خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد انتخابات مازندران خبر داد:

رد صلاحیت ۵۰ درصد کاندیداها به‌واسطه عدم التزام و تجاهر به فساد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۰۷۸

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: ۵۰ درصد کاندیداهای شورای شهر و روستا در مازندران به استناد دو بند آماری مهم عدم التزام و تجاهر به فساد رد صلاحیت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین حسن نژاد در نشست شورای فرهنگ عمومی بابیان اینکه مازندران 28 خردادماه سال جاری سه انتخابات ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها را تجربه خواهد کرد، گفت: قطعاً می‌توانیم با کمک دستگاه‌های اجرای و با پای‌کار آوردن مردم آنچه الان تصور می‌کنیم که انتخابات خوبی داشته باشیم با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی تحقق این مهم را بیش‌ازپیش شاهد باشیم.

وی ضمن تشریح وضعیت فرآیند انتخابات در استان، گفت انتخابات شهر و روستا بیشترین درگیری مجموعه ستد انتخابات استان با همین انتخابات دارد، شورای اسلامی شهرهای ما در ۶۲ حوزه انتخابیه ۲ هزار و ۲۲۸ نفر ثبت‌نام کردند که حدود ۱۰ درصد بانوان و مابقی آقایان بودند که از جهت مدرک تحصیلی شاهد رشد در بخش کارشناسی ارشد هستیم ازلحاظ تعداد داوطلبان با دوره گذشته تفاوت معناداری نداریم.

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: در مرحله بررسی صلاحیت‌های نامزدها از مجموعه ۲ هزار و ۲۲۸ نفری که ثبت‌نام کرده بودند و ۸۷ نفر انصراف دادند، باقیمانده که هزار و ۱۴۱ نفر بودند از این تعداد از جانب هیات نظارت اجرایی هزار و ۸۰۰ نفر تایید صلاحیت شده و ۳۴۱ نفر در مبنای بررسی هیات اجرایی و به‌علاوه اظهارنظر مراجع چهارگانه رد صلاحیت شدند، در هیات نظارت شهرستان از این‌ مجموعه تایید صلاحیت شدگان قبل از رسیدگی از همین عدد ۲۱ نفر انصراف دادند و باقیمانده به هزار و ۷۷۹ نفر رسید که از همین تعداد هم حدود هزار و ۳۶۹ نفر تایید شده و ۴۱۰ نفر رد صلاحیت شدند.

وی یادآور شد: شکایات ۷۵۱ نفری که از سوی هیات نظارت شهرستان بررسی شد، ۱۵۸ نفر تایید و شکایت ۵۹۱ نفر رد شد، با این تعداد افراد کار را پیش می‌بریم، در ارتباط با رد صلاحیت‌ها ما مجموعاً حدود ۵۸۹ نفر به استناد دو بند آماری مهم رد صلاحیت شدند که اگر این آمار به واقعیت نزدیک باشد می‌تواند برای ما در حوزه‌های اجتماعی به‌عنوان آمار انگیزه‌ای شود تا تأمل بیشتری کنیم؛ ۴۱۶ نفر و ۱۸۳ نفر به‌واسطه عدم التزام و متجاهران به فساد، رد صلاحیت شدند یعنی ۵۰ درصد نامزدها! که باید موردبررسی قرار بگیرد.

حسن نژاد افزود: مجموعاً ۵۴۴ کرسی شورا در استان داریم که ۳۳۶ کرسی اصلی و مابقی علی‌البدل هستند، رقابتی که در بین کاندیداهای شوراهای اسلامی در سطح استان بر روی کرسی اصلی و فرعی وجود دارد حدود ۲.۶ درصد است که در شهرهای بزرگ عدد متناسب با شهر بیشتر است، در بخش شوراهای اسلامی روستاها ۱۶ هزار و 402 نفر برای ۲ هزار و ۴۹۶ روستا ثبت‌نام کردند، در حوزه نام‌نویسی شورای روستا تغییر محسوسی اتفاق نیفتاده است، بیش از ۵۰ درصد از مجموعه ثبت‌نام‌ها در شوراهای اسلامی روستاها به‌واسطه مداخله بوده است یعنی تمایلی به ثبت‌نام وجود نداشت.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران گفت: تعداد نامزدهای انتخاباتی در تنها یک روستا به حدنصاب نرسید چراکه جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر دادند در فهرست روستاها هستند ولی واجد شرایط برگزاری انتخابات نیستند، از مجموعه کسانی که نام‌نویسی کردند بینشان ۱.۹ درصد رقابت وجود دارد، ممکن است برخی از روستاها از نصاب جمعیت قانونی برای برگزاری انتخابات برخوردار نباشند.

وی در حوزه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: فرماندار ساری تائید و رد صلاحیت‌ها را در حال ابلاغ است.

حسن نژاد گفت: ۱۷۰ شعبه اخذ رای اضافه کردیم تا باکم کردن شعبات و عوامل اجرایی ملاحظاتی برای شعب اخذ رای داشته باشیم تا شاهد تجمع در شعب اخذ رأی نباشیم، بیش از ۴۸ هزار نفر منهای رانندگان و کادر خدماتی و پشتیبانی با ما همکاری خواهند کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز