خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی هشدار داد:

كشاورزان آذربایجان شرقی مبارزه با آفت پوره سن گندم را جدی بگیرند

کد خبر : ۸۴۳۱۵

مبارزه با آفت سن گندم مادری در 25هزار و33 هکتار از اراضی آذربایجان شرقی انجام شد./ سموم دسیس و فنیتروتیون به عنوان سموم پیشنهادی مدیریت حفظ نباتات استان برای مبارزه با آفت سن گندم است.

ایلنا:مدیر حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مرحله مبارزه با آفت سن گندم در مرحله مادری سپری شده است و كشاورزان باید بعد از این مبارزه با پوره این آفت را جدی بگیرند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمودکیا در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمام کانون‌های آلوده به آفت سن گندم در استان شناسایی و مبارزه شده است، گفت: به علت پایان تخم‌ریزی آفت سن گندم و خروج پوره‌ها از تخم در برخی مناطق استان و به نرم رسیدن جمعیت پوره آفت درتعدادی از شهرستان‌ها، سمپاشی در مرحله پورگی این آفت نیز توصیه می‌شود.
وی از سموم دسیس و فنیتروتیون به عنوان سموم پیشنهادی مدیریت حفظ نباتات استان برای مبارزه با آفت سن گندم نام برد و گفت: در این مرحله از مبارزه با آفت، سموم فنیتروتیون با دز یك لیتر در هكتار و دسیس با دز 300 میلی‌لیتر در هكتار توصیه می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه لازم است کشاورزان قبل از اقدام به سمپاشی با كارشناسان حفظ نباتات مدیریت‌های جهادكشاورزی در شهرستان خود مشاوره كنند تا از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری نمایند افزود: سرعت عمل در سمپاشی مناطقی كه دارای آفت سن گندم مادری است مورد تاكید بوده و چنانچه مبارزه با این آفت در مرحله 'سن مادر' به طور كامل انجام نشده، احتمال طغیان آن پس از خروج پوره‌ها و عدم كنترل آن‌ها،وجود خواهد داشت.
دبیر ستاد مبارزه با سن غلات استان با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها اگر مبارزه به موقع با این آفت انجام نشود خسارت کمی و کیفی به محصول وارد خواهد شد خاطرنشان كرد: تخریب مراتع در اثر چرای بیش از حد، کاهش بارش‌ها در برخی شهرستان‌ها، گرم و خشك بودن هوا و مبارزه نكردن به موقع كشاورزان با این آفت موجب افزایش جمعیت سن خواهد شد.
کیا كاهش تولید محصول و پایین آمدن كیفیت نانوایی گندم را از تاثیرات منفی حمله سن گندم به مزارع عنوان نموده و افزود: شهرستان ملكان با 8 هزار هکتار سطح مبارزه، شهرستان میانه با 10 هزارو 633 هکتار و شهرستان مراغه با 5 هزار و 100هکتار سطح مبارزه زمینی با سن مادر بیشترین مناطق و كانون‌های آلوده به سن مادر را تشکیل داده است.
وی با بیان اینکه مبارزه نكردن به موقع با سن مادر موجب افزایش جمعیت سن گندم شده و مزارع را برای سال‌های آینده نیز به شدت آلوده می‌كند افزود: تا آخر خرداد ماه 26 هزارو 476 هکتار مبارزه با سن گندم در مرحله مادری به اتمام رسیده است و مبارزه باپوره‌های سن گندم نیز در 8 هزارو 305 هکتار در حال انجام است.
مهندس کیا با بیان اینکه کشاورزان برای مقابله با آفت سن گندم، همکاری بسیار خوبی با مدیریت حفظ نباتات داشته‌اند و به این ترتیب گندم امسال از لحاظ اقتصادی مناسب و دارای کیفیت خوبی است تصریح کرد: بارش‌های مناسب در بیشتر شهرستان‌ها باعث شده است که رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گیرد و از نظر خسارت به محصول و سن زدگی، هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز