خبرگزاری کار ایران

مازندران شناسی؛

پل ورسک یکی ازشاهکارهای راه آهن کشور

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۰۹۷

ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax(کمپ ساکس) است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداثشده است.

ایلنا: یکی ازشاهکارهای راه آهن کشور «پل ورسک» است که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است.

با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وکوههای سخت وبلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد.

ازاین پل که شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد، با عنوان «پل پیروزی» یاد شده است.

ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax(کمپ ساکس) است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداثشده است.

به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل به شماره ۱۵۳۴ در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.

پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسک واقع در ۸۵کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران شمال را به هم متصل می کند.

عظمت این که در واقع دوکوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انکارناپذیر است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.

امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود.

گفتنی است در سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند. از طرفی، «چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

سازنده این پل یک معمار اتریشی به نام((والتر اینگر)) در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی است و نام آن بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل میباشد. قریه ورسک در زمان احداثپل دارای حدود ۲۰خانوار جمعیت بوده است.

به روایت بومیان منطقه، هنگامی که این پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد.

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است.

حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل حدودا ۷۳ متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است
سه خط طلا
سه خط طلای راه‌آهن شمال در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می‌شود. این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو به این شکل بنا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز