خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش تعداد دام‌های استان مرکزی در سال گذشته/ نبود کشتارگاه صنعتی دام؛ مهم ترین مشکل سازمان دامپزشکی استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۶۶۰

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه نبود کشتارگاه صنعتی دام از مهم ترین مشکلات استان مرکزی در حوزه دامپزشکی است، گفت: از سوی دیگر کاهش دام‌های سطح استان در سال 1401 موردی است که در شرایط موجود، مطلوب نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فتاحی با اشاره به مشکلات موجود در بخش دامپزشکی و راه‌حل‌های مورد نیاز آنها، افزود: افزایش تعامل با بخش خصوصی، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با بخش خصوصی دامپزشکی جهت ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات دام و طیور و داروهای دامی و افزایش سطح آگاهی و آموزش دامداران و مرغداران در مباحث بهداشتی و شیوه‌های نوین تولید از جمله این راه‌حل‌ها است.

وی ادامه داد: تسهیل در روند صدور مجوز و پروانه‌های بهداشتی تأسیس و بهره‌برداری، تسهیل در روند صادرات و برنامه‌ریزی در خصوص تسهیل در روند تولیدات داروهای دامی از اقداماتی است که باید در سال جاری انجام شود. همچنین انجام اقداماتی مانند تسهیل روند صادرات و افزایش تولید واحدها، افزایش میزان پایش‌ها و مراقبت در خصوص بیماری‌های دام و طیور و آبزیان از دیگر اقدامات لازم در حوزه دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: تخصیص اعتبارات مناسب برای خرید تجهیزات در واحدهای فنی، جذب نیروی متخصص با توجه به کمبود نیرو در واحدها، ایجاد رشته دکترای دامپزشکی در دانشگاه‌های استان و ایجاد انگیزه مالی با عنایت به حقوق پایین پرسنل و با توجه به اختلاف دریافتی آنها از مهمترین پیشنهادات در سال جاری است تا بتوان شرایط را بهبود بخشید.

فتاحی تصریح کرد: ایجاد کشتارگاه صنعتی دام در استان مرکزی، افزایش ظرفیت و تجهیز سردخانه های موجود و یا ساخت و راه‌اندازی پیش سردکن در کشتارگاه‌های دام استان، ساماندهی واحدهای 2 منظوره آبزی‌پروری و کشاورزی و سوق دادن آنها به دریافت یا اخذ پروانه بهداشتی آبزی‌پروری و افزایش رصد فرآورده‌های خام دامی از نظر فلزات سنگین، باقیمانده آنتی‌بیوتیک و سرم خارجی از دیگر پیشنهادات در این حوزه است.

وی به اتفاقات و قوانین تصویب شده حوزه فعالیتی دامپزشکی در سال 1401 اشاره کرده و بیان داشت: تشکیل گروه‌های دامپزشکی و سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در مناطق محروم استان در راستای محرومیت‌زدایی و انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF)  و بیماری‌های دامی مانند لمپی اسکین و تب برفکی از اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: کاهش کانون‌های بیماری‌های طیور و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اقداماتی از قبیل واکسیناسیون طیور حساس به تعداد 3 میلیون و 900 هزار دُز، ممیزی واحدهای مرغداری و ارتقا سطح بهداشتی واحدها، کنترل و کاهش تراکم جوجه‌ریزی در مناطق پرخطر در راستای پیشگیری از بیماری‌های طیور، برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی و توزیع پمفلت جهت پیشگیری از بیماری‌های طیور و انجام پایش، مراقبت و نمونه‌برداری از تالاب‌ها، آبگیرها، روستاها و واحدهای مرغداری نیز از دیگر اقداماتی است که در سال 1401 رقم خورده است.

وی اضافه کرد: افزایش میزان و سطح پوشش واکسیناسیون جمعیت دامی و کاهش کانون بیماری‌های دام و طیور و آبزیان در استان از پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال 1401 بود که  این پیش‌بینی‌ها تا حد بالایی تحقق یافت .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز