خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود بیش از ۱۰ مدل رابطه استخدامی در شهرداری تهران/ ۵۰ درصد اعتبارات مدیریت شهری صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۷۲۵

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در حال حاضر بیش از ۱۰ مدل رابطه استخدامی بین شهرداری و نیروهای انسانی خود وجود دارد، گفت: به دلیل پیچیدگی وضعیت موجود نیروهای انسانی در شهرداری تهران، بیش از ۵۰ درصد اعتبارات مدیریت شهری صرف حقوق، مزایا، رفاهیات و بهداشت و درمان کارکنان می‌شود.

«ناصر امانی» رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن انتقاد از تنوع قراردادها و تعدد مدل‌های روابط استخدامی بین شهرداری تهران با پرسنل خود اظهار داشت: یکی از مشکلات شهرداری در تمام دوره‌ها، تعدد روابط استخدامی و تنوع قراردادهایی بوده که با پرسنل خود داشته است و به همین دلیل، از دوره‌های گذشته تا کنون، ساماندهی وضعیت نیروهای انسانی شهرداری، از جمله وعده‌های مدیران شهری پایتخت بوده است. در دوره جدید نیز شهردار تهران وعده داده است که نیروهای حجمی شهرداری را ساماندهی کند. 

وی افزود: از دوره‌های گذشته بخشی از کارکنان شهرداری تهران از طریق پیمانکاران جذب مدیریت شهری شده‌اند و بعد از چند سال خدمت تحت عنوان نیروی پیمانی، رفته‌رفته از طریق یکی از شرکت‌های تامین نیروی انسانی جذب شهرداری تهران شده‌اند و همین مساله به تعدد مدل‌های روابط استخدامی بین مدیریت شهری و پرسنل خود دامن زده است. 

وجود گروه‌های متعدد در بین نیروهای رسمی و قراردادی بخش‌های مختلف شهرداری تهران 

عضو شورای شهر تهران در تشریح وضعیت تنوع روابط استخدامی شهرداری با نیروهای انسانی خود گفت: این معضل از گذشته در همه دوره‌ها وجود داشته است و در این دوره نیز وجود دارد، به نحوی که همین حالا در شهرداری تهران حتی کارمندان رسمی سه گروه هستند، یکی رسمی تابع صندوق بازنشستگی شهرداری و دوم رسمی تابع صندوق بازنشستگی کشوری و سوم رسمی تابع تامین اجتماعی.

امانی ادامه داد: کارمندان قراردادی شهرداری نیز چند گروه هستند، یک بخش قراردادی‌های خدمات اداری شهر هستند که در مرتبه بعد از کارمندان رسمی قرار دارند، گروه دیگری نیز قراردادی هادیان شهر و گروه دیگری هم قراردادی حامیان شهر هستند و در این میان تعدادی هم به عنوان پرسنل حجمی فعالیت می‌کنند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران نیز عده‌ای دارای قرارداد دائمی هستند، عده‌ای قرارداد مدت‌معین دارند و برخی نیروها نیز حجمی هستند. علاوه بر این‌ها در بخش‌های مختلف شهرداری و واحدهای تابعه آن بازهم روابط استخدامی دیگری نیز وجود دارد که در مجموع باعث شده است همین حالا شهرداری تهران بیش از ۱۰ مدل رابطه استخدامی با نیروهای انسانی خود داشته باشد. 

تعدد روابط استخدامی، تصمیم‌گیری برای امتیازات و رفاهیات کارکنان را دشوار می‌کند  

امانی با بیان این که تنوع روابط استخدامی بین شهرداری و نیروهای خود می‌تواند به احساس تبعیض بین پرسنل مدیریت شهری تهران دامن بزند، عنوان کرد: وقتی مدل‌های مختلفی از روابط استخدامی بین یک نهاد با منابع انسانی خود وجود داشته باشد، در زمانی که آن نهاد بخواهد، تصمیمی برای یکی از گروه‌های تحت استخدام خود بگیرد، به‌ویژه اگر آن تصمیم مربوط به ارائه امتیاز یا رفاهیات خاص به یک گروه باشد، در سایر گروه‌ها نیز این توقع ایجاد می‌شود که باید آنها هم از این تصمیم منتفع شوند. 

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر با تاکید بر این که در حال حاضر دو سوم نیروهای شهرداری تهران قراردادی هستند، گفت: وقتی این تنوع بالا در نوع روابط استخدامی بین شهرداری با پرسنل خود وجود دارد، اتخاذ تصمیمات مختلف در حوزه منابع انسانی برای مدیریت شهری بسیار دشوار می‌شود، به نحوی که مدیران شهرداری در همه امور رفاهی باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که اولا بین پرسنل گوناگون نارضایتی ایجاد نشود و ثانیا منافع شهر و شهرداری در نظر گرفته شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: بخش اصلی اعتبارات و بودجه‌های شهرداری باید صرف بهبود خدمات برای شهروندان شود، اما در حال حاضر به دلیل پیچیدگی وضعیت موجود نیروهای انسانی در شهرداری تهران، بیش از ۵۰ درصد اعتبارات مدیریت شهری صرف حقوق، مزایا، رفاهیات و بهداشت و درمان کارکنان می‌شود. این پیچیدگی نیز باعث شده است که نوع مدیریت منابع انسانی در شهرداری پایتخت با بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی دیگر متفاوت باشد.

پیگیری برگزاری آزمون استخدام رسمی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ 

امانی با بیان این که شهرداری در برنامه چهارم توسعه شهر تهران و مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ مکلف شده است که اقداماتی را در راستای ساماندهی وضعیت پرسنل خود انجام دهد، اظهار داشت: یکی از تکالیف شهرداری برای امسال این ‌است که باید برای تبدیل وضعیت بخشی از نیروهای قراردادی خود از دولت مجوز بگیرد و آنها را از طریق برگزاری آزمون استخدام رسمی جذب کند. این آزمون به صورت معمول هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شد، اما اکنون بیش از ۶ سال از آخرین نوبت برگزاری آزمون استخدام رسمی در شهرداری تهران می‌گذرد و باید همین امسال مجددا برگزار شود. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در صورت برگزاری آزمون استخدامی، تمام نیروهای قراردادی خدمات اداری شهر و هادیان شهر می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. قبلا دولت برای استخدام رسمی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان قراردادی شهرداری مجوز داده بود و در حال حاضر پیگیر اجرای همان مجوز از مسیر برگزاری آزمون در سال جاری هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: درباره نیروهای قراردادی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مدیریت شهری نیز شهرداری تهران در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ مکلف شده است که آیین‌نامه‌ای را تنظیم کند تا براساس ضوابط مشخصی از جمله حداقل سنوات خدمت و مدرک تحصیلی، قراداد موقت بخشی از این افراد نیز به قرارداد دائم تبدیل شود تا امنیت شغلی آنها ارتقا یابد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز