خبرگزاری کار ایران

ثبت خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۷۷۲

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از ثبت خانواده‌ جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهدی الله‌پور در تشریح جزئیات این خبر گفت: محیط‌بانان پارک ملی تندوره در پایش و رصد پارک ملی، موفق به ثبت یک خانواده جدید پلنگ ایرانی شدند. تصاویر این خانواده جدید که همراه با بازیگوشی و آب‌تنی آن‌ها همراه بود، با کمک دوربین‌های تله‌ای ثبت شد.

وی افزود: در پی احداث آبشخور جدید برای حیات‌وحش و مشاهده تغییرات رفتاری مادر این توله پلنگ در سال گذشته، پس از رصد این آبشخور، تصاویری زیبا از مادر و توله پلنگ حدودا ۵ ماهه که در حال آب‌تنی و بازیگوشی هستند، به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پویایی ایجادشده در پارک ملی تندوره، امنیت زیستگاهی گونه ارزشمند پلنک ایرانی را در این منطقه رقم زده است و با تلاش محیط‌بانان سخت‌کوش، حیات‌وحش پارک ملی در آرامش زیست می‌کنند.

 براساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می‌رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.

علاوه بر پلنگ که گونه جانوری شاخص این منطقه است، قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز