خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

هر مسجد باید پایگاهی برای گسترش عدل و داد باشد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۶۵۹

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: عدل گستری و دادگستری فقط در دادگاه‌ها صورت نمی گیرد؛ هر مسجد باید پایگاه گسترش عدل و داد باشد. گسترش عدل گاهی با شمشیر تیز و گاهی با زبان نرم محقق می‌شود .

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، حجت الاسلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در اولین همایش " هر مسجد یک حقوقدان "ضمن تسلیت ایام فاطمیه و دیگر اتفاقات ناگوار در ایران اسلامی و نیز تسلیت شهادت سردار سلیمانی و با پرداختن به عظمت شخصیت وجودی این شهید سرافراز گفت: اینکه گفته می شود سردار سلیمانی داعش را به عقب راند به نوعی کوچک کردن کارهای بزرگ سردار سلیمانی است.سردار سلیمانی اسرائیل را زمین‌گیر کرد به نحوی که از لبنانی ها و باریکه غزه می ترسند؛ اسرائیلی که زمانی داعیه دار اجرای طرح از نیل تا فرات بودند.

صادقی اضافه کرد: ایشان توانست تمامی توطئه های آمریکا را در منطقه خنثی کند و آنها را از دستیابی به اهداف خود ناکام کند و امروز به برکت خون این شهید بزرگوار آمریکا باید از منطقه بیرون رود و این حاصل نمی شود مگر به برکت خون سردار بزرگ جهان اسلام ؛ سردار سلیمانی.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار داشت: سیلی که به آمریکا زده شد هیچ ملتی در دنیا انجام نداده است و این میسر و مقدور نمی‌شود مگر به برکت خون مجاهدانه شهید سلیمانی‌ها. البته در این مجاهدات‌ها ممکن است صدماتی نیز وارد شود و حتی خطاهایی صورت گیرد مانند اتفاقی که برای هواپیمای اوکراینی افتاد که حادثه‌ای تلخ و غم انگیز بود .

صادقی در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح " هر مسجد ، یک حقودان " و یادآوری این نکته که چرا باید حقوقدانان به مساجد بروند، خاطر نشان ساخت: مردم ما همچون مردم سایر جوامع نیازمند تربیت حقوقی هستند. آشنایی مردم با حقوق و تکالیف خود و دیگران یک نیاز ضروری است که متاسفانه عدم آشنایی با این حقوق و تکالیف سبب ایجاد مشکلاتی در جامعه شده است.

ایشان ادامه داد در این ناآگاهی حقوقی جامعه همه ما به نوعی مقصریم که البته جای جبران دارد و با برنامه کوتاه مدت برآنیم در مساجد سراسر کشور این آگاهی بخشی حقوقی صورت دهیم و در بلند مدت با گنجاندن ضروریات حقوقی در کتاب‌های درسی و با همکاری آموزش و پرورش این خلا را جبران و پر کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه آگاهی بخشی حقوقی به مردم را گام اول طرح عنوان کرد و گفت: در ادامه مسیر و در گام دوم معتقدیم باید دعاوی با کمک حقوقدانان و دیگر افراد در مسجد منتهی به مصالحه شود. این کار علاوه بر اینکه یک امر خداپسندانه است، از اتلاف وقت و هزینه مردم نیز جلوگیری می کند.

این مقام مسئول در قوه قضائیه دادن مشاوره های درست به مردم را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد و یادآور شد: به طور متوسط در سراسر کشور حدود 80 درصد از دادخواست های حقوقی درست مطرح نمی‌شود و یا نیازی به طرح ندارد و این مهم ناشی از جهل به قوانین حقوقی است و علاوه بر اتلاف وقت و هزینه مردم، نارضایتی هایی هم به دنبال دارد. بنابر این یکی از کارهای مهمی که می توان برای مردم انجام داد ، دادن مشاوره های حقوقی درست به مردم است به گونه ای که با طرح درست یک دادخواست به مقصود خود در کمترین زمان ممکن برسند.

صادقی خدمت در طرح بزرگ "هر مسجد ، یک حقوقدان" را یک مجاهدت دانست و بیان کرد هر حقوقدانی نسبت به اجتماع خود مسئولیتی دارد که با این کار می تواند مسئولیت حقوقی خود را ایفا کند. این مهم روحیه جهادی نیاز دارد تا با دستگیری از هم نوع خود بتوانیم مسئولیت اجتماعی خود را در این بخش به سرانجام برسانیم.

وی افزود این کار ارزشمند منبع روایی دارد جایی که رسول اکرم (ص) می فرمایند هر کس در مسیر منفعت هم نوع و برادر مومن خود گام بردارد ثواب مجاهدت در راه خدا به او داده می شود .

صادقی در پایان تاکید کرد عدل گستری و دادگستری فقط در دادگاه‌ها صورت نمی گیرد. هر مسجد باید پایگاه گسترش عدل و داد باشد. گسترش عدل گاهی با شمشیر تیز و گاهی با زبان نرم محقق می شود . بنابراین زبان نرم، آگاهی بخشی، ایجاد مصالحه و مشورت درست در مساجد می تواند آنها را به پایگاه‌های گسترش عدل و داد تبدیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز