خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبرداد:

تولید بیش از ۵/۵ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه اصلاح نژاد مرغ بومی در مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۷۲

تاکنون و با استحصال ۲۲ نسل گله اصلاح نژادی، بیش از ۵/۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد شده در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران تولید شده است.

پرورش مرغ بومی از دیرباز در ایران و بویژه استان مازندران رایج بوده و امروزه از نظر حفظ خزانه ژنی، استفاده از مازاد مواد غذایی و زراعی موجود در روستا، کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی، ایجاد اشتغال و تولیدات طیور و بخصوص از بعد پدافند غیر عامل از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش ایلنا از ساری، حسین نگهدار، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: مرکز اصلاح‌نژاد مرغ بومی مازندران از سال ۱۳۶۶ تاکنون با استحصال ۲۲ نسل گله اصلاح نژادی و تولید و ترویج، بیش از ۵/۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح‌نژاد شده را تولید نموده و با تحت پوشش داشتن استان‌های مازندران، سمنان، گیلان، گلستان، تهران و البرز از جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مراکز اصلاح‌نژاد مرغ بومی کشور برخوردار است.

نگهدار تصریح نمود: در شش ماهه اول سالجاری در بخش اصلاح‌نژاد، برترین‌های مرغ و خروس نسل ۲۱ بعنوان گله والد انتخاب و استحصال نسل ۲۲ در این مرکز آغاز گردید که بیش از ۸۲۴۸ قطعه جوجه اصلاح نژادی بدست آمده و پس از طی مراحل انفرادی واکسیناسیون مارک، نصب پلاک بال و وزن کشی یکروزگی به سالن‌های مربوطه انتقال یافتند.

وی میانگین وزن یکروزگی جوجه‌های نسل ۲۲ را حدود ۳۹ گرم عنوان داشت که نسبت به نسل ۲۱ حدود ۷/۵ درصد پیشرفت داشته است. وی در پایان گفت: در بخش تکثیر نیز حدود ۶۰۰۰ قطعه مرغ و خروس مادر موجود بوده که طی ۶ ماهه نخست امسال حدود ۲۵۰ هزار قطعه جوجه یکروزه و تعداد ۳۹۷ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار تولید گردیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بترتیب ۵/۵۱ و ۹/۷۶ درصد رشد داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز