خبرگزاری کار ایران

قالیباف

هلال احمر، سازمانی فرامرزی و فراجناحی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۱۳

رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ با بیان اینکه معتقدم نهاد هلال‌احمر یک نهاد کاملاً مردمی و تبلور سازماندهی شده مردم در عرصه کمک‌رسانی در لحظات بحران و سختی است گفت: هلال احمر در کشورما یک سازمان کاملاً انسانی است و جهت‌گیری آن الهی است.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی هلال‌احمر و صلیب‌ سرخ که صبح امروز(چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه۱۴۰۳) در مرکز همایش‌های نورالرضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک هفته هلال‌احمر به همه مجاهدان مخلص در امر خدمت رسانی به آسیب‌ دیدگان که بی‌شک حضورشان خاطره‌ای دائمی در زندگی بخشی مجدد به آسیب دیدگان است، گفت: معتقدم نهاد هلال‌احمر یک نهاد کاملاً مردمی است و تبلور سازماندهی شده مردم در عرصه کمک‌رسانی در لحظات بحران و سختی است.

قالیباف با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد هلال‌احمر، عنوان کرد: این نهاد، سازمانی فرامرزی و فراجناحی بوده و ورای قومیت، مذهب و نژاد با وظایفی انسانی و الهی است از این رو انجام وظیفه در این سازمان توفیقی برای یکایک شما است که در پی نجات انسان‌ها با همراهی و همدلی هستید و با همه وجود خود از آنها دستگیری می‌کنید و روحیه کمک‌رسانی دارید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هلال‌احمر یک نهاد است و نه یک سازمان است، در توضیح تفاوت سازمان و نهاد گفت: در ساختارهای سازمانی دو رویکرد وجود دارد؛ نخست سازمان‌هایی که انسانی هستند و دوم سازمان‌هایی هستند که افراد آنجا انسان‌های سازمانی هستند. سازمان‌هایی که انسان‌های سازمانی دارند، هرگز سازمان‌هایی کارآمد و مؤثر نیستند، بلکه سازمان‌هایی کارآمدند که سازمان انسانی هستند و به آنها نهاد گفته می‌شود. در نهادهایی همچون هلال احمر، نگاه از پایین به بالا صورت می‌گیرد و از بالا به پایین نیست و این از نقاط قوت برجسته سازمان هلال احمر است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان هلال احمر در کشورمان یک سازمان کاملاً انسانی است و جهت‌گیری آن الهی است، اظهار داشت: در سازمانی که معنویت با مردم گره بخورد جزء موفق‌ترین و پایدارترین سازمان‌های ممکن در برابر هر سازمان دیگری است و این از ویژگی‌های منحصر به فرد سازمان هلال احمر است که معنویت و تبلور حضور مردم در آن است که در آن مهربانی جریان دارد، که همان معنای رأفت اسلامی است و مشارکت، پویایی و پایایی در آن دیده می‌شود.

 قالیباف اضافه کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و به تعبیر من مردمی سازی تولید است، سازمان هلال احمر تنها سازمان متبلور در مردمی‌سازی در خدمت به خود مردم است که از افتخارات سازمان هلال احمر است و نباید شک داشت که این سازمان از اثرگذارترین و مهم ترین نهادها در خدمت‌رسانی به مردم است. این سازمان از جنوب شرقی‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان که سیل دشتیاری اتفاق افتاد گرفته تا شمال غربی‌ترین نقطه کشور که زلزله خوی در آن رخ داد و زلزله قصرشیرین و همچنین در سطح فراملی و فرا منطقه‌ای یعنی افغانستان و غزه حضور یافت که نمادی از حضور مداوم شما عزیزان است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اگر از شهدای هلال احمر یاد نکنیم در حق آنها ظلم کرده‌ایم، گفت: روزهایی را در دفاع مقدس شاهد بودیم که دوستان هلال‌احمر در حین اینکه در دسته‌ها سازماندهی شده و کوله امداد و نجات بر پشت خود داشتند که به رزمندگان روحیه ادامه رزم می‌دادند، همزمان سلاح خود را نیز در کنار کوله خود بر دوش داشتند و همپای رزمندگان می‌جنگیدند. به تعبیر شهید چمران وقتی در شیپور جنگ دمیده می‌شود، فرق مرد از نامرد مشخص می‌شود که هلال احمر نشان داد از نیروهای واقعی و مخلص سرزمینمان، ایران اسلامی است که افتخارآمیز در این مسیر قدم برداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شما به عنوان وارثان اعضای هلال احمر حاضر در دوران دفاع مقدس، از میراث داران آن عزیزان هستید و از میراث خواران آنها نیستید و در عمل نیز این را نشان داده‌اید، گفت: هلال‌احمر در دورانی فعالیت کرد که جنگ بود و از خانواده‌های خود دور بودند. زمانی که بسیاری از رزمندگان در زمان جنگ مفقود شده بودند و خبری از وضعیت آنها نبود، هلال احمر با همکاری صلیب سرخ جهانی توانست بسیاری از آنها را که در اسارت بودند شناسایی کرده و به خانواده‌های آنها خبر دهد و بعد از آن نیز در امر درمان آنها کمک کرد. اینها همه از اقدامات بی‌نظیر هلال‌احمر بود که من به عنوان راوی از آن یاد می‌کنم.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه نباید از زحمات رزمندگان غفلت کرد و یاد و خاطره آنها را گرامی داشت، یادآور شد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند اگر قرار شد فعالیتی پایدار بماند و روز به روز گسترده‌تر و قوی‌تر شود باید ۳ نکته را داشته باشد؛ نخست کوچک شمردن خدمت تا زمانی که خدا آن را بزرگ کند، دوم پنهان داشتن آن تا زمانی که خداوند آن را آشکار کند و سوم شتاب در برآوردن نیاز حاجتمند تا زمانی که برای ما مسرت بخش باشد. این ۳ ویژگی را باید سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم که همان جهت‌گیری الهی و اخلاص در مسیر خدمت به مردم و از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند «محبوب‌ترین فرد نزد خداوند کسی است که بیشترین منفعت را به مردم برساند»، عنوان کرد: بی‌شک این سازمان و عزیزان فعال در این عرصه با همین روحیه فعالیت می‌کنند از این رو زمانی که اثرگذاری کار داوطلبانه شما به عنوان یک نهاد کاملاً مردمی را می‌بینیم قطعاً ما نیز در مجلس شورای اسلامی به شما افتخار کرده و بر خود وظیفه می‌دانیم از شما حمایت کنیم. امیدواریم بتوانیم حداقل حقی که دارید را از طریق احکام برنامه هفتم و بودجه‌های سالیانه به شما بدهیم و امیدواریم سازمان هلال‌احمر در پایان اجرای قانون برنامه بتواند رتبه نخست را در سطح جهانی به خود اختصاص دهد. افتخار ما در مجلس شورای اسلامی به همراه فراکسیون هلال‌احمر و سایر نمایندگان این است که در کنار شما قرار داریم.

وی با تأکید بر اینکه هرگز از ظرفیت‌ها و فناوری‌های سخت افزاری برای بهبود تحول و اثرگذاری بیشتر در سازمان نباید غفلت کرد، گفت: توجه به فناوری‌های اجتماعی در مجموعه سازمان هلال احمر نیز در کنار هدف دیگر مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: سازمان هلال احمر یک سازمان کاملاً مردمی است از این رو توجه به فناوری‌های اجتماعی در کنار فناوری‌های پایه‌ای و سخت بسیار اساسی است و امروز در حوزه توانمندسازی افرادی که نیازمند حمایت هستند باید از ظرفیت فناوری اجتماعی و نیروهای خلاق و توانمند استفاده کرد تا به بهترین درجه بهره‌وری برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز