشنواره سراسرس تئاتر تیرنگ در مازندران نشست مسئولان تئاتر مراکز حوزه هنری سراسر کشور برگزار می شود و ۳۰ نفر از مدیران کشوری در اختتامیه این جشنواره شرکت می کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز