خبرگزاری کار ایران

ماندانا تیشه‌یار در همایش نظام بین‌الملل و تحولات منطقه‌ای:

حضور ناتو و گروه‌های تندرو نفوذ ایران را در منطقه پر اهمیت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۲۲۷

امروز می‌بینیم که قدرت‌های کوچک هم می‌توانند در تصمیم‌گیری قدرت‌های بزرگ تاثیرگذار باشند و نقش‌آفرینی کنند. در واقع در حال کنونی با لایحه‌های متفاوتی روبرو هستیم لذا منطقه آن چیزی است که ما برداشت می‌کنیم و تاکید بنده به همگرایی بر روی منطقه اوراسیا است.

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: : ایران در چند سال گذشته نشان داده که می‌تواند شریک قابل اعتمادی باشد لذا حضور ناتو در منطقه و تهدیدهای درون منطقه‌ای مانند شکل‌گیری گروه‌های تندرو حضور و نفوذ ایران را در منطقه پر اهمیت می‌کند که می‌بایست همگرایی منطقه‌ای در این خصوص و با محوریت ایران به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماندانا تیشه‌یار در دومین روز از همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همگرایی منطقه‌ای گفت: بیشترین جنگ‌ها در میان واحدهای سیاسی که به عنوان یک کشور در کنار هم بوده‌اند رخ داده که همان همسایه‌ها را می‌توان نامبرد.

وی با بیان اینکه در رهیافت نو منطقه‌گرایی باید گفت که منطقه قابل شکل‌گیری است و دیگر منطقه‌ای بسته مانند گذشته را شاهد نخواهیم بود٬ اظهار داشت: بنابر ضرورت دولت‌ها تعاریف مختلفی را از منطقه ارائه می‌دهند و کماکان هنوز واحدهای مستقل و اتحادیه‌ها به دنبال منافع خود در منطقه هستند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امروز می‌بینیم که قدرت‌های کوچک هم می‌توانند در تصمیم‌گیری قدرت‌های بزرگ تاثیرگذار باشند و نقش‌آفرینی کنند. در واقع در حال کنونی با لایحه‌های متفاوتی روبرو هستیم لذا منطقه آن چیزی است که ما برداشت می‌کنیم و تاکید بنده به همگرایی بر روی منطقه اوراسیا است.  

تیشه‌یار با اشاره به نقش ژئوپلتیک ایران در بحث انرژی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که مسیرهای قدرت‌های جهان درصددند تا مسیرهای انرژی و خطوط لوله‌ها از ایران عبور نکند و این خطوط را از کشورهای دیگر عبور می‌دهند تا بتوانند اهمیت کشورهای غیر از ایران را به نمایش بگذارند. در بخش نظامی هم قدرت‌های منطقه‌ای از ایرانی توانمند در هراس هستند و همینطور هم در بخش ایدئولوژی فرهنگ و تمدن هم شاهد آن هستیم که کشورهای اوراسیا نگران نفوذ فرهنگ ایران در آن منطقه هستند.

وی افزود: ایران در چند سال گذشته نشان داده که می‌تواند شریک قابل اعتمادی باشد لذا حضور ناتو در منطقه و تهدیدهای درون منطقه‌ای مانند شکل‌گیری گروه‌های تندرو حضور و نفوذ ایران را در منطقه پر اهمیت می‌کند که می‌بایست همگرایی منطقه‌ای در این خصوص و با محوریت ایران به وجود بیاید.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان عنوان کرد: به نظر می‌رسد عملگرایی ژئوپلتیکی می‌تواند همزیستی مناسبی در جهت آشتی منطقه‌ای به وجود آورد. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز