خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

بی‌تفاوتی معنادار سازمان جنگل‌ها به مطالبات صنایع چوب و کاغذ/ مصوبات ستاد تسهیل تنها بر روی کاغذ

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۵۳۲

عباس صفری گفت:جای تعجب دارد که به‌رغم حدود ۳ سال پیگیری درباره وصول مطالبات بحق صنایع چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل،مراتع و آبخیزداری کشور همچنان هیچ اتفاقی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع کاغذ در کشور از سال ۱۳۷۶ و در دولت سازندگی با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و کشور و همچنین کاهش وابستگی کشور به واردات انواع کاغذ شروع به فعالیت کرد.

امروز اما بعد از گذشت چندین سال و با تمام فراز و نشیب های اقتصادی و صنعتی در کشور حال این صنایع زیاد تعریفی ندارد.

کارخانه‌ای که از سر سفره‌اش به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم ۱۰ هزار نفر ارتزاق می‌کنند و چشم انتظار حمایت بیشتر مسئولان محلی و کشوری هستند.

با اجرای قانون طرح تنفس جنگل و عدم اجازه برداشت چوب های جنگلی توسط صنایع چوب و کاغذ،آن هم سه سال زودتر از موعد مقرر ، باعث شد تا اولین زنگ خطر برای این مجموعه بزرگ که یکی از حیاتی ترین مواد اولیه تولیدی اش چوب بود به صدا در آید. از طرف دیگر تحریم‌های اقتصادی ، سخت شدن شرایط برای واردات چوب و مواد اولیه دیگر برای تولید انواع کاغذ نیز باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت تمام شده تولیدات صنایع چوب و کاغذ مازندران شد.

این اتفاق زمینه را برای واردات کاغذ و خروج ارز از کشور آن هم در این شرایط سخت اقتصادی مهیا کرد.

بی‌تفاوتی معنادار سازمان جنگل‌ها به مطالبات صنایع چوب و کاغذ/ مصوبات ستاد تسهیل تنها بر روی کاغذ

نکته قابل توجه اینکه کالای تولیدی صنایع چوب و کاغذ مازندران یعنی تولید انواع کاغذ ، هنوز مرسوخ نشده و اگر جانی دوباره به خود بگیرد توانایی مرتفع کردن نیاز بخش اعظمی از کاغذ کشور از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش،فرهنگ و ارشاد اسلامی و... را دارد.

به‌رغم تمامی این توضیحات اما در چند سال گذشته بارها بحث واگذاری و فروش این شرکت به بخش خصوصی مطرح شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارگران این استان خاطرات خوبی از واگذاری واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ به بخش خصوصی را ندارند.اوایل امسال بود که صنایع چوب و کاغذ مازندران با تلاش سهامداران و اعضای هیات مدیره شرکت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد و این موضوع فرصتی برای اخذ تسهیلات و اصطلاحا خارج شدن از لیست سیاه بانک ها شد.

مصوبات ستاد تسهیل تنها بر روی کاغذ

عباس صفری رئیس هیات مدیره چوب و کاغذ مازندران با انتقاد از عدم اجرای مصوبات ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص صنایع چوب و کاغذ مازندران،گفت:تقریبا تمامی مصوبات ستاد تسهیل برای برون رفت مشکلات چوب و کاغذ تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

او افزود:جای تعجب دارد که به‌رغم حدود ۳ سال پیگیری درباره وصول مطالبات صنایع چوب و کاغذ مازندران از سازمان جنگل،مراتع و آبخیزداری کشور همچنان هیچ اتفاقی صورت نگرفته  و این در حالی است که چوب های شکسته و باد افتاده در سطح جنگل های شمال در حال پوسیدن و از بین رفتن است.

صفری گفت:سئوال اینجاست که اگر این مطالبات مربوط به بخش خصوصی هم بود باز هم اینقدر زمان می برد؟

رئیس هیات مدیره صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی دیگر از مشکلات این مجموعه را عدم حمایت لازم دستگاههای اجرایی استان دانست و از مدیران استانی و کشوری جهت حمایت از این مجتمع عظیم یاری خواست .  

صفری با بیان اینکه در چند سال گذشته مجوز تولیدات ام دی اف در کشور بر مبنای استفاده از چوب‌های وارداتی بوده است،ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود مصارف بالای تولید کنندگان ام دی اف از چوب های داخلی در این شرایط سخت کمبود چوب در داخل کشور است و ظاهرا نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گزارش خبرنگار ایلنا، به رغم تمامی مشکلات موجود اما صنایع چوب و کاغذ مازندران توانست تولیدات خود را تا پایان آذر ماه سال جاری به میزان  ۴۴ هزار و ۸۱۵ تن برساند.  یکی دیگر از دستاوردهای این مجموعه تولیدی نیز  تلاش برای تولید مداوم تا پایان سال جاری و ادامه آن در سال بعد است.

انتظار می‌رود تا دیر نشده، نمایندگا‌ن مجلس و مسئولان استانی نگاه  تخصصی‌تری نسبت به این مجموعه بزرگ ملی داشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز