خبرگزاری کار ایران

مصاف "همراه اول" با کرونا در قالب توسعه ابزارهای دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۸۲۵

به گفته کارشناسان حوزه کار، با توجه به تداوم شیوع کرونا پیش بینی می شود بیش از ۸۰ درصد مشاغل موجود به شکل الکترونیکی و غیرحضوری ادامه فعالیت بدهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وقوع کرونا فضای کسب و کار و حتی نوع فعالیت اداری و آموزشی در کشور را به کلی متفاوت کرد. به نحوی که پیش بینی می‌شود با پایان کرونا نیز نوع فعالیت این شرکت‌ها به وضعیت پیش از کرونا بازنگردد. به گفته کارشناسان حوزه کار، با توجه به تداوم شیوع کرونا پیش بینی می شود بیش از ۸۰ درصد مشاغل موجود به شکل الکترونیکی و غیرحضوری ادامه فعالیت بدهند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر بسیاری از مشاغل را دورکار کنیم هم کارها بهتر پیش می رود و هم هزینه های دولت کاهش می‌یابد. در حال حاضر ۷۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند و از طریق آن می توانند بسیاری از کارهای خود را غیرحضوری انجام بدهند مثلا قبوض آب و برق خود را اینترنتی پرداخت کنند یا خدمات بانکی دریافت کنند. آن دسته مشاغل دولتی و اداری هم که امکان فعالیتشان به شکل اینترنتی وجود دارد می توانند در این شرایط  گسترش یابند. مشاغلی مانند معلمی، آموزش، نویسندگی، ویراستاری، ترجمه، خبرنگاری،  برنامه نویسی کامپیوتر، گرافیک و بسیاری مشاغل این چنینی نمونه ای از مشاغلی هستند که نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می توانند از طریق ارتباط تلفنی و مجازی به راحتی تبادل اطلاعات کنند و به فعالیت ادامه دهند.

از زمان شیوع کرونا تا حال حاضر، بسیاری از فروشگاه‌ها با استفاده از پتانسیل اینترنت، عرضه و فروش کالا و خدمات را به شکل مجازی داشته‌اند. این نحوه فروش شاید چند سال قبل چندان مطرح نبود ولی اکنون از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با معرفی محصولات و خدمات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شده و به رونق رسیده اند.

در بحث اینترنتی شدن کسب و کارها، مهم‌ترین مسئله برای تحقق آن مهیا شدن زیرساخت‌های ارتباطی است. در کنار دورکاری و کسب و کارهایی که انتظار داریم به شکل غیرحضوری فعالیت کنند لازم است زمینه فعالیت این کسب و کارها به شکل اینترنتی، مهیا شود؛ یعنی سرعت اینترنت و امکانات و تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه و بسترهای لازم از قبل پیش بینی شده باشد چرا که در غیر این صورت اساسا انجام آن قابل تصور نیست.

«همراه اول» بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور است که در بازه زمانی شیوع کرونا، اقدامات قابل توجه بسیاری در ایجاد ساختار دورکاری برای سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و حاکمیتی و همچنین هوشمندسازی مدارس و دانشگاه‌ها و... داشته است.  یکی از آخرین اقدامات  در این حوزه راه‌اندازی سامانه «پارلمان مجازی ایران» با مشارکت همراه اول بوده است.

در سامانه تعاملی پارلمان مجازی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند درباره مهمترین طرح‌ها و لوایح با مردم مشورت و نظرات و پیام‌های مردمی را دریافت کنند. هر نماینده در پارلمان مجازی ایران دفتر مجازی دارد و مردم می‌توانند به جای صرف وقت و هزینه، مراجعات خود را از طریق دفتر مجازی انجام دهند.

شرکت ارتباطات سیار ایران پیش از این و در طول دوران شیوع کرونا بستر شبکه امن و اختصاصی خود را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های حاکمیتی و دولتی نظیر شورای نگهبان، وزارت کشور و دادگاه ها قرار داده بود تا شرایط دورکاری و برگزاری جلسات آنلاین را برای این نهادها تسهیل کند.

سایر اقدامات صورت گرفته توسط «همراه اول» در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در ایام کرونا به شرح زیر است:

۱-  ارائه بسته ‎اینترنت ۲۰ گیگ به معلمین کشور

۲-  رایگان کردن تماس ۶۰ هزار بهورز

۳-  مشارکت ۳۰ میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان

‌۴- یک سوم کردن تعرفه ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها

۵ - پوشش زنده هیئات در ایام محرم و صفر در ‎روبیکا

۶-  راه‌اندازی سامانه پارلمان مجازی برای ارتباط مردم با نمایندگان مجلس

۷ - اهدای بیش از ۱۶میلیون ماسک رایگان به مناطق محروم

۸-  ارائه بسته اینترنت ۲۰۰گیگ به خبرنگاران

‌۹- مشارکت با سازمان حج در تهیه غذای مخصوص بیماران کرونایی

۱۰-  راه‌اندازی سامانه رایگان ‎شاد با مشارکت آموزش و پرورش

۱۱-  کمک به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای آسیب ‌دیده از ‎کرونا

۱۲ - تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای اقشار محروم جامعه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز