خبرگزاری کار ایران

فرماندار ساری خبرداد

تشکیل کمیته پنج‌گانه احیای بافت فرسوده

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۸۸۳

فرماندار ساری گفت:‌ تشکیل کمیته پنج گانه و ارائه پیشنهادات بازآفرینی شهری محدوده ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی، ارائه برنامه ها و اقدامات دستگاه های مدیریت شهری، اعلام مسئولیت ها وشرح وظایف ادارات و دستگاه ها در کمیته ها از اقداماتی است که باید صورت گیرد.

به گزارش ایلنا ،نخستین جلسه شورای ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری با توجه به «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» که در سال گذشته به تصویب  وزیران رسیده بود ، در محل سالن جلسات  فرمانداری مرکز استان برگزار شد.

احمد حسین زادگان اظهار داشت: تقویت سیاست یکپارچه شبکه حمل و نقل درون وبرون شهری و تامین شبکه ارتباطی میان مراکز فعالیت و سکونت درمحدوده‌های هدف، رفع موانع حقوقی و ثبتی اراضی و املاک واقع در محدوده‌های هدف، اتخاذ تمهیدات مناسب در فرآیند تهیه و اجرای برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی از راهبردهای درنظر گرفته شده در سند راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

فرماندار ساری با اشاره به نبودن نگاه برنامه محور و کلان اجتماعی، داشتن نگاه بخشی که دامنگیر  استان و شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: با تصمیمات غیرکارشناسی در استان و شهرستان فعالیت های اقتصادی و عمرانی و مهاجرت هایی رخ داده است و امروزشاهد برگزاری نشست ها وتشکیل کارگروه ها برای پاکسازی و بهسازی این فعالیت های بدون اندیشه و تفکرهستیم .

حسین زادگان اهداف برگزاری این ستاد را توجه بیشتر مسئولان و دستگاه های عضو ستاد به مسائل اجتماعی و فرهنگی در محدوده های هدف چون بافت های فرسوده و تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و محلات و محدوده های بازآفرینی شهری بیان کرد .

وی برمطالعات و تحقیات در محور های پنج گانه این ستاد تاکید کرد و گفت: باید با داشتن برنامه جامع و کامل در اجرای محورها و اهداف این ستاد گام برداریم تا همزمان با اجرای این قانون، سوژه های جدیدی چون موضوع میارکلا در شهرستان  به وجود نیاید.

حسین زادگان اجرای قانون را بهترین و راحترین راه پیشرفت و توسعه مطرح کرد و ادامه داد: در کشور ما قانون وجود دارد اما رعایت نکردن قانون و بی احترامی به قانون مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... را به وجود می آورد و این همان تفاوت کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال رشد است .

وی نادیده گرفتن قوانین را در تصمیمات شبانه و سزارین های اقتصادی چون دانشگاه و شرکت ها و پروژه های مسکونی، ایجاد شهر و .... اعلام کرد و گفت: در ساری  مهاجرت هایی که از روستاها صورت گرفت و شهرنشینی که ایجاد شد آغاز مشکلات و تفاوت ها در نگرش ها، فرهنگ ها و هم چنین نابودی روستا و محیط زیست طبیعی و.. بود و مهمترین مسئله این است که  اقتصاد روستایی را از بین برد .

فرماندار ساری در ادامه با اشاره به 4 پهنه تعریف شده در سند راهبردی " بافت تاریخی و کهن، بافت های ناکارآمد، بافت با پیشینه روستایی، سکونت گاه غیررسمی "  تصریح کرد: ستاد مذکور درشهرستان براساس نوع مشکلات و افزایش آسیب های اجتماعی مناطق پرخطر، اولویت ها  و نقاط هدف را مشخص کند.

این مسئول، توانمندسازی اقتصادی را اولویت اصلی مدیریت شهری در بافت های ناکارآمد شهری یا همان سکونتگاه های غیررسمی اعلام کرد و افزود: فقر و تهیدستی در سکونتگاه های غیر رسمی، موجب رشد آسیبهای اجتماعی شده است و در این مناطق بیش از آب، برق و گاز برای رهایی از انواع بزه کاری ها به اشتغال و درآمد نیاز داریم.

حسین زادگان همچنین هدف از تهیه این برنامه  را ارتقا  کیفیت زندگی ساکنان محلات، اسکان غیررسمی با رویکرد برنامه ریزی مشارکتی، توسعه ظرفیتهای دستگاههای مدیریت شهری درباره برنامه های احیا، بهسازی و نوسازی دانست.

وی از مسئولان ادارات درخواست  کرد با همدلی و همزبانی بتوانند با ایجاد بستر، بانک اطلاعات مشترک در راستای به کارگیری از منابع مالی، فنی، تجهیزات و... برای توسعه و آبادانی شهر همراه و هماهنگ  شوند .

حسین زادگان در ادامه بر ضرورت ساماندهی بافت فرسوده، تاریخی و محلات حاشیه نشین شهر تاکید کرد و افزود: وقوع حوادث و فراهم بودن شرایط لازم برای امدادرسانی سریع و به موقع یکی از مهمترین دلایل ضرورت ساماندهی مناطق و محدوده های شهری است.

نماینده عالی دولت در شهرستان تاکید کرد: حضور گردشگرانی که برای بهره بردن از مواهب طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی به این منطقه سفر می کنند، نشان از لزوم جدیت هرچه بیشتر در حوزه بهسازی و نوسازی بافت شهری و توجه به نگهداری بافت تاریخی و امکانات دهی به روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت به شهر است.

حسین زادگان  در پایان گفت:  تشکیل کمیته پنج گانه و ارائه پیشنهادات بازآفرینی شهری محدوده ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی،  ارائه برنامه ها و اقدامات دستگاه های مدیریت شهری، اعلام مسئولیت ها وشرح وظایف ادارات و دستگاه ها در کمیته ها  از اقداماتی است که باید صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز