خبرگزاری کار ایران

برای آموزش طراحی قالب سایت از کجا شروع کنم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۴۲۱

شمایی که الان درحال خواندن این مقاله هستی این رابدان این مطلب، زندگی نامه یک برنامه نویس از زبان خودش است. از گفتن اسم این برنامه نویس معذورم. ایشان 25 سال دارند و دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر هستند. الان هم در زمینه طراحی وب مشغول به فعالیت اند. حالا ادامه نوشته را از زبان این برنامه نویس میخوانیم.

از کجا شروع کنم؟

من در دبیرستان رشته تجربی خواندم و بنا به دلایلی به سمت برنامه نویسی کشیده شدم. در واقع من به این رشته علاقه چندانی نداشتم اما وقتی دیدم دراین  مسیر افتادم گفتم چرا دست به کار نشوم؟

دنبال این بودم که به یک طراح سایت تمام عیار تبدیل شوم و درسایت ها دنبال همچین جمله ای بودم:

" شما با گذراندن دوره آموزش طراحی قالب وب سایت درسمن فوت کوزه گری را از مجرب ترین مدرس های ایران یاد خواهید گرفت و مطمئنا می توانید قالبی را طراحی کنید که مشتری را در جای خود میخکوب کند، چرا که شما مهارت خود را در طراحی یک قالب به یاد ماندنی، در ذهن ها ثبت میکنید."

بله من دقیقا دنبال همچین جمله ای بودم که برایم  ایجاد انگیزه کند . همین طور هم شد و چون در دانشگاه با html آشنا شده بودم، گفتم پس این ابتدا ی مسیر من برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس است. اما اشتباه میکردم.

شاید بپرسید چرا:

چون واقعا این اولین گام های من در راه برنامه نویسی نبود و باید پایه های تئوری و عملی برنامه نویس شدن را میدانستم. پس شروع کردم به تحقیق درباره اینکه در ابتدای راه به چه مباحثی نیاز دارم.

من فهمیدم که طراحی سایت به دو دسته بخش کاربر یا front-end و بخش سرور یا back-end تقسیم میشود که دنیا و زبان های آنها متفاوت از همدیگر است و بسیار توصیه شده بود که اگر در ابتدای راه هستید با کدنویسی بخش کاربر شروع کنید و خود را درگیر مسائل پیچیده و .... نکنید.

 همچنین دانستم که یک وبسایت ، باید طراحی UX خوبی داشته باشد. چرا که یکی از دلایل جذب کاربر و ماندگاری آنها در سایت همین مساله است.

به زبان ساده طراحی UX یا طراحی تجربه کاربری، چیزی است که کاربر در سایت شما می‌بیند. مثلاً لوگو در کدام بخش سایت قرار دارد یا منوها به چه شکل هستند و امثال این‌ها.

حالا وقت آن است که شروع کنم:

بعد از آشنایی و دانستن این نکات، نوبت به یادگیری یک زبان است. اولین زبانی که در بخش کاربر وجود دارد، Html  است. البته این یک زبان نشانه گذار میباشد و با زبان برنامه نویسی تفاوت زیادی دارد.

برای آموزش طراحی قالب سایت از کجا شروع کنم؟

Html  به تنهایی در طراحی صفحات سایت کاربرد ندارد. چرا که اسکلت یک سایت را ساخته و هیچ رنگ و جذابیتی برای کاربر وجود ندارد. تاجایی که ممکن است در نگاه اول ،کاربر به سرعت سایت شما را ببندد.

اینجاست که وقتی  Css به میان آید به عناصرو تگ های html رنگ و زیبایی میبخشد تا ما از دیدن یک سایت لذت ببریم.

سپس فهمیدم زبان بعدی که یک زبان برنامه نویسی است جاوا اسکریپت نام دارد. این زبان پویایی به صفحات  میدهد.

در جایی این مطلب را خوانده بودم که میگفت اگر بدن انسان را به یک سایت تشبیه کنیم:

تمام استخوان ها و مفاصل و در واقع اسکلت بدنی یک انسان همان زبان HTML  میباشد. گوشت و پوست و مو … انسان همانند زبان css است و در نهایتjavascript  ، مسئول به حرکت در آوردن تمامی این اندام هاست.

در آخر هم بدانید:

در بخش کدنویسی سمت کاربر برای راحت تر شدن کارها از فریمورک ها استفاده میشود. دو فریمورک  که اکثر افراد از آنها کمک میگیرند عبارت است از: جی کوئری و boot strap.

استفاده از Bootstrap  مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب، شامل دستورات HTML، CSS  و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب رادر اختیارما قرار میدهد.

 با فریم ورک جی کوئری نیز که با جاوا اسکریپت نوشته شده، کد زدن را برای شماراحت تر کرده و دیگر نیاز به کد نویسی طولانی نیست. مثلا برای نمایش ساعت پویا به جای نوشتن هشت خط کد تنها دو خط کد کافیست.

باز هم در این راه ادامه دادم:

بعد از ماه ها کار و تمرین کردن با این زبانها تصمیم گرفتم که طراح سایت بودن خود را کامل کنم و بخش سرور هم یاد بگیرم.

 دوباره شروع کردم به تحقیق ،تا بدانم چه زبان هایی برای اینکار مناسب است. وجود زبان های زیاد و خوب در این بخش داشت مرا سردرگم میکرد تا با یکی از اساتید مجرب در این زمینه آشنا شدم.

بعد از مشورت گرفتن تصمیم گرفتم ، کارم را با یادگیری سی شارپ شروع و طراح سایت شدن خود را کامل کنم. پس با مفاهیم مقدماتی این زبان شروع کردم . بعد به دوره آموزشی سی شارپ پیشرفته  پرداختم. اما این پایان کار در سمت سرور نبود. بلکه باید به سراغ یک دوره آموزش asp.net mvc میرفتم که تصمیم گرفتم چند وقتی سی شارپ را کارکنم تا بر آن مسلط شوم و بعد از تمرین هایی که داشتم به سراغ asp.net mvc رفتم.

بیایید کمی بیشتر درباره سی شارپ و ASP.Net MVC بدانیم:

  • آشنایی با سی شارپ:

 برای آموزش طراحی قالب سایت از کجا شروع کنم؟

پدیدار شدن این زبان بر سر رقابت شدید شرکت مایکروسافت با شرکت سان مایکروسیستمز بود به همین خاطر:

"سی شارپی که از فریمروک Net. پرورش یافته، همچنان دست از رقابت با دیگر زبان‌ها برنداشته و در حال پیشرفت خود به کمک مایکروسافت است. این زبان قصد پایان دادن به کار خود در دنیای برنامه‌نویسی را ندارد."

سی شارپ، یک زبان چند مدلی است یعنی رویه ای، جزگرا، شی گرا و....

مزایای سی شارپ چیست:

  • حساس به نوشتن کدها

این زبان اجازه نمیدهد تا شما برنامه خود را با وجود خطا به پایان برسانید. به همین خاطر در همان زمان کدنویسی، کدها را چک کرده و اگر مشکلی باشد به شما اخطار میدهد و به شما اجازه نوشتن کد را نمیدهد.

  • اهمیت دادن به نظم و ترتیب

.net  و سی شارپ هرچند وقت یکبار محیط برنامه را بررسی میکنند و کدهای اضافی که هیچ وقت استفاده نشده است را پاک میکنند که به آن زباله روبی خودکار میگویند. اینکار باعث میشود برنامه حجم کمتری را اشغال کند و یک مزیت بزرگ در پروژه های بزرگ به شمار میرود.

  • ایجاد خروجی های متفاوت:

با رشد و ظهور پلتفرم‌های چندسکویی مثل .net  و البته تکنولوژی جدید آن یعنی asp.net ، اکنون می‌توانید یک کد را به زبان سی شارپ بنویسید و بعد از همان کد ساده، چند خروجی متفاوت بگیرید و برنامه‌ خود را در سایر سیستم‌ عامل ها مثل اندروید یا   iosو … به راحتی اجرا کنید.

  • نوبت آشنایی با Net MVC است:

ASP.NET یک چارچوب برنامه وب منبع آزاد در سمت سرور است. توسعه دهندگان میتوانند با آن صفحات وب پویاتری ایجاد کنند. این چارچوب برای کار با پروتکل استاندارد HTTP ساخته شده است ، یعنی پروتکل استانداردی که در تمام برنامه های وب استفاده می شود.

کلمه MVC آن چه میشود؟ یعنی اینکه فریم ورک ASP.NET از معماری MVC استفاده میکند. MVC، یک معماری برنامه نویسی میباشد که نرم افزار را به سه بخش مجزا به نام های زیر تقسیم میکند:

  • Model برای ارتباط با پایگاه داده
  • View برای ایجاد یک رابط کاربری برای نمایش و تغییر در داده‌های پایگاه داده
  • Controller برای پردازش درخواست‌های کاربر

صحبت های پایانی:

برای آموزش طراحی قالب سایت از کجا شروع کنم؟

خب دوستان من سعی کردم تا مسیر درستی که در پیش گرفته ام رابه شما معرفی کنم و پیدا کردن این مسیر با خطا و آزمون و بارها شکست به دست آمد. درباره منابع برنامه نویسی هم بگویم: سایت های بسیاری در این حوزه در حال فعالیت هستند که هرکدام به نوبه خود به خوبی عمل میکنند. مثلا از فرادرس و مکتب خونه میتوانید در پاس کردن امتحانات دانشگاهی خود استفاده کنید. چرا که آموزش های فراوانی دراین زمینه  دارند. اما اگر میخواهید آموزش های شما براساس بازار کار باشد تا حرفی برای گفتن در بازار کار داشته باشید به جرات میتوان گفت که سایت درسمن به خوبی شما را برای اینکار آماده میکند.

راستی در این مسیر باید به شدت به روز باشید و با تکنولوژی های روز برنامه نویسی جلو روید. زیرا اگر غیر از این باشد در این راه به راحتی کنار گذاشته خواهید شد. تمرین، تمرین، تمرین کردن را به هیچ وجه کنار نگذارید.

سخن پایانی:

خب عزیزان همه چیز را درباره تبدیل شدن به یک برنامه نویس تمام عیار از زندگینامه این برنامه نویس خواندید. من هم به نوبه خود برای شما در این مسیر آرزوی موفقیت دارم. خوشحالم که تا پایان این نوشته ما را همراهی کردید. منتظر نظرات و تجربه های شما هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز