خبرگزاری کار ایران

نگاهی به بازطراحی کتاب‌خانه‌ها در قزوین؛

از گلایه شهروندان قزوین برای صف انتظار سالن مطالعات تا توسعه متناسب با نیاز روز

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۳۴۱

کمبود فضای مطالعاتی در استان یکی از مواردی است که مورد گلایه شهروندان قرار دارد، بازطراحی فضاهای مطالعاتی و کتاب‌خانه‌ها در راستای بهبود این وضعیت آغاز شده، با این حال اعتراض‌هایی را از سمت شهروندان به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، کتاب‌خانه‌های عمومی و فضاهای مطالعاتی، یکی از نیازهایی به شمار می‌رود که در قزوین با کمبود مواجه است و همین باعث گلایه شهروندان شده است.

یکی از شهروندان قزوینی در تماس با خبرگزاری ایلنا مرکز قزوین با گلایه از وضعیت سالن مطالعه کتاب‌خانه امام خمینی گفت: این کتاب‌خانه عمومی سال‌ها یک سالن مطالعه بزرگ با ظرفیت زیاد داشت که یک روز در میان در اختیار بانوان و آقایان بود، درحال حاضر طرح زوج و فرد نداریم، اما ظرفیت‌ها کم و یک چهارم شده است.

وی ادامه داد: سالن مطالعات چند وقت تعطیل بود، درحال حاضر سالن‌ها کوچک و یک بخش وی‌آی پی اضافه شده که هزینه ماهانه عضویت در آن بسیار بالا و حدود یک میلیون تومان است، برای بخش عمومی هم به خاطر ظرفیت پایین، باید ساعت هفت و نیم صبح پشت در بسته، صف بایستیم و نوبت بگیریم.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: مگر کتاب‌خانه صف نانوایی است که برای آن صف بایستیم، مجتمعی که کار فرهنگی انجام می‌دهد، شبیه بخش خصوصی شده و به جای 50 هزار تومان باید مبلغ زیادی پرداخت کنیم تا یک میز اختصاصی داشته باشیم و هر زمان خواستیم استفاده کنیم.

وی با گلایه از رفتار ناشایست مسئولین کتاب‌خانه عنوان کرد: وقتی که اعتراض کردم، گفتند می‌توانی به کتاب‌خانه دیگری مراجعه کنی، من که محل زندگی‌ام نزدیک این کتاب‌خانه است چرا باید به آن دسترسی نداشته باشم، دانش‌آموزی که بخواهد در محیط آرام و کتاب‌خانه درس بخواند باید چه کار کند، چرا نباید این امکانات را داشته باشیم.

گلایه شهروندان از کمبود فضای مطالعاتی به حق است

برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان رفتیم، وی با اشاره به اینکه بروزرسانی امکانات کتاب‌خانه، یکی از مطالبات شهروندان است، گفت: بازطراحی کتاب‌خانه امام خمینی در سه فاز برنامه ریزی شده که مرحله اول آن اجرا شد.

فاطمه محمدبیگی ادامه داد: پیش از این یک روز آقایان و یک روز خانم‌ها از سالن مطالعه استفاده می‌کردند، در بازطراحی چهار سالن مطالعه استاندارد فراهم شده و همه روزه به طور همزمان در اختیار تمام اعضا قرار می‌گیرد.

وی گلایه شهروند قزوینی مبنی بر کمبود فضای مطالعاتی را برحق دانست و عنوان کرد: سرانه فضای مطالعه در استان باید تقویت شود و حداقل پنج تا ده سالن مطالعه و کتاب‌خانه دیگر نیاز داریم، اما ما متولی ساخت نیستیم و لازم است نهادهای متولی در این حوزه اقدام کنند.

این مسئول درباره اختصاص یک بخش وی آی پی تصریح کرد: این بخش در فضای بدون استفاده کتاب‌خانه طراحی شده و اینطور نیست که ظرفیت سالن‌های مطالعه عمومی کاهش پیدا کرده باشد، حتی فراهم شدن استفاده هر روز توسط بانوان و آقایان رضایت را هم به همراه داشته است.

وی با تاکید بر استانداردسازی فضای کتاب‌خانه متناسب با نیاز روز اظهار کرد: در بازطراحی‌ها خدمات مبتنی بر وب، فضاهای آموزشی و علمی هم در نظر گرفته شده و کتاب‌خانه‌ها توسعه پیدا می‌کنند، این بازطراحی‌ها در سایر کتاب‌خانه‌ها هم اجرا می‌شود.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان قزوین با بیان اینکه، کتاب‌داری امری تخصصی است و با پیمانکار نمی‌توان در این بخش خدمات مطلوب ارائه کرد، گفت: با شهرداری هم رایزنی کردیم تا مدیریت کتاب‌خانه‌های شهرداری را به‌عنوان متولی تخصصی این حوزه به عهده بگیریم، چرا که کتاب‌خانه فقط فضای فیزیکی نیست و باید به فضای فرهنگی نگاه تخصصی داشت.

وی خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم تا در استان قزوین نسل نوین کتاب‌خانه‌ها را تحت عنوان کتاب‌خانه بدون کتاب و مبتنی بر وب و خدمات دیجیتال ایجاد کنیم و درصورت فراهم شدن مکان، امکانات و نیروی آن را تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز