خبرگزاری کار ایران

در پانزدهمین نشست شورای شهر ساری مطرح شد؛

انتقاد از ساماندهی شتاب زده نیروهای انسانی در شهرداری ساری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۳۷۹

در پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری اعضای این شورا از ساماندهی شتاب‌زده نیروهای انسانی در شهرداری ساری انتقاد کردند و مطرح شد که بازی با افکار عمومی به هر وسیله و ابزاری حق‌الناس است .

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پانزدهمین نشست شورای شهر مرکز مازندران عصر دوشنبه حال و هوای دیگری داشت، جلسه علنی بود و افراد تازه‌واردی در صحن شورا حاضرشده بودند. علت آن را باید در مهم‌ترین اتفاق این روزهای حوزه شهری یعنی ساماندهی نیروهای مازاد جُست.

ماجرا ازاین‌قرار است که شهرداری ساری با پنج هزار و 70 پرسنل، سه هزار و 500 نیروی مازاد دارد و این تعداد نیرو که به هر دلیلی و با هر پشتوانه‌ای وارد شهرداری شدند، با ورود بازرسی و شورای تأمین استان مازندران باید ساماندهی و تعیین و تکلیف می‌شدند یعنی برای هرکدام باید یک ردیف شغلی تعریف می‌شد.

همچنین در ساماندهی نیروها بر این نکته صحه گذاشته شد که باید میزان تحصیلات، سابقه و گرایش کاری لحاظ شود زیرا در به‌کارگیری نیروها افراد بر اساس لیاقت‌ها و توانمندی‌ها در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند.

توجه به اینکه برخی از نیروهای مازاد سرپرست خانوار هستند و از سوی دیگر نیز از یک خانواده گاهی تا 10 نفر نیز در شهرداری مشغول کارشده‌اند، از سوی اعضای شورا مطرح شد و این موارد را محل تأمل دانستند.

نیروی انسانی سرمایه سازمانی است

پرویز شعبانی رئیس شورای  شهر، مدیریت منابع انسانی را مهم‌ترین دغدغه مدیران در همه سازمان‌ها و مؤسسات است و گفت :   همه ما می‌دانیم ازدیاد نیروها از چالش‌های مهم شهرداری است و این تعداد نیرو اگر در جهت بهره‌وری بهینه به‌کارگیری نشود نه‌تنها سرمایه نخواهد بود بلکه سایر منابع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه برای رفع چالش نیرو بر ضرورت ساماندهی نیروها تأکید داشته و داریم و این مهم را جز اولویت می‌دانیم، ادامه داد: منظور از ساماندهی؛ تعریف یک سامانه مشخص برای ظرفیت‌سازی در مجموعه شهرداری باهدف بهره‌برداری بهینه از نیروها است تا باری از روی دوش شهرداری و شورا برداشته شود.

شعبانی افزود: البته تحقق این امر مستلزم تدوین یک شیوه‌نامه برای آموزش، بهبود مهارت‌ها، کارآفرینی، ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید و همچنین به‌کارگیری نیروها بر اساس تخصص، تجربه، مهارت و البته بر اساس نیاز مجموعه است.

وی مدعی شد: شورای شهر ساری همان‌طور که با تعدیل و یا اخراج نیرو موافق نبوده و با هرگونه اقدام شتاب‌زده در راستای ساماندهی نیروها موافق نیست اما اعتقادداریم ساماندهی نیرو باید با برنامه و بدون آزمون خطا باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با تذکر به وضعیت پیش‌آمده این موضوع را ناخواسته و بدون برنامه عنوان کرد و گفت: اتفاق پیش‌آمده حالا به هر دلیلی گذشت؛ اما ازاین‌پس باید برای ساماندهی نیروهای انسانی تصمیمات درست گرفت که هم کرامت افراد محفوظ باشد و هم اینکه تخصص آن‌ها در جهت ارتقای بهره‌وری شهرداری بهره‌گیری کرد.

تأکید بر حفظ کرامت انسانی

علی عاشقان عضو دیگر  شورا  با رد اینکه شورا  در ایجاد این شرایط نقش داشته به دستورالعمل از سوی سازمان بازرسی اشاره کرد و اینکه شورای تأمین نیز بر این موضوع صحه گذاشت، گفت: حفظ شان و کرامت انسانی برای ساماندهی مشاغل برای ما مهم است و مطمنا دوستان ما در شهرداری نیز از این امر مهم غافل نیستند.

وی با تائید سخنان رئیس شورای شهر ساری مبنی بر اینکه نیروهای انسانی سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شوند و باید منزلت آن‌ها حفظ شود، افزود: البته می‌طلبد مدیریت شهری تحصیلات، تجربه، سابقه کار را در ساماندهی نیروها لحاظ کند.

تزریق انگیزه به کارکنان خلاقیت آنان را تقویت می‌کند

سید رحمان میر شجاعی دیگر عضو شورای شهر ساری در ادامه این جلسه گفت: باید برای هر کاری ساز و کار عدالت محور وجود داشته باشد، ساز و کاری که به تأیید شورای شهر رسیده باشد شاید شورا در عزل و نصب دخالت نکند اما می‌تواند در اجرای سازوکار سهیم باشد.

وی به ساماندهی 3500 نیروی مازاد شهرداری اشاره کرد و افزود: مسئولیت نیروی انسانی را به من بسپارید اگر نتوانستم این تعداد از نیروها را مدیریت کنم از صحن شورا خداحافظی می‌کنم.

میر شجاعی تأکید کرد که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، مطالعه بیشتر و بهره‌گیری از صاحب‌نظران و متخصصان برای توسعه شهر گام‌های خوبی برداشت البته تزریق انگیزه به کارکنان شهرداری هم باعث رشد و بروز خلاقیت آنان می‌شود.

شهرام ایرجی عضو شورای شهر ساری در همین جلسه گفت: اینکه ساماندهی نیروها باید انجام شود، بحثی در آن وجود ندارد اما شیوه انجام این ساماندهی بسیار مهم است، کار باید کارشناسی شده و با حفظ حرمت کارکنان شهرداری باشد.

وی زیباسازی منظر شهری را مهم دانست و استفاده از توانمندی‌های نیروهای انسانی برای انجام همین کار ضروری است.

بازی با افکار عمومی حق‌الناس است

سید حسن احمدی سقندیکلایی رئیس کمسیون نظارت وبازرسی و  شکایات شورای اسلامی شهر ساری متذکر شد: بازی با افکار عمومی حق‌الناس است، وقتی‌که قرار است برای کارکنان شهرداری کاری انجام شود که رضایتمندی آنها را به همراه داشته باشد، چه نیازی به سروصدا در فضای مجازی و تهییج افکار عمومی است.

وی به مشکلات پیش رو در حوزه ساماندهی نیروهای شهرداری بنا به تأکید اداره کل بازرسی استان اشاره کرد و یادآور شد: پیش از  وقوع  این اتفاقات ، جلسه‌ای برای همین موضوع برگزار شد اما برخی از اعضای شورا در این جلسه حضور پیدا نکردند که اگر حضور داشتند شاید امروز با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شدیم.

وی یادآورشد: نامه‌ای که سازمان بازرسی به شورای تأمین داد هیچ‌یک از اعضای شورای شهر چه در تأیید و چه در تکذیب دخالتی نداشتند، اما وقتی موضوع حضور بانوان در پارک‌های سطح شهر مطرح شد همه نگران شدیم.

این عضو شورای شهر ساری  گفت: اگر به هر دلیلی همین بانوان در این فضاها هتک حرمت می‌شدند؛ چه کسی پاسخگو بود؟ ننگ بر ما اگر زنی در پارک‌های شهر جارو به دست بگیرد.

بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و صاحب‌نظران

سید حسین یوسفی عضو شورای شهر ساری هم در جلسه امروز شورای شهر ساری بابیان اینکه ما شورای شهر هستیم و در کنار آن باید دغدغه شهرداری را داشته باشیم، گفت: اینکه نیروی مازاد در شهرداری وجود دارد، درست است اما می‌توان با ساماندهی مناسب این مشکل را مرتفع کرد.

وی افزود: موافق ساماندهی نیروها هستم اما نه به هر طریقی؛ لیاقت، شایستگی ، تحصیل و تجربه راه حل برای اجرای این طرح است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز