خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از قانون اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی؛

کمیسیون اجتماعی مجلس نمایندگان کارگری را به جلسه نهایی دعوت نکرد/نادیده گرفته شدن مطالبات کارگران از سوی نمایندگان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۱۶۳

به گفته یک منبع آگاه، در آغاز طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، نمایندگان مجلس بر حضور و اعمال نظر نمایندگان کارگری تاکید می‌کردند اما رفته رفته رفتار نمایندگان مجلس تغییر کرد و چرایی و دلیل این تغییر رفتار مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا،قانون بیمه کارگران ساختمانی از سال ۵۲ به نام بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب شد و در آن قانون آمده است که کارگاه‌های ساختمانی ملزم هستند که کارگران را بیمه کنند.

 قانونی که برای آن دسته از کارگرانی که تحت نهاد خاصی نبودند چندان هم تأثیری گذار نبود و امروزه شاهد آن هستیم که اکثر پیشکسوت های این قشر، بدون پرداخت حق بیمه، درآمد و حقوق، به‌سختی زندگی می‌کنند.

هر چند دیر اما قانون بیمه کارگران ساختمانی که در سال ۸۶ مصوب شد  تا حدی  امید  را در کارگران بوجود آورد و با همکاری ادارات کار و تلاش شبانه‌روزی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و شعب تأمین اجتماعی، بسیاری از این عزیزان ساماندهی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

هرچند که به دلیل سهمیه کم و تقاضای بالا بسیاری از کارگران ساختمانی  بیش از ۲ سال است که در لیست نوبت سهمیه قرار دارند و فعلا فاقد بیمه هستند.

قانون اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس یازدهم اما مجدد در دستور کار  قرار گرفت اما برخلاف انتظار مطالبات کارگری در این اصلاحیه مورد توجه اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس قرار نگرفته است و به گفته یکی از اعضای هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، مجلس، نمایندگان کارگری را به جلسه نهایی دعوت نکرده است.

بنا به گفته علی‌اصغر عنابستانی (رئیس کمیته اشتغال و روابط کار مجلس)، سهم ۲۰ درصدی کارفرما در بیمه کارگران ساختمانی مشخص شده  و کارفرما باید ۸ درصد از مزد هر کارگر را به ازای هر متر از ساختمان با ضریب نیم تا ۱۴ درصد به عنوان سهم بیمه کارگران ساختمانی پرداخت کند.

به گفته او نحوه پرداخت سهم ۲۰ درصدی کارفرما در بیمه کارگران ساختمانی تغییر کرده و بر اساس اصلاحات جدید  کارفرما موظف است بر اساس متراژ سهم خود برای بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کند و تبصره ارتباط آن‌لاین بین شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی نیز مورد تایید مجلس قرار گرفته  و به این ترتیب نهاد تامین اجتماعی از صدور پروانه‌های ساخت شهرداری اطلاع خواهد داشت.

نکته قابل توجه مطالبات و خواسته های نمایندگان کارگران ساختمانی بوده است که کاملا  از سوی نمایندگان  مجلس نادیده گرفته شده است.

از طرفی دیگر عدم ورود کمیسیون اجتماعی مجلس به مطالبات نمایندگان کارگران ساختمانی  موجب شد تا نمایندگان کارگری نسبت به تصمیم نهایی مجلس در ارتباط با اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گله‌مند باشند.

نکته قابل تامل اما عدم دعوت نمایندگان کارگری با نظر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس  در جلسه آخر کمیسیون بوده است.

به گزارش ایلنا و به گفته یک منبع آگاه،در آغاز طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، نمایندگان مجلس بر حضور و اعمال نظر نمایندگان کارگری تاکید می‌کردند اما رفته رفته رفتار نمایندگان مجلس تغییر کرد و چرایی و دلیل این تغییر رفتار مشخص نیست!

او در پایان تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی بدون حضور نمایندگان کارگری، مبحث پرداخت حق کارفرما را اصلاح کرده و با تغییرات جزئی به سال ۸۶ بازگشته است.

این نماینده با سابقه کارگری گفت:ما نمایندگان کارگری حقوقی مثل غرامت ایام بیکاری، بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه را مطالبه کرده بودیم اما از سوی مجلس نادیده گرفته شدیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز