خبرگزاری کار ایران

استاندار یزد:

یزد نمونه برجسته زندگی همسو با محیط زیست است/تاکید استاندار یزد بر تاکید بر حفاظت و صیانت از بافت‌های تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۰۵۵

استاندار یزد با اشاره به مقوله ثبت شهر جهانی یزد در یونسکو گفت: یزد عزیز نمونه برجسته‌ای از محل زندگی مدارا معابانه و نجابت انسان‌ها و فرهنگ هماهنگ و همسو با محیط زیست است.

به ‌گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مهران فاطمی در مراسم جشن ثبت جهانی یزد در محل باغ جهانی دولت آباد اظهار داشت: دینداری، آداب و رسوم و مهمان نوازی، امنیت، سوغات و صنایع دستی و معماری ممتاز پیش از اسلام و اسلامی یزد در آثار سفرنامه نویسانی مانند مارکوپولو و جلال احمد به زیبایی نگاشته شده است.

وی با اشاره به اهمیت یزد در روابط تجاری، از طریق جاده ادویه و ابریشم در طول تاریخ افزود: یزد حسینیه ایران و دیار آمیختگی هنر، بندگی، کار و زندگی و آداب و رسوم است و گنجینه ای از معماری ارزشمندی که ثبت جهانی شده است.

استاندار یزد با بیان اینکه فرهنگ صلح طلبی، نوع دوستی و زندگی مسالمت آمیز بین پیروان الهی در یزد مطرح است، گفت: چیدمان مسجد و عبادتگاه دیگر ادیان، با هدف مشترک پرستش خدای یکتا، مبین یک اصالت فرهنگی و پذیرش افکار و ایدئولوژی متنوع مردمان این دیار است و این شاخصه های فرهنگی و معماری به ثبت یزد به عنوان اولین شهر زنده ایران در فهرست آثار یونسکو منجر شد.

او با بیان اینکه برای انتخاب یونسکو دلایل متعددی وجود دارد، ادامه داد: جاری بودن زندگی در بافت تاریخی یزد و اهتمام چند نسل از مسئولان یزد برای ثبت و حفظ و حراست این گنجینه عظیم و تلاش 15 ساله مسئولان ملی و استانی پشتوانه جهانی شدن یزد بوده است.

فاطمی تصریح کرد: امروز وظیفه ما علاوه بر حفاظت و صیانت از بافتهای تاریخی،  ایجاد منافع پایدار برای جامعه محلی و  نگارش برنامه های راهبردی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی با کمترین چالش و آسیب در یزد است.

استاندار عنوان کرد: در نظر داریم با برنامه ریزی دقیق یزد را در افق 10 ساله به شهری شناخته شده برای حداقل یک میلیارد نفر از ساکنان کره خاکی تبدیل کنیم که برای رسیدن به این مهم برنامه ها و ابزارهای مختلفی داریم.

او به سه مورد از مهمترین برنامه های مورد نظر اشاره کرد و گفت: اولین مورد  گسترش پیمان خواهرخواندگی و هدفمند با شهرهای همطراز که با آنها مشترکات فرهنگی، اجتماعی و تجاری یا صنعتی داریم، است که این امر همراهی سفرای حاضر در جلسه و دیگر سفرای مقیم ایران را می طلبد.

استاندار یزد دومین برنامه مورد نظر را بهره گیری از رویدادهای ملی و بین المللی برای معرفی استان عنوان کرد و افزود: این روزها در حال برگزاری جشنواره تابستانی یزد و شاهد پویاترین یزدی هستیم که تاکنون دیده‌ایم و این رویداد مورد استقبال جامعه محلی و گردشگران قرار گرفته است.

او گفت: در همین راستا اختصاص فضای مستقل برای معرفی تخصصی یزد و شهرستانهای میراثی و گردشگری در نمایشگاه فیتور اسپانیا در سال پیش رو و استفاده از فضای جانبی مسابقات جام جهانی فوتبال قطر می‌تواند برای یزد بسیار موثر باشد که این امر نگاه ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می‌طلبد.

به گفته او برقراری ارتباطات گسترده با یزدی های سراسر جهان مانند ساکنان هندوستان به عنوان سومین برنامه می‌تواند در معرفی گنجینه میراث یزد و تحقق چشم انداز پیش گفته موثر باشد که این امر نیز نیازمند نگاه ویژه وزیر امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف است.

فاطمی تصریح کرد: در راستای تحقق چشم انداز مورد اشاره، بهره گیری از ظرفیت سازمان‌ های بین المللی چون یونسکو امری ضروری است و بنده از این سازمان، خواستار شرایط استفاده از ظرفیت رسانه ای برای شناساندن یزد به جهانیان، هستم.

استاندار یزد  همچنین به اهمیت ثبت مواریث جدید و ثبت جهانی درختان دیر زیست کشور با محوریت سرو 4500 ابرکوه اشاره و گفت: لحاظ کردن تصویر این درخت در طراحی پیراهن تیم ملی والیبال کشورمان به عنوان نماد جوانمردی، برومندی، بزرگی و آزادگی می‌تواند به معرفی بخشی از داشته های گردشگری این استان بینجامدکه امیدوارم این اقدام مشترک توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز