خبرگزاری کار ایران

محسن پورسیدآقایی:

نمی‌توان مشکل ترافیکی تهران را در ۴ سال حل کرد/ هیچ وعد‌ه‌ای نمی‌دهم

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۰۷۱

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همه ما مسئولان، مسئول اتلاف وقت مردم هستیم و باید جوابگوی اتفاقات، آلودگی‌ها و ترافیک باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری طرح استقبال از مهر گزارشی از عملکرد این معاونت در دو هفته اخیر ارائه داد.

او با اشاره به اینکه شرایط در حال حاضر مناسب نیست، گفت: وقتی این مسئولیت را پذیرفتم قرار شد تمام امکانات شهرداری را به کار گیریم تا مشکلات شهروندان تهران در این مورد برطرف شود. امروز در شرایط خوبی قرار نداریم و وضعیت ترافیکی و امکانات حمل و نقلی مطلوب نیست.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان مشکل ترافیکی تهران را در این چهار سال حل کرد، ادامه داد: با جهت‌گیری‌های درست می‌توان بخشی از مشکلات آلودگی هوای تهران را حل کرد و در این راستا باید از تجربیات مفید بقیه دنیا استفاده کنیم.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه نقش فناوری اطلاعات باید پررنگ‌تر شود، گفت: همه ما مسئولان مسئول اتلاف وقت مردم هستیم و باید جوابگوی اتفاقات، آلودگی‌ها و ترافیک باشیم. ما مسئول رنج همه مردم هستیم.

او با تاکید بر اینکه دائما در حال رصد ترافیک هستیم، افزود: در این فرصت کمی که از مهر می‌گذرد طرح‌های معاونت در راستای کاهش ترافیک از جمله شناور شدن ساعت کار صبح کارکنان و ممنوعیت ورود کامیونت‌های حمل بار به محدوده زوج و فرد و انعکاس رسانه‌ای برای اجتناب از سفرهای غیرضروری در کل نتیجه خوبی به همراه داشت و در روزهای کاری دو هفته اول مهر نسبت به سال گذشته طول ترافیکی به طور متوسط 21 درصد کاهش یافت.

او با تشکر از همکاری مردم در هفته‌های آغازین مهر برای کاهش حجم ترافیک نتایج طرح آزمایشی خط اتوبوسرانی سرویس مدارس دانش آموزان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این خط هر روز 2500 دانش آموز جابجا می‌کند و بر اساس نظرسنجی‌ها 90 درصد شهروندان رضایت مندی خود را اعلام کردند در همین راستا هیئت‌هایی برای تکمیل طرح  و صدور کارت بلیت به نام دانش آموزان در حال کار هستند.

او ادامه داد: کارت بلیت دانش آموزی علاوه بر تخفیف 50 درصد برای دانش آموزان زمان سوار شدن دانش آموز به اتوبوس را با پیامک به اطلاع خانواده و مدرسه می‌رساند و قصد داریم در آینده در هر منطقه حداقل یک خط اتوبوسرانی مدارس احداث کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه اولویت در مترو توسعه و بالا بردن میزان مسافران جابجا شده است گفت: اولویت ما افزایش مسافران است و نه افزایش تعداد اتوبوس. در حال حاضر 8 درصد رشد جابجایی مسافر در مترو داشتیم اما با کمبود ناوگان روبرو هستیم. بیشترین تقاضای سفر در خطوط یک و چهار است در همین راستا باید فاصله بین ایستگاه به سه دقیقه کاهش یابد. اولویت در خط هفت تامین ایمنی و افزایش عملکرد است فقط اضافه کردن خط و ایستگاه توسعه مترو نیست.

نصب پارکومتر متوقف می‌شود

در ادامه نشست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مشکلات و معضلات موجود در خطوط مترو افزود: تجهیزات خط 6 مترو کماکان زیر 10 درصد است. اینکه واگن یک خط دیگر را برداریم و به یک خط دیگر ببریم کار اساسی در توسعه مترو نیست چرا که هیچ تغییری در تعداد مسافرانی که جابجا می‌شوند صورت نگرفته است در حال حاضر بعضی از ایستگاه‌های مترو حداقل امکانات را نیز ندارند و حتی بدون پله‌برقی کار می‌کنند. این در حالی است که ما در توسعه مترو قصد بهبود شاخص‌های کمی و کیفی را داریم.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال درباره دو میلیارد و 200 میلیون تومانی که صرف پویش از خودمان شروع کنیم برای بهبود فرهنگ ترافیکی شد، گفت: من اخیرا نامه‌ای به آقای نجفی در رابطه با انجام کار کارشناسی بر روی طرح شناور شدن ساعت کار ارائه دادم و بالای نامه نوشتم از خودمان شروع کنیم. می‌توانیم به صورت آزمایشی این طرح را روی قسمتی از کارمندان شهرداری عملی کنیم تا نتیجه آن مشخص شود. با این حال نباید فراموش کنیم مسائل فرهنگی نقش اساسی در  ترافیک بازی می‌کنند اما من خودم از اقدامات شعاری، ظاهری و نمایشی ناراحت می‌شوم به نظر من شعار دادن فقط نتایج منفی به بار دارد.

او با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک در اتاق بسته و بدون کمک رسانه‌ها حل نخواهد شد، ادامه داد: قرار است تمام پروژه‌های شهری به معاونت حمل و نقل و ترافیک ارسال شود تا این معاونت آن را اولویت بندی کند.

پورسیدآقایی با تاکید بر روی بحث مدیریت بهینه پروژه‌ها افزود: بی شک موافق هزینه‌ای که صرف پروژه‌ای مثل پل صدر شد نیستیم چند هزار میلیارد صرف پروژه ساخت پل کردند در حالی که تهران هنوز تعمیرگاه مترو ندارد.

معاون شهردار با اشاره به توقف نصب پارکومتر افزود: قرار بود برای توسعه مجدد پارکومترها مناقصه‌ای برگزار شود که من این مناقصه را باطل کردم تا به سمت استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پارک حاشیه‌ خیابان‌ها برویم.

او با اشاره به کمبودها و اولویت‌های معاونت حمل و نقل ترافیک گفت: در حال حاضر اولویت اول ما در استفاده از تامین منابع مالی بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی است. اکنون سه هزار اتوبوس فرسوده در تهران وجود دارد و نیاز به دو هزار واگن مترو داریم.

اگر به نتیجه برسیم خط هفت ایمن نیست آن را تعطیل خواهیم کرد

در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل تهران قابل حل است بیان کرد: من هیچ وعد‌ه‌ای نمی‌دهم و هیچ وقت علاقه‌ای به وعده دادن نداشتم اما مشکل تهران قابل حل است و شهرداری بدون کمک دولت، صدا و سیما و جلب اعتماد مردم کاری از پیش نخواهد برد. با توجه به فضای همکاری که میان دولت، شهرداری و نیروی انتظامی وجود دارد فقط می‌توانم وعده دهم که چهار سال آینده اوضاع بهتر از امروز خواهد بود.

معاون حمل و نقل ترافیک در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری پاسخ شورای شهر را در خصوص ایمنی خط هفت نمی‌دهد و آیا مقاومتی در کار است، گفت: هیچ مقاومتی در شهرداری وجود ندارد هیئت کارشناسی در حال تهیه گزارش دقیق در این زمینه هستند و در ادامه بازدید از خط هفت خواهیم داشت که ببینیم آیا همه خط ناامن است و باید تعطیل شود و یا آنکه با تدابیری می‌توان بهره‌برداری از خط را ادامه داد.

او افزود: قرار نیست تا سر کار آمده‌ایم بگوییم هر کاری که قبلی‌‌ها کردند اشتباه است اگر به نتیجه برسیم خط هفت ایمن نیست آن را تعطیل خواهیم کرد، چرا که جان مردم از همه چیز برای ما مهم است.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه دائمی شدن طرح شناور ساعت کاری نیاز به گزارش جامع دارد، افزود: در راستای بررسی طرح شناور شدن ساعت کاری کمیته‌ای در شهرداری با حضور معاونین تشکیل شده است تا این طرح به صورت پایلوت در شهرداری اجرا شود و پس از اعتبارسنجی در صورت موفقیت به صورت پیشنهاد عمومی مطرح خواهد شد.

او درباره امنیت خط هفت مترو ادامه داد: اظهارنظرها در این زمینه بیشتر جنبه سیاسی داشت هر چند کارهای خوبی صورت گرفت اما ناقص است خط هفت فقط افتتاح شد و برای بهره‌برداری ایمن نبود. خط سه نیز فقط قسمت سیریل به پایان رسیده خط هشت نیز که به دستور دادستانی به علت ناایمنی متوقف شده است.

معاونت حمل و نقل ترافیک درباره عدم امنیت خط هشت ادامه داد: ناامنی در خط هشت برای مسافران مطرح نیست اما این خط در مجاورت اتوبان قم قرار دارد اما خط فاصل ایمنی بین بزرگراه و خط هشت رعایت نشده است.

او ادامه داد: این پروژه ناتمام است اما نمی‌توان کاری کرد نمی‌توانیم خطی که از پول بیت المال ساخته شده است به کل متوقف کنیم شاید در آن زمان مسئولیت به عهده ما نبود اما امروز مسئولیت بر گردن ما است.

معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری با غلط خواندن صحبت‌های پیش از انتخابات شهردار سابق مبنی بر تکمیل مترو در تهران گفت: متروی تهران هنوز تکمیل نشده است.  خط شش وهفت کلا ناقص است بر اساس طرح تفصیلی تهران باید 504 کیلومتر خط مترو داشته باشد اما فقط 270 الی 280 کیلومتر از آن اجرا شده است و بیش از 300 کیلیومتر باقی مانده است. خط هشت و نه در طرح مصوب دیده نشده و خط هشت و نه نام خطوطی است که به عنوان رینگ تهران در نظر گرفته شده است همچنین چهار خط اسپرس داریم که کار نشده است.

پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران در قسم خودرو به کامیون‌ها تعلق دارد گفت: بر اساس مصوبه دولت عمر مجاز کامیون‌ها 20 سال است اما در تهران کامیون‌های با عمر بالای 60 تردد می‌کنند در همین راستا کارگروه‌هایی متشکل از دستگاه‌های زیربط نیروی انتظامی جلسه‌ای در راستای اجرای مصوبه دولت و زمان بندی و به حداقل رساندن ورود کامیون‌های دودزا تشکیل شده است.

او با تاکید بر اینکه هر وقت صحبت از اجرای طرح‌های این‌چنینی برای ساماندهی موتورها و کامیون‌ها می‌شود آماری از معیشت رانندگان کامیون و موتورسواران صحبت می‌کنند، ادامه داد: بی‌شک شرایط راننده و خانواده برای ما دارای اهمیت است اما تکلیف آدم‌هایی که بر اساس دود این کامیون‌ها تلف می‌شوند چیست؟ مثل آلودگی تهران منشا صنعتی و نیمی و نیم دیگر ناشی از خودروها است و بخش عمده آلودگی این خودروها مربوط به کامیون‌ها است. البته منظور ما از آلودگی هوا ذرات معلق 2.5 میکرونی است. این آلودگی شرایط را بحرانی می‌کند.

وی درباره شبکه‌های اینترنتی مسافربری و نظارت بر آ‌نها گفت: نمی‌توان خلاف جهت آب شنا کرد و توسعه این شبکه‌ها می‌توانند بر کاهش ترافیک موثر باشند اما در حال حاضر غیر از سه شبکه اینترنتی معروف که همه آن را می‌شناسیم. در کل 20 شبکه اینترنتی مسافری فعال شده بدون آن‌که هیچ کنترل و مجوزی داشته باشند. در همین راستا پیشنهاد برای تهیه یک آیین نامه مدون برای شبکه‌های اینترنتی مسافری صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز