خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علامه‌طباطبائی و معاونت ریاست جمهوری

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۸۹۶

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه علامه‌طباطبائی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. 

«عبدالله معتمدی»، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در سخنانی با تقدیر از اقدامات و حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان بر دو عنصر ایمان و امید تاکید فراوانی دارند. امضای این تفاهم‌نامه از جمله اقداماتی است که روحیه امید را در اعضای هیئت علمی و دانشجویان تقویت می‌کند چرا که یکی از عناصر عظیم ناامیدی، نگرانی در خصوص وضعیت اشتغال و آینده شغلی است که از این طریق به خوبی پاسخ داده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر همکاران و دانشجویان ما ایده‌ای داشته باشند که بتواند تولید ثروت کند، ما از آن ایده حمایت می‌کنیم. به همین منظور در بیشتر دانشکده‌ها، مراکز کارآفرینی و نوآوری راه‌اندازی شده است. 

در بخش دیگری از آیین امضای این تفاهم‌نامه، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه، مبدأ یک حرکت بزرگ در حمایت معاونت علمی از دانشگاه‌های کشور است و تفاهم‌نامه‌های مشابهی با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی فناوری کشور نیز امضا خواهد شد، اظهار داشت: فعالیت دانشگاه‌ها ابعاد مختلفی دارد که سه حوزه استادان و دانشجویان، آموزش و پژوهش و محیط دانشگاه به عنوان کانون نظریه‌پردازی و توسعه فناوری را شامل می‌شود. دغدغه دستگاه‌هایی مثل وزارت عتف و وزارت بهداشت به طور عمده معطوف به دو حوزه نخست است و اساسا علت تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بوده است که معاونتی زیر نظر شخص رئیس جمهور، به افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها در هر سه حوزه کمک کند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود وزارتخانه‌هایی که دغدغه مسائل صنفی دانشگاه‌ها را دارند، ماموریت اصلی ما در دانشگاه معطوف به دانشگاهیان و بحث‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه نیست بلکه بیشتر از جنس ریل‌گذاری، جریان‌سازی و الگوسازی است. 

دهقانی در تبیین نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به تعبیری از مقام معظم رهبری اشاره کرد که معاونت علمی به عنوان ستاد و قرارگاه حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان باید بردارهای کوچک و بزرگ این حوزه را جهت‌دهی کند. 

وی با اشاره به آغاز اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: براساس این نظام ۸۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان موجود در گروه شرکت‌های نوپا هستند که تحت حمایت گلخانه‌ای مانند معافیت مالیاتی قرار می‌گیرند؛ اما حمایتی که از دو گروه دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان یعنی شرکت‌های فناور و نوآور می‌شود، حمایت‌های متوسط مانند اعتبار مالیاتی است. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بر بستر این نظام جدید ارزیابی و حمایت، زمینه برای ارتباط حلقه‌های علمی از جمله دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با شرکت‌های دانش بنیان نوپا، فراهم شده است. همچنین حلقه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور متصل می‌شود و این زنجیره با ارتباط شرکت‌های نوآور به شرکت‌های فناور تا ارتباط با شرکت‌های پیشران و بزرگ کشور تکامل می‌یابد. ارتباط این حلقه‌ها، منجر به تکامل زنجیره ارزش خواهد شد و در نهایت شاهد ارتباط واقعی میان دانشگاه و بخش تحقیقاتی کشور با عرصه اقتصاد و جامعه خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه آیین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، به نحو چشمگیری روند تاسیس و اداره شرکت از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را تسهیل می‌کند اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قبال حمایت‌ها و تسهیلات مالی که براساس تفاهم‌نامه‌های مشترک در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد انتظار دارد به طور متوازن از جریان‌سازی تولید علم فاخر تا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهند. البته با توجه به تفاوت زیست بوم دانشگاه‌ها، انتظارات هم مشابه نیست. 

دهقانی با اشاره به آغاز برنامه برش استانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که در آن عملکرد استانداران به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور گزارش خواهد شد، گفت: مشابه این طرح، برشی از وظایف معاونت حول دانشگاه‌های برند وجود دارد و اعتباراتی که به برخی دانشگاه‌های برند داده می‌شود از برخی استان‌ها هم بیشتر است. 

وی با بیان این که تفاهم‌نامه منعقد شده دوساله است، بیان کرد: بر این اساس در برش‌های شش ماهه با هم هماهنگ می‌شویم و روند تخصیص و همچنین اجرای تفاهم‌نامه را بررسی می‌کنیم. همانطور که به شدت به انجام تعهدات معاونت در موافقت نامه‌ها متعهد هستم به اجرای تعهد متناظر آن از سوی دانشگاه‌ها هم حساس هستم. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: صرف نظر از اختیارات مالی معاونت، باید به اعتبار جایگاه ویژه معاونت علمی هم توجه کرد. به طور طبیعی وقتی در موضوعی معاونت علمی پای کار می‌آید، وزازتخانه‌ها و سایر بخش‌ها هم با اعتماد بیشتیر پای کار می‌آیند و خواهش من از دانشگاه‌ها این است که از این اعتبار نهایت استفاده را بکنند. 

وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان یکی از پیشقراولان این مسیر، کار سخت‌تری را در پیش دارد، ابراز امیدواری کرد به برکت عشق و ارادت خالصانه مردم ایران به امام حسین (ع) و عزاداری‌های پرشور ایام محرم، امضای این تفاهم‌نامه، شروعی پر خیر و برکت برای همکاری‌های نزدیکتر معاونت و دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفرینی هر چه موفق‌تر آن‌ها در مسیر ماموریت‌هایشان باشد. 

«مهدی الیاسی»، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با بیان این که دانشگاه علامه‌طباطبائی پیشانی علوم انسانی کشور است، اظهار داشت: تعامل خوبی بین معاونت و این دانشگاه شکل گرفته و این تفاهم‌نامه هم در جهت افزایش اثربخشی علوم‌انسانی در جامعه، وارد کردن فناوری در علوم‌انسانی و تکمیل زیست‌بوم نوآوری در دانشگاه علامه‌طباطبائی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز