خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت مطرح کرد:

مانیفستی برای مدیران پاکدست کشور تدوین شود/ نیمی از شرکت‌های برتر در تهران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۱۱۵

وزیر صمت گفت: متاسفانه نیمی از شرکت‌های برتر در تهران هستند. در این زمینه وزارت صمت باید استعدادهای مناطق مختلف کشور را شناسایی و بر اساس استعدادها پروژه‌های توسعه‌ای را اجرا کند.

به گزارش ایلنا، همایش شرکت های برتر ایران بیست و ششمین سال رتبه بندی IMI-100 امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. عباس علی آبادی، وزیر صمت در این رویداد گفت: با الگوی مصرف کنونی اقتصاد با وجود منابع نفت و گاز نمی‌توان توسعه کشور را محقق کرد هر قدر نفت و گاز داریم مصرف می‌کنیم و حتی کم می آوریم، البته به نظر من می‌‍توان با بهره وری این امر را اصلاح کرد.

وی افزود: آب کافی هم برای توسعه کشاورزی نداریم تا کشاورزی محور توسعه باشد معادن را هم  با وجود ممنوعیت خام فروشی نمی توان محور توسعه دانست. بنابراین  چاره‌ای جز صنعتی شدن نداریم، با این حال در صنایع نیر نیاز به آب داریم و آب گران را صرف صنایع می‌کنیم. آب تصفیه شده که برای آن هزینه صرف شده است.

علی آبادی ادامه داد: برای صنعتی شدن در این شرایط باید مضامین جدید خلق و روایت تازه از توسعه ارائه کرد و هدف گذاری باید در این مسیر باشد.

وزیر صمت اظهار کرد: اگر شرکت‌ها قطعات پازل اقتصاد باشند تعریف شرکت‌های برتر امری درست است. اما این موارد را می‌توان در نظر گرفت آیا در مکانیزم‌های شناسایی این شرکت‌ها نیازهای توسعه‌ای کشور در نظر گرفته شده یا تنها سهم فروش در نظر گرفته شده است؟

علی آبادی ادامه داد: شرکت هایی که رتبه بالا گرفتند مبتنی بر مواد اولیه هستند یا مبتنی بر فناوری؟ چقدر این شرکت‌ها در توسعه صادرات موثر بودند آیا تنها خام فروشی کردند یا تولید با ارزش افزوده داشتند؟ بسیاری از شرکت‌ها اگر امروز اینجا نیستند به دلیل قیمت گذاری دستوری است، مثلا کالایی ۱۰ تومن هزینه تولید دارد تولیدکننده مجبور به فروش با قیمت ۹ تومان می‌شود.

وی همچنین گفت: امکان ندارد بدون پرداخت به تحقیق و توسعه بتوان با صنعت و اقتصاد دنیا رقابت کرد. صنعت چقدر با دانشگاه های داخلی و خارجی ارتباط دارد و از دستاوردهای آنها استفاده می‌کند و چقدر برای خرید دانش موردنیازش پول خرج می‌کند؟ شرکت‌های برتر تا چه اندازه قوانین را رعایت می‌کنند، قانون حتی اگر اشتباه باشد بهتر از بی‌قانونی است.

علی آبادی تصریح کرد: تشکیل سرمایه یکی از مشکلات کشور است. در لایحه بودجه چیزی آمده که فرصت تشکیل سرمایه را از بنگاه‌ها گرفته و اغلب شرکت‌ها دارند پس رفت می‌کنند. نمی‌توان با استدلال تامین هزینه‌های کشور سرمایه بنگاه‌ها را گرفت.

وی اضافه کرد: با این حال خوب است که شرکت‌های دانش بنیان در گروه شرکت‌های برتر ایران قرار دارند و پنج مورد از آنها در گروه صد شرکت اول این گروه قرار دارند. اما متاسفانه نیمی از  شرکت‌های برتر در تهران هستند. در این زمینه وزارت صمت باید استعدادهای مناطق مختلف کشور را شناسایی و بر اساس استعدادها پروژه‌های توسعه‌ای را اجرا کند.

وزیر صمت یادآور شد: چالش بزرگ نانوشته در تدوین استراتژی توسعه این است که اغلب توسعه بر مبنای اقدامات فرصت طلبانه و پوپولیستی بوده است. امروز فناوری‌های از دور خارج شده جهان را مفت به ما می‌فروشند و ما هم می‌خریم.

وی ادامه داد: فساد در همه جای دنیا هست اما چه کنیم که مدیران از دستگاه‌های نظارتی نترسند و بتوانند تصمیم بگیرند به این منظور باید یک مانیفست برای مدیران پاکدست کشور تدوین کرد تا تمام سازمان ها با همکاری سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات به صورت یک مرامنامه مبتنی بر آن عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز