خبرگزاری کار ایران

نماینده ویژه وزیر راه تشریح کرد:

۱۰ تصمیم برای ایمن‌سازی جاده میامی - سبزوار برای تردد یوزپلنگ ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۱۳۰

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در توئیتر ۱۰ تصمیم مهم اتخاذشده با هدف ایمن‌سازی جاده میامی - سبزوار برای تردد امن یوزپلنگ ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسین مذنب، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر راه در رشته‌توئیتی درباره آخرین برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ایمن‌سازی محور میامی - سبزوار موسوم به «جاده مرگ یوزها» جهت تردد امن یوزپلنگ آسیایی را تشریح کرد. 

وی در توئیتر نوشت: «سه‌شنبه گذشته به دستور وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان راهداری کشور در محور ۷۹ کیلومتری میامی به سبزوار که محل زندگی ‌یوزپلنگ ایرانی است، حاضر شدیم. ضمن بررسی‌های اولیه تصمیم‌های زیر برای حفاظت از این نسل ارزشمند گرفته شد:

۱. نصب دوربین‌های سرعت‌سنج جدید و تصویب سرعت مطمئنه و ارسال پیامک سرعت غیرمجاز و جریمه در همان لحظه در محور میامی- سبزوار

۲. طراحی مبلمان جاده‌ای و نصب تابلوهای اطلاعاتی جدید با محوریت «محور ‌یوزپلنگ آسیایی»

‌۳. برپایی نمایشگاه دائمی از تصاویر ‌یوز ایرانی و خطرات متصور برای آنان در مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی

۴. پیشنهاد استقرار ایستگاه‌های دیده‌بانی در محور میامی - سبزوار توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست

‌۵. ایجاد و افزایش روشنایی به طول ۱۰ کیلومتر در نقاط شناسایی‌شده حادثه‌خیز در تصادفات قبلی و احتمالی

۶. مناسب‌سازی و تنقیه آب‌روهای موجود برای عبور ‌یوزها

‌۷. تدوین سند جامع بالادستی حفاظت از ‌یوزپلنگ ایرانی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست

۸. تشکیل کمیته مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بررسی و کارشناسی تکمیل فنس‌کشی

‌۹. مجوز افزایش تابلوهای بزرگ تبلیغاتی جدید در محور یادشده که ۵۰ درصد آن در اختیار سازمان محیط‌زیست و فعالان برای ارائه محتوای آموزشی و تصاویر و متن‌های هشداری به مسئولان استان با جذب سرمایه‌گذار داده شد

۱۰. تولید محتوا و فرهنگ‌سازی حفاظت از یوزها در فضای مجازی برای هم‌وطنان عزیز.»

گفتنی است، جاده میامی - سبزوار مهمترین کریدور عبور یوزپلنگ ایرانی در حاشیه اصلی‌ترین زیستگاه زادآور این گونه در حال انقراض یعنی پارک ملی توران قرار گرفته است. متاسفانه در ۱۳ سال گذشته ۱۰ مورد تلفات جاده‌ای ناشی از تصادف خودروهای عبوری با یوزپلنگ در این محور به ثبت رسیده و به همین دلیل، محور میامی - سبزوار به جاده مرگ یوزها مشهور شده است. 

سه‌شنبه هفته گذشته جمعی از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی از محور میامی - سبزوار بازدید کردند و بر لزوم انجام اقدامات مشترک در آینده نزدیک برای ایمن‌سازی این محور جهت عبور امن حیات وحش تاکید داشتند.

آخرین تلفات جاده‌ای یوزپلنگ ایرانی مربوط به ایام نوروز امسال است که یک یوز ماده باردار به همراه سه جنین، بر اثر تصادف با یک خودروی عبوری در محدوده زیدر - عباس‌آباد در محور میامی - سبزوار تلف شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز