خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

پژوهش می‌تواند راهی برای رسیدن به ثروت باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۷۵۹

استاندار قزوین گفت: ظرفیت‌های بی‌بدلیل و فوق العاده‌ای در کشور وجود دارد که با انجام مراحل تحقیق و پژوهش می‌توان آنها را به ثروت تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین،هدایت‌الله جمالی‌پور در جلسه شورای سیاستگذاری هفته پژوهش، اظهار کرد: هرقدر پژوهش‌ها کاربردی‌تر و مبتنی بر ظرفیت‌های درونی کشور باشد ما را در رسیدن به توسعه پایدار و ثروت اندوزی کمک خواهد کرد.

استاندار ادامه داد: اگرچه پژوهش، یک عنوان عام است اما ما باید در همه عرصه‌ها از جمله کشاورزی،  صنعت و معدن ورود پیدا کنیم و با توجه اینکه تولید با رویکرد جهانی خوب است اما اگر این مساله با تکیه بر منابع و ثروت‌های داخلی صورت بگیرد، بدون شک در خدمت توسعه داخلی قرار داده خواهد شد.

جمالی پور با بیان اینکه امروز سهم علمی کشور، بالاتر از توسعه پایدار است،  تاکید کرد: تولید علم ما در مقیاس جهانی از کشورهای دیگر جلوتر بوده و هم‌اکنون تعداد مقالات علمی ما به عدد ۷۵ هزار رسیده است در حالیکه در ۱۵ سال گذشته، این تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاله بود.

او اضافه کرد: با وجود افزایش تعداد مقالات،  وقتی به توسعه کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اثر توسعه علمی در توسعه کشور پررنگ نیست.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه اصرار ما بر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت به این دلیل است که بتوانیم ظرفیت‌های داخلی خود را تغییر دهیم،  افزود: امروز، برقرار نشدن ارتباط و پیوند منطقی بین ظرفیت‌ها با دانشمندان داخلی کشور، ما را با چالش‌هایی روبه رو ساخته است که باید در صدد رفع این ایراد باشیم.

به گفته جمالی پور، با برگزاری مناسبت‌هایی مانند هفته پژوهش باید بتوانیم ارتباط سازنده‌ای بین پژوهشگران کشور با ظرفیت و امکانات موجود برقرار کنیم.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز ارتباط بین دانشگاه‌های کشور با برخی حوزه‌ها از جمله صنعت، کشاورزی و معدن مستحکم نشده است، خاطرنشان کرد: این ارتباط در حال حاضر شاید به ۲۰ درصد رسیده باشد در حالی که این میزان در کشورهای خارجی ۱۰۰ درصد است و دانشگاه‌ها به طور کامل در خدمت صنایع و سایر حوزه‌ها قرار دارند.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند ارتباط مناسبی با صنعت برقرار کنند به این موضوع باز می‌گردد که این مراکز، خود را در طول سال وابسته به بودجه‌های دولتی می‌دانند در حالیکه چنین بودجه‌هایی باید از محل صنعت و پژوهش نصیب آنها شود.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه کشور، تاکید کرد: با وجود این تعداد مراکز علمی و دانشگاهی در کشور، قرار داشتن صنعت ما در چنین وضعیتی، اسفبار است و باید برای حل این معضل چاره اندیشی لازم صورت گیرد.

استاندار در پاسخ به اینکه چرا شرکت‌های دولتی ظرف تنها چند سال به نابودی و ورشکستگی کشیده می‌شوند؟افزود: شاید دلیل آن به این علت است که مدیریت حاکم بر آنها نتوانسته است خلق ثروت کند و همیشه خود را متکی به بودجه‌های دولتی می‌داند.

جمالی پور یادآور شد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا پژوهشگران ما ارتباط عمیقی با برخی حوزه‌ها از جمله صنعت و معدن داشته باشند چرا که در این بخش‌ها ما نتوانسته‌ایم به نحو شایسته‌ای از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شویم.

۱۵ تا ۲۰ آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز