خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی البرز خبر داد؛

سه امامزاده تاریخی و یک محوطه دوران پارینه سنگی البرز واجد شأن ملی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۴۶۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: سه امامزاده تاریخی و یک محوطه دوران پارینه سنگی در جلسه شورای ملی ثبت آثار، واجد شأن ملی شد.

به ‌گزارش ایلنا از البرز، فریدون محمدی مدیر‌کل البرز گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار بهمن ماه چهار اثر غیرمنقول تاریخی-فرهنگی استان البرز واجد ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شدند. 

محمدی در ادامه گفت: پناهگاه صخره ای سُرهه با دیرینگی پارینه سنگی؛ واقع در شمال روستای سرهه در شهرستان ساوجبلاغ؛ امامزاده اسماعیل روستای زکی آباد و امامزاده بی بی سکینه سنقرآباد با دیرینگی صفوی در شهرستان چهارباغ و بقعه دستکند صخره ای امامزاده ابراهیم روستای تکیه سپه سالار در شهرستان کرج واجد شأن ملی تشخیص داده شدند و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مهدی ارباب نیا معاون میراث‌فرهنگی البرز نیز در این خصوص گفت: پناهگاه صخره ای سُرهه در سال 97 با کنجکاوی حمید حریریان باستان شناس البرز شناسایی شد؛ وی که در مسیر دره ای که از روستای برغان تا سنج ادامه دارد درحال کوه پیمایی بود که این پناه گاه توجه او را جلب کرد و با حضور در این محوطه متوجه شد که در محل حفاری غیر مجاز تراشه های سنگی موسوم به لوآلوآ با دیرینگی پارینه سنگی میانی وجود دارد و با توجه به اهمیت موضوغ در سال 1398 یک فصل کاوش اضطراری در این محوطه انجام شد.

ارباب نیا گفت: بقعه دستکند صخره ای امامزاده ابراهیم روستای تکیه سپه سالار در بخش آسار واقع شده و به صورت دستکند صخره ای ساخته شده است با توجه به متون و اسناد و نسخ تاریخی و نیز کتیبه ای که بر در چوبی امامزاده وجود داشته است ؛ این بقعه ارزشمند مربوط به قرون میانی اسلامی است.

معاون میراث ‌فرهنگی البرز در ادامه افزود: بناهای امامزاده اسماعیل روستای زکی آباد و امامزاده بی بی سکینه روستای سنقرآباد با دیرینگی صفوی واجد شأن ملی تشخیص داده شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز