خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری در ساری:

شهرداری ها متولیان اصلی پسماند زباله در شهرها هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۲۷

اعلام نداشتن پول و اعتبار از سوی شهرداری ها قابل قبول نیست و نمی تواند دلیلی برای رفع تکلیف باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری با خبرنگاران در محل سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان با اشاره به نقش آلودگی هوا برای سلامت مردم گفت: بیماری های که به سبب آلاینده های محیط زیست بوجود آمده درصد قابل توجهی را شامل می شود.

به گزارش ایلنا از ساری، ابتکار افزود: ۳۰ درصد از بیماری‌های کشورهای در حال توسعه ناشی از آلودگی‌های محیط زیست است و از ۷ مورد مرگ و میر یکی به دلیل آلودگی آب و هوا است.

وی ادامه داد: دولت جدید برای کاهش آلودگی هوا اقدامات بسیار جدی انجام داده است که در واقع نخستین اقدام دولت در بحثکاهش آلودگی هوا است.

معاون رئیس جمهور تصریح نمود: دولت مجددا کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا خصوصا در شهرهای آلوده را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم دولت خذف بنزین آلوده از چرخه عرضه و ارتقای کیفیت سوخته بوده است.

ابتکار خاطر نشان ساخت: وضعیت هوا در چند شهر بزرگ که ارتقای کیفیت بنزین به یورو چهار و ارائه گازوئیل استاندارد صورت گرفته نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.

وی افزود: درعرصه گرد و غبار، آب، امواج، هم مشکلات زیادی وجود دارد که به تبع برای حل مشکلات برنامه های جدی داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره فعالیت محیط‌بانان زن اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه و سخت این شغل سازمان محیط زیست در این زمینه برنامه‌ای ندارد.

ابتکار در ادامه با اشاره به ساخت سازهای بی‌رویه در منطقه کلاردشت نیز گفت: تخریب چنگل ها و ساخت و سازها منابع طبیعی را تهدید می کند و کلاردشت هم ماننددیگر نقاط کشور دستخوش ساخت و ساز بی‌رویه شده است اما دولت بصورت جدی در بحثتخریب جنگل و زمین‌خواری و تغییر کاربری و هر آنچه که محیط زیست را تهدید می تدابیر ویژه ای دارد.

وی درباره وضعیت زباله نیز گفت: براساس برنامه ریزی مدیریت پسماند می باست در برنامه چهارم توسعه اجرایی شود که هم اکنون در سال آخر برنامه پنجم این طرح اجرایی نشده است.

ابتکار ادامه داد: وضعیت زباله و روان شدن شیرابه به تعلل در اجرای مدیریت پسماند بر می گردد که می بایست این مساله جدی گرفته می شد.

ابتکار شهرداری را متولیان اصلی پسماند زباله در شهرها دانست و افزود: با خطاب قرار دادن شهرداری ها از آنان بعنوان متولیان پسماند در شهرها نام برد و گفت: اعلام نداشتن پول و اعتبار از سوی شهرداری ها قابل قبول نیست و نمی تواند دلیلی برای رفع تکلیف باشد.

وی با اشاره به اینکه پسماند مساله ساده ای در شهرها و روستاها است خطاب به شوراها گفت: شورایی که نتواند به تکلیف اولیه خود عمل کند چگونه می‌خواهد جوابگوی مسائل کلانی باشد که مردم بر عهده آنها گذاشته‌اند.

ابتکار خواستار برنامه و ارائه راهکار از سوی شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در خصوص بازیافت و تفکیک شد.

معاون رئیس جمههوردر ادامه با بیان اینکه برای استان‌های ساحلی دستورالعمل آماده شده است اظهار داشت: تسهیلات و حمایت‌های لازم در تبصره ۵ بودجه سال ۹۳ پیش‌بینی کردیم.

ابتکار از بخش خصوص خواست در تا در بحثتفکیک و زباله وارد میدان شودند و به کمک شهرداران بیایند.

وی در پایان با اشاره به تقویت جایگاه محیط بابان گفت: برای این قشر زحمت کش برنامه های مختلفی داریم که از آن جمله می توانیم به آموزش محیط بانان ٰ؛ شناساندن جایگاه حقوقی آنان و اهدای نشان ویژه محیط بانان اشاره کرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز