خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد انتخابات کشورمطرح کرد:

شعب اخذ رای سیار در پارک و بوستان ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۷۴۸

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شعب سیار انتخابات افزایش پیدا کرده است و حتما در پارک ها و بوستان ها و مراکز عمومی ستاد انتخابات کشور و استان خدمت مردم خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "محسن اسلامی" دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست دانشگاه تربیت مدرس گفت: امروز روز ابلاغ تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان است و نامزدهایی که تایید صلاحیت شدند که مجموعه ای بالای ۱۵ هزار نفر را شکل می دهد، یک روز وقت دارند تغییر حوزه را به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند این فرایند تا ۳ اسفند تمام شده و فرایند تبلیغات انتخابات مجلس را آغاز می‌کنیم.

اسلامی ادامه داد: تا ۸ صبح دهم اسفند این امکان وجود دارد که نامزدها تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، تبلیغات خود را انجام می‌دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: حدود ۵۹ هزار شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داریم و از این تعداد، ۳۵ شعبه شهری و ۲۴ شعبه روستایی است. ۴۴ هزار شعبه ثابت خواهد بود و ۱۵ هزار شعبه سیار هستند.

اسلامی ادامه داد: ماده ۱۱ انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره می کند که در این دوره رای دهندگان با ارائه یکی از مدارک پنجگانه شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه و گذرنامه پایان خدمت می توانند رای بدهند. به همین جهت شعب سیار افزایش پیدا کرده و حتما در پارک ها و بوستان ها و مراکز عمومی ستاد انتخابات کشور و استان خدمت مردم خواهند بود.

دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: دستگاه های احراز برای شعبه درنظر گرفته شده است. بر اساس قانون امسال دستگاه، احراز می کند که فرد امکان رای دادن دارد و باید متولد ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ و قبل آن باشد.

اسلامی بیان کرد: جمع رای دهندگان ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر هستند که در یازدهم اسفند واحد شرایط رای دادن خواهند بود. از بین این جمعیت بالغ‌ بر ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دادن، ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر آقا و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر خانم هستند. تعداد رای اولی ها نیز بیش از ۳ میلیون است و ۸۰۰ هزار نفر در کل ستادهای انتخابات برای امر انتخابات کمک خواهند کرد.

اسلامی گفت: تعرفه‌ای که در شعب اخذ رأی در اختیار رای دهندگان قرار می‌گیرد تعرفه ای یکپارچه است تا تسهیل صورت بگیرد و ملت کمتر در صف بمانند. تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان را در یک ورقه کنار هم چاپ کردیم که جدا می شود و دو رنگ صندوق در هر شعبه وجود دارد؛ صندوق با در قرمز برای مجلس شورای اسلامی و صندوق با در آبی مخصوص مجلس خبرگان است.احیانا اگر فردی رای خود را در صندوق اشتباهی انداخت همکاران در انتهای روز تفکیک انجام می دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: چهار حوزه انتخابیه آبادان، قم، رشت و ملایر به صورت الکترونیکی خواهد بود و این چهار شعبه هزار و ۷۰۰ شعبه خواهند داشت و برای هر شعبه ۵ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته ایم که در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی خواهیم داشت. اخذ رأی و شمارش آرا در این شعب کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. این چهار شعبه آزمایشی است و در آینده امیدواریم همه انتخابات و اخذ رأی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه شفافیت مالی هم تاکید قانون است و از همه نامزدها به همین‌منظور شماره حسابی گرفته شده است. این شماره حساب فرایند هزینه ها و منابع مالی تبلیغات نمایندگان را به ما اعلام می‌کند و هیأت اجرایی به آن ورود می کند. نامزد انتخابات حتما باید تمام هزینه‌های خود برای تبلیغات را وارد سامانه مالی کند. رمز عبور و کلمه عبور در اختیار همه نامزدها قرار گرفته و افراد آن را آزمایش می‌کنند و هزینه تبلیغات مجاز، تجمعات و هزینه عوامل اجرایی و اجاره ستاد انتخابات خود را ثبت می کنند.

او افزود: فرایند انتخابات در قانون قبلی ۸۳ روز بود و در این دوره فرایند ۲۰۹ روزه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز