خبرگزاری کار ایران

مدیران رسانه‌های قزوین در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش سوم

رضایی: انتخابات پرشور افراد قویتر را راهی مجلس می‌کند/ موسوی: تنها راه بازگشت اعتماد، صندوق رای و دمکراسی است+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۵۳۳

سید عبدالعظیم موسوی و امیرعلی رضایی از مدیران رسانه‌های استان در بخش سوم برنامه "راه نو" به موضوع راهکارهای افزایش مشارکت پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت سوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "سید عبدالعظیم موسوی" و "امیرعلی رضایی" از مدیران رسانه‌های استان برگزار شد.

در بخش سوم این برنامه انتخاباتی، راهکارهای خروج از وضعیت موجود و افزایش مشارکت بررسی شد.

امیرعلی رضایی در ابتدای این بخش با اشاره به صحبت‌های گفته شده در بخش پیشین گفت: برخلاف نظر آقای موسوی که مجلس ششم را در راس می‌دانست من مجلس ششم را وابسته به احزاب می‌دانم و به نظرم مجلس هفتم در راس بود.

سردبیر نشریه نسیم قزوین ادامه داد: مجلس هفتم توانست تثبیت قیمت‌ها را به دولت بقبولاند و در مرحله دوم انتخابات هیات رئیسه بود که علی‌رغم طرفداری دولت از رئیس وقت، رئیس مجلس تغییر کرد و مشخص بود که نماینده‌ها استقلال دارند.

صداقت برای جلب اعتماد مردم ضرورت دارد

موسوی درباره کاهش اعتماد مردم به مسئولین اظهار کرد: اگر بگوییم این بی‌اعتمادی به خاطر معیشت و اقتصاد است باید کاری کنیم تحریم از بین برود، اما با تحریم نمی‌توان معجزه کرد و قضیه فراتر از آن است.

مدیر مسئول روزنامه ولایت قزوین ادامه داد: باتوجه به بی‌توجهی و غفلت حاکمیت، طبقه متوسط از بین رفته، این طبقه از نظر سیاسی و فرهنگی بالا است؛ اما طبقه پایین حداقل معیشت را هم که داشته باشد از نظر فرهنگی و سیاسی در سطح بالایی نیست.

وی اظهار کرد: حکومت و بخشی‌هایی از آن صداقت لازم را ندارند و می‌گویند برای حفظ مصلحت حکومت اگر امام زمان را هم فدا کنیم اشکال ندارد؛ اما سوال اینجا است امام زمان فدای کدام جمهوری اسلامی می‌شود؟

موسوی ادامه داد: آن جمهوری اسلامی مطرح است که اصول آن حفظ شده باشد نه اینکه آقازاده‌ها دزدی و اختلاس کنند و گفته شود، مصلحت در این است که افشا نشود، این تحلیل حماقت است و وقتی مطرح می‌شود بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: علت اهمیت بحث فرهنگی این است که تمام ظرفیت از کار فرهنگی جدا شده و به کار اجرایی روی آورده و همین باعث خلاء فرهنگی شده و به جایی رسیده‌ایم که بحث ما دین گریزی نیست بلکه دین ستیزی است و باید حل شود.

این مدیر رسانه‌ای تصریح کرد: در حوزه سیاسی هم بی‌اعتمادی مطرح است، تنها دلیلی که باعث شد گفته پیامبر مبنی بر اینکه فرستاده خدا است قبول شود، امین بودن ایشان بود، اما درحال حاضر ما امین نیستیم، دروغ می‌گوییم.

وی ادامه داد: در اسلام اخلاق و صداقت مطرح است و باید دیگران راست گویی را از ما یاد یگیرند؛ اما متاسفانه دروغ‌گوترین هستیم، باید با صداقت بگویم این مشکل تقصیر من بوده و استعفا دهم اما در بدترین حالت می‌مانم، هر هزینه‌ای که برای نظام داشته باشد می‌مانم تا بگویم تقصیر من نبوده، باید با کار فرهنگی، سیاسی و معیشتی طبقه متوسط را احیا کرد.

موسوی گفت: ماجرای چای دبش را نمی‌توان مطرح کرد و به رسانه‌ها اعلام شد که این موضوع امنیتی است و دخالت نکنید، مدیرعامل دبش بعد از چند روز آزاد شد، 60 نفر مسئول داریم که اسمشان برده نمی‌شود، چون آقازاده هستند، اگر این موارد در جمع و نمازجمعه‌ها اعلام و به مجرمین شلاق زده شود، مردم اعتماد می‌کنند.

کاندیداها باید با برنامه‌هایی که دارند سنجیده شوند

رضایی هم با بیان اینکه کشور ما از مشروطه به بعد دمکراسی را تجربه کرده، گفت: چرا به جایی رسیدیم که مردم بی‌اعتماد شده‌اند و دنبال راهکار هستیم، قطعا علت‌های مختلفی دارد و نمی‌توان گفت فقط مسئولین یا تورم یا اختلاس‌ها باعث ناامیدی مردم شده است.

سردبیر نشریه نسیم قزوین ادامه داد: در کشور ما انتخابات دچار بیماری‌هایی است که ریشه آن صرفا در احزاب نیست، شاید در بعضی مواقع نهادهای نظارتی هم دچار خطا شده‌اند و در نهایت بی‌اعتمادی را برای مردم به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: اگر انتخابات پرشور باشد می‌توان افراد قویتر را وارد مجلس کرد؛ اما اگر حضور کمرنگ باشد احزاب می‌آیند و افرادی که بله قربانگوی آن‌ها است را وارد مجلس می‌کنند و ضرر مردم بیشتر می‌شود.

این روزنامه‌گار قزوینی بیان کرد: برای اینکه اعتماد را برگردانیم باید کاندیداها قبل از اینکه به مجلس بروند برنامه خود را اعلام کنند و برنامه محور باشند و در رسانه ملی شبکه‌های مختلف برای این کار اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: داوطلبان باید بگویند در مجلس برای رفع گرانی و برگرداندن اعتماد به مردم چه کاری می‌کنند و اولویت بندی داشته باشند؛ ما حزب نداریم اما لیست و ائتلاف داریم که کار حزب را انجام می‌دهد.

باید برای پاسخ‌گویی فرهنگ‌سازی شود

رضایی عنوان کرد: باید در رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنیم که افرادی که لیست می‌دهند، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را به صورت مدون ارائه کنند تا بعدا از آن‌ها مطالبه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخورد با اختلاس توسط دولت یک نکته مثبت است، گفت: نظام مانند بدن است و وقتی عفونت و غده‌ای در آن پیدا شده باید درمان شود، اگر نظام سالم نبود اختلاس‌ها علنی نمی‌شد.

سردبیر نشریه نسیم قزوین ادامه داد: این ناشی از سلامت نظام است که مردم اختلاس‌ها را می‌فهمند و باید این را به عنوان فرصت ببینیم، باید این نگاه تقویت شود.

وی اظهار کرد: ما فرهنگ پاسخ‌گویی نداریم، شما می‌گویید برای چای دبش ساعت‌ها اخبار منتشر می‌شود اما کسی پاسخ نمی‌دهد که میزان آن چقدر است و چند نفر دخیل هستند؛ نکته دیگری که باید درنظر داشت ایم است که سازمان بازرسی اول این موضوع را مطرح کرد، اگر نظام می‌خواست پنهان بماند یا پاسخ ندهد چرا مطرح می‌کند.

موسوی در پاسخ به این گفته رضایی عنوان کرد: وقتی قرار است موارد مهم افشا شود، فشار می‌آید و رسانه‌ها هم اجازه ندارند بپردازند و می‌توان گفت گردش آزاد اطلاعات حرف است.

رضایی هم عنوان کرد: صدا و سیما که مخاطب خود را دارد باید این ظرفیت را ایجاد کند و مسئولین را به فرهنگ پاسخ‌گویی بکشاند.

باید به همه نمایندگان نظارت وجود داشته باشد

موسوی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب به اشتباه شاخص را تقوا درنظر گرفتیم، عنوان کرد: می‌گفتیم فرد باتقوا است و جلوی وسوسه شیطان ایستاده اما هر کسی شیطان خود را دارد، به عنوان مثال شیطان من در این سن به شکل پرستو نیست و ممکن است پول یا مقام باشد، باید برای اصول، معیارها و نظارت‌ها شاخص داشته باشیم.

وی ادامه داد: همانطور که شهید مطهری گفته اگر به غیرمعصوم نظارت نکرد، هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را به فساد می‌کشاند، دمکراسی یعنی اینکه به همه نظارت وجود دارد و شاخص‌ها باید روی نظارت‌ها باشد؛ البته طبیعتا تخصص هم مهم است.

موسوی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب اینطور بود که هر کسی مسئولیت را قبول نمی‌کرد اما درحال حاضر اینطور نیست.

تخصص و استقلال رای برای نماینده ضرورت دارد

به عقیده رضایی اگر اشخاص تقوای الهی نداشته باشند، ممکن است، اشتباه بروند؛ البته صرف تقوا هم کافی نیست، نماینده باید تخصص و استقلال رای هم داشته باشد.

وی ادامه داد: ما اول ورود به مجلس به یک دسته و جریانی وابسته می‌شویم و این استقلال را می‌گیرد؛ زیرا فرد منتخب باید طبق گفته گروه خود حرکت کند و این بزرگترین آفت است.

این روزنامه‌نگار اصولگرا با تاکید به برنامه‌محوری گفت: قبل از انتخاب باید افراد را با برنامه‌ها ارزیابی کنیم نه اینکه بعد انتخابات و پایان نمایندگی بگوییم چه کاری کردی، اول باید سوابق و توانایی را می‌دیدیم و بعد رای می‌دادیم، عمده مشکل ما این است که انتخاب نادرست داشتیم.

باید به فردی که نمره بالاتر دارد رای داد

موسوی هم با تاکید بر اینکه تنها راه بازگشت اعتماد، صندوق رای و دمکراسی است، گفت: راه حل کودتا و انقلاب نیست؛ چرا که یا باید وجود تغییر داشت یا دست تقاضا به سمت آمریکا و اسرائیل برد و از هویت ایرانی بودن خارج شد؛ با اینکه با نظارت استصوابی مشکل داریم اما تنها راه انتخابات است و باید به فردی که نمره بالاتری دارد، رای داد.

رضایی هم با بیان اینکه دمکراسی در ایران بیمار است و باید مداوا شود، اظهار کرد: این کار فقط به مردم مربوط نیست به مسئولین هم ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از عامل بی‌اعتمادی، مسئولین هستند و باید خودشان را اصلاح کرده و فضای امیددهی ایجاد کنند نه اینکه دو ماه مانده به انتخابات یک شب اینترنت گران شود و یک شب برای بنزین مشکل ایجاد شود، تنها راه تغییر، صندوق انتخابات است.

حجم ویدیو: ۲۰۷.۸۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۱:۴۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز