خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی؛ نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار:

ایجاد ۲ میلیون فرصت شغلی در حوزه اصناف مغفول مانده است

کد خبر : ۹۶۵۴۷

تنها به دلیل عدم اجرای قانون استاد - شاگردی، ایجاد ۲ میلیون فرصت شغلی در حوزه اصناف مغفول مانده است/ وزارت کار متولی صندوق‌های بیمه‌ای چون سازمان تامین اجتماعی، حمایت از عشایر و روستاییان، ‌بازنشستگی فولاد و ‌بازنشستگی کشور است که هریک رکن اقتصادی تلقی می‌شوند.

ایلنا: پورابراهیمی به عنوان نماینده مخالف درمورد گزینه‌ی پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز به دلیل ادغام سه وزارتخانه در مجموع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اهمیت این وزارتخانه از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

وی بابیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نظر اهمیت با سه وزارتخانه نفت، اقتصاد و صنعت برابری می‌کند، گفت‌: ما در چنین وزارتخانه‌ای نیازمند حضور فردی اقتصاددان هستیم این درحالی است که سوابق آقای ربیعی مرتبط با حوزه کار و تولید و ادبیات خانه کارگر است.

وی با بیان اینکه توانمندی‌های آقای ربیعی قابل توجه است، گفت: حضور ایشان به عنوان فردی با نگاه اجتماعی در وزارتخانه مهم و استراتژیکی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب نیست.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این وزارتخانه مرتبط با حوزه اقتصادی است، گفت: ‌امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی صندوق‌های بیمه‌ای چون سازمان تامین اجتماعی، صندوق حمایت از عشایر و روستاییان، ‌صندوق بازنشستگی فولاد و ‌صندوق بازنشستگی کشور است که هرکدام از این موسسات به عنوان رکن اقتصادی تلقی می‌شود.

وی با تاکید براینکه به دلیل حضور موسسات و صندوق‌های بیمه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و واگذاری مالکیت موسسات اقتصادی و دولتی در سال‌های گذشته به آن‌ها؛ امروز ۸۰ درصد وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را امور اقتصادی تشکیل می‌دهد، گفت: ‌اگر در سال‌های گذشته و تا پیش از خصوصی‌سازی واحدهای دولتی وزرای نفت، اقتصاد امور دارایی و صنایع مدیران، ‌بنگاه‌های اقتصادی چون خودروسازی، ‌پتروشیمی و بانک و بیمه را تعیین می‌کردند اما امروز با واگذاری‌های سهام این موسسات به صندوق‌های بیمه‌ای تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر تعاون تعیین‌کننده‌ی مدیران این بنگاه‌هاست.

وی تصریح کرد: ‌برخلاف این تصور که صندوق‌های بیمه اجتماعی دارای رسالت اجتماعی هستند، در دنیا برای این موسسات در مرحله اول رویکردی اقتصادی قائل می‌شوند. چنانچه موسسات بیمه‌ای چه در حوزه بازرگانی و چه در حوزه اجتماعی؛ به عنوان یکی از بازارهای سودآور مالی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه گردش مالی سازمان تامین اجتماعی درحال حاضر ماهیانه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: ‌کمتر موسسه‌ای در کشور دارای چنین گردش مالی است و همین امر نشان می‌دهد که این وزارتخانه نیاز به حضور فردی اقتصاددان دارد.

وی همچنین با انتقاد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار در حوزه‌ی روابط کار گفت: تجارب ایشان نشان می‌دهد که ادبیات آقای ربیعی نزدیک به خانه کارگر و در حمایت قانون کار است و این درحالی است که قانون کار باعث نابسامانی بسیاری در فضای کسب و کار است.

وی با بیان اینکه تنها به دلیل عدم اجرای قانون استاد - شاگردی، ایجاد ۲ میلیون فرصت شغلی در حوزه اصناف مغفول مانده است، گفت: ‌نتیجه این مساله تشدید بیکاری است. باید برای تغییر قانون کار اقدام شود.

پورابراهیمی با انتقاد از وضعت کنونی تعاونی‌های کشور گفت: ساختار تعاون کشور در سال‌های اوایل انقلاب و با مقابله نظام‌های سلطه جهانی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه این ساختار که توسط شهید بهشتی ایجا شد؛ دیگر کارکرد خود را از دست داده است، گفت: ‌بخش تعاون امروز یک بخش دست و پاگیر است و بدون تحول در قوانین کار و تعاون امکان بهبود فضای کسب و کار وجود ندارد.

وی افزود: نیازمند هستیم که اداره وزارتخانه اقتصادی مهمی چون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک فرد اقتصاددان محول شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: علی‌رغم احترامی که برای سوابق انقلابی آقای ربیعی قائلم؛ معتقدم که ایشان بهتر است با تخصصی که دارند در حوزه دیگری غیر از این وزارتخانه فعالیت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز