خبرگزاری کار ایران

عسگری در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد و بازار خودشان را با بازاری که آقایان معتبر نمی‌دانند، تنظیم می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۷۳۶

نمی‌توان اسم خاصی روی شیوه‌ اجرایی دولتمردان گذاشت؛ دچار بی‌سیاستی هستیم

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چرا هرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و بعد هم ما می‌گوییم مثلا بازار غیررسمی را معتبر نمی‌دانیم، مگر معتبر ندانستن ما تاثیری در واقعیت اقتصاد می‌گذارد؟ اقتصاد و بازار دارد خودش را با همین بازاری که آقایان معتبر نمی‌دانند تنظیم می‌کند و این بازار دارد به یک شاخص تبدیل می‌شود و پول ملی ما روز به روز دارد ضعیف‌تر می‌شود و عملاً نقش ریال در حال از بین رفتن و حذف شدن است.

مهدی عسگری نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص چالش‌های اخیر میان دولت و مجلس درخصوص مدیریت بازار ارز و اقدام به نامه نگاری و گزارش نویسی از سوی رسانه‌های دولتی خطاب به مجلس، گفت: واقعیت این است که علیرغم برخی از تلاش هایی که دولت درحال انجام آن‌هاست ولی بازار ارز ما ساماندهی متناسب با شرایط را ندارد. حالا دوستان دولت می‌گویند ما تدابیری داریم و انجام دادیم ولی واقعا آدم وقتی به متن موضوع دقت می‌کند اگر قائل به این هستیم که ما الان در یک جنگ ارزی و دچار تحریم اقتصادی هستیم، طبیعتا باید به تناسب با این شرایط طراحی های خود را انجام دهیم و این سطح از تدابیر مشاهده نمی‌شود.

نمی‌توان اسم خاصی روی شیوه‌ای که آقایان اجرا می‌کنند گذاشت؛ دچار بی‌سیاستی هستیم

وی ادامه داد: بنابراین ما هر از گاهی سیاست‌های متنوع و بعضاً متعارض را اجرا می‌کنیم، برای مثال «سیاست تثبیت» در صورتی که شما الان اگر دقت کنید از دوره‌ای که آقای رئیسی آمده قیمت ارز دولتی و آزاد و مرکز مبادله و همه این‌ها چه اندازه رشد داشته؛ پس این سیاست تثبیت نیست، یک عده دارند این را به اسم سیاست تثبیت معرفی می‌کنند.

نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: در واقع نمی‌توان اسم خاصی روی این شیوه که آقایان اجرا می‌کنند گذاشت و به نوعی دچار بی‌سیاستی هستیم، یعنی نسخه‌های نصفه و نیمه، ناقص و کاریکاتوری را اجرا می‌کنیم، آزمون و خطا می‌کنیم، رفت و برگشت‌های متعدد انجام می‌دهیم. در شرایطی به سر می‌بریم که یک تصمیم جدی بزرگ گرفته نمی‌شود که بازار کنترل شود، آن بخش از بازار که حالا خودشان مدام تکرار می‌کنند بازار غیررسمی یا بازار آزاد را ما معتبر نمی‌شناسیم و این‌ها... 

اقتصاد و بازار خود را با همین بازاری که آقایان معتبر نمی‌دانند تنظیم می‌کنند

وی ادامه داد: خب سوال این است که اگر این بازار یک بازار به اصطلاح قاچاق است پس چرا کنترل نمی‌شود؟ چرا رهاست؟ چرا هرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و بعد هم ما می‌گوییم مثلا بازار غیررسمی را معتبر نمی‌دانیم، مگر معتبر ندانستن ما تاثیری در واقعیت اقتصاد می‌گذارد؟ اقتصاد و بازار دارد خودش را با همین بازاری که آقایان معتبر نمی‌دانند تنظیم می‌کند و این بازار دارد به یک شاخص تبدیل می‌شود و پول ملی ما روز به روز دارد ضعیف‌تر می‌شود و عملاً نقش ریال در حال از بین رفتن و حذف شدن است.

عسگری در ادامه اظهار داشت: الان اگر بخواهیم کارکردهای پول را محاسبه کنیم، یکی از مصادیق ذخیره ارزش است که بخش عمده این حوزه به سمت دلار کشیده شده است، در کنار آن طلا و ارزهای دیگر و موارد دیگر. در واقع عملا کسی ریال را برای ذخیره ارزش استفاده نمی‌کند. برای معیار سنجش هم در حال حاضر خیلی از کالاها را دارند با دلار می‌سنجند و با معیار دلار قیمت‌گذاری می‌کنند. در واقع سنجش و ارزش دو محور اصلی کارکرد پول ملی است که دارد نقش خود را از دست می‌دهد.

دولت از جلسات ارزی با مجلس استقبال نکرد

وی افزود: ریال اکنون صرفا جایگاه مبادله‌ای دارد که آن هم مشاهده می‌کنید در بخشی از مبادلات هم از ارزهای دیگر استفاده می‌شود و این نشان می‌دهد که ما تدبیر جدی برای ساماندهی بازار ارز نداریم.

نماینده مردم کرج در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه مجلس به این مساله ورود کرد هم به نظر من لازم بود، در اینجا هم ابتدا باید در سطح کارشناسی و تخصصی مسائل مطرح می‌شد بعد جمع بندی‌ها به صحن گزارش داده می‌شد که متاسفانه اصلا به جمع‌بندی نرسید.

وی در ادامه تصریح کرد: یعنی این جلساتی که میان کمیسیون اقتصادی مجلس با مسئولان اقتصادی دولت و با حضور رییس مجلس برگزار شد، اصلا به جمع‌بندی نرسید و خب دولت هم با مکاتباتی که انجام داد عملاً استقبال نکرد از این ارتباط دو سویه و هماهنگی‌هایی که باید بین مجلس و دولت انجام شود و اینگونه نشان داد که به نوعی می‌خواهد خودش به عنوان متولی اصلی نقش‌آفرینی کند ولی مساله این است که نقش‌آفرینی هم نمی‌کند، یعنی این احساس وجود ندارد.

برآوردها این است که امسال اقتصادمان بی‌ثبات‌تر خواهد شد

عسگری افزود: الان با برآوردهایی که از فعالان اقتصادی و حتی مردم شده احساسشان این است که ما امسال اقتصاد مان بی‌ثبات‌تر خواهد شد و نشانه هایی از ثبات اقتصادی احساس و پیش‌بینی نمی‌کنند. این‌ها همه نشانه‌هایی است که دولت باید آن را جدی بگیرد و پیش از اینکه اثرات مخرب بیشتری را بر اقتصاد ما که دائم نوسانات ارزی آن را متلاطم و ملتهب می‌کند و پالس های منفی را چه به فعالان اقتصادی چه به مردم می‌دهد، بگذارد، دولت باید یک تدبیر اساسی و چاره اندیشی داشته باشد.

نایب رییس اول کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: راهکارها هم وجود دارد نه اینکه نباشد، منتها باید بپذیریم که ما در جنگ ارزی هستیم و باید وارد اقدامات جدی برای کنترل بازار غیررسمی و در واقع مدیریت تقاضای ارز شویم یعنی باید برای این مساله مدیریت و چاره داشته باشیم که تقاضای ارز در کشور مدیریت شود و عرضه ارز هم متناسب با نیازهای اصلی تنظیم شود نه اینکه بدون اولویت بندی این کار صورت گیرد.

دولت باید با اراده جدی و تصمیم بزرگ بازار ارز را در دست بگیرد

عسگری اظهار داشت: در واقع دولت الان در مواجهه با این کلان‌متغیر (یعنی دلار)، دارد تلاش می‌کند تا موضوعات و متغیرهای مختلفی را که به تبعیت از دلار خودشان را تنظیم می‌کنند مدیریت کند غافل از اینکه تا وقتی که برای کلان‌متغیر اصلی یعنی دلار تدبیر نشود، آن تدابیر خرد و فرعی هم به نتیجه نمی‌رسد. دولت باید با یک اراده جدی و تصمیم بزرگ بازار ارز را تحت کنترل و در دست بگیرد تا سایر متغیرهای دست پایین‌تر در اقتصاد کشور قابل مدیریت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز