خبرگزاری کار ایران

سخنگوی فراجا در نشست خبری مطرح کرد:

کشف ۹۳۰۰ قبضه سلاح غیرمجاز در بازه زمانی سه‌ماهه/ در فراجای آینده، پلیس اصلاح‌گر اجتماعی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۹۱۲

سخنگوی فراجا گفت: سردار رادان در دوره حضور در مرکز مطالعات راهبردی، معماری فراجای آینده را ترسیم کرد و اکنون خود این معمار، سکان دار اجرای طرح تغییرات ساختاری و ماهیتی در مأموریت های آینده فراجا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مهدی حاجیان در نشست خبری صبح امروز خود که با حضور اصحاب رسانه در ستاد  فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن اشاره به تغییر فرمانده کل انتظامی کشور در هفته های اخیر گفت: اخیرا شاهد تغییری در فرماندهی کل فراجا بودیم و سردار اشتری پس از اتمام دوره هشت ساله خود با حکم فرمانده معظم کل قوا و با رضایتمندی ایشان، سکان هدایت فرماندهی انتظامی کشور را به فرمانده محترم دیگری تحویل دادند. جا دارد از سردار اشتری که در دوره هشت ساله خود به خوبی توانستند یک سازمان پیچیده، عظیم و فنی را که روزانه هزاران ماموریت انجام می دهد، هدایت کنند، تشکر کنیم. 

وی افزود: اکنون در جای جای شهرها، روستاها،‌ مرز و سرزمین ما اثرات مثبت دوره مدیریتی سردار اشتری مشخص است و با وجود این که در این دوره حوادث امنیتی و اجتماعی مختلفی در کشور رخ داد، ایشان به خوبی از پس انجام ماموریت مدیریت سازمان انتظامی کشور برآمدند و از طرف فرمانده کل فراجا و عموم کارکنان فراجا از ایشان قدردانی می کنیم. 

در فراجای آینده، پلیس یک نهاد امنیت ساز در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود 

حاجیان با اشاره به انتصاب سردار رادان توسط مقام معظم رهبری گفت: فرمانده کل قوا اکنون فرماندهی کل انتظامی کشور را به یک فرمانده شجاع و توانمند تحویل داده اند که سابقه خدمات فراوانی در امور صف و ستاد در انتظامی کشور دارند و به مدت هشت سال رئیس مرکز مطالعات راهبردی فراجا بوده اند. ایشان در دوره حضور در مرکز مطالعات راهبردی، معماری فراجای آینده را ترسیم کردند و اکنون خود این معمار، سکان دار اجرای طرح تغییرات ساختاری و ماهیتی در مأموریت های آینده فراجا است. 

سخنگوی فراجا ادامه داد: معماری فراجای آینده یک اقدام تحولی است که در آن سازمان انتظامی کشور با تغییراتی در زیرساخت ها، ماهیت و ساختار شکلی خود مواجه خواهد شد، به نحوی که در معماری فراجای آینده، پلیس یک نهاد امنیت ساز در تراز انقلاب اسلامی، یک اصلاح‌گر اجتماعی و یک فرهنگ ساز انضباط اجتماعی خواهد بود و در تولید امنیت و برقراری انضباط اجتماعی در کشور یک جایگاه رکنی خواهد داشت. 

وی در ادامه توضیح داد: در تعریف معماری آینده فراجا، سازمان انتظامی کشور یک پلیس مداخله‌گر معناگرا خواهد بود و بر مبنای ساختار تحولی خود، هم در پیش‌رویدادها و هم در پس‌رویدادها نقش اصلی را ایفا خواهد کرد. البته نقش مشارکت اجتماعی و همراهی مردم در معماری فراجای آینده مشخص شده است و پلیس یک نهاد مدنی و اجتماعی خواهد بود که در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور ایفای نقش خواهد کرد. 

برقراری رابطه معنادار بین نخبگان اجتماعی و پلیس

حاجیان در تشریح اهداف معماری فراجای آینده گفت: افزایش سرعت و کیفیت بخشی بیشتر به خدمات انتظامی، تدوین معیارهای اخلاق حرفه‌ای پلیس، برقراری رابطه معنادار بین نخبگان اجتماعی و پلیس، استفاده از هنر معنادار و ابزارهای رسانه‌ای برای تبیین مأموریت‌ها و ایجاد پل ارتباطی بین پلیس با مردم و استفاده از دانش نوین و فناوری‌های روز برای جلب اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس از اهداف معماری فراجای آینده هستند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا ادامه داد: ما معتقدیم که امنیت یک محصول مشترک بین مردم و حاکمیت است که این مساله در معماری فراجای آینده با تغییر در ماهیت و ساختار و با رویکرد برقراری ارتباط با مردم و نگاهی همراه با عطوفت و ارائه خدمات عاشقانه به شهروندان و احترام به حریم خصوصی افراد در عین مقابله قاطع و قانونی با افرادی که ناامنی اجتماعی ایجاد می کنند، در دستور کار پلیس قرار خواهد گرفت. 

وی با اشاره به متن حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب سردار رادان تاکید کرد: همان طور که فرمانده معظم کل قوا فرموده اند، در دوره جدید فرماندهی فراجا، جلب رضایت خداوند و در امتداد آن، جلب رضایت مردم برای تامین امنیت و آسایش عمومی سرلوحه برنامه های انتظامی کشور خواهد بود و خود سردار رادان نیز بیان کرده اند که ما باید امنیت و آسایش خودمان را فدای امنیت و آسایش مردم کنیم تا بتوانیم امنیت پایداری را که در کشور داریم، تعمیق ببخشیم. 

افزایش 4 درصدی و کشف 62 درصد موارد سرقت در ماه‌های اخیر 

حاجیان در بخش دیگری از صحبت هایش به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و گفت: دشمن در سه تا چهارماه گذشته به دنبال ایجاد پاردایم ناامنی در کشور و القای این مطلب به افکار عمومی بود که کشور ما دچار ناامنی شده است. البته اتفاقاتی در حوزه نظم و انضباط اجتماعی در این دوره در کشورمان رخ داد که تا حدی در انجام ماموریت‌های پلیس در حوزه حفظ اموال عمومی و خصوصی تاثیرگذار بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیر مجرمان از این مساله سوء استفاده کردند و شاهد افزایش 4 درصدی سرقت ها بودیم که این اتفاق برای مردم نیز محسوس بود. البته با اقدامات فنی و پلیسی، فراجا توانسته است بیش از 62 درصد سرقت ها را کشف کند و با تمهیداتی که فرمانده محترم فراجا برای تغییر رویکردهای تاکتیکی و تکنیکی در اجرای عملیات پلیس در نظر دارند، امیدواریم در آینده آمار کشفیات بالاتر برود و بتوانیم مقابله جدی‌تری با سارقان بخصوص مجرمین سابقه دار داشته باشم. 

کشف 9300 قبضه سلاح غیرمجاز در بازه زمانی سه‌ماهه 

حاجیان در ادامه توضیحات خود گفت: در ایام اعتشاشات اخیر دشمن تلاش داشت که با ارسال اسلحه به کشور به ایجاد ناامنی دامن بزند که خوشبختانه با اشراف امنیتی پلیس این توطئه خنثی شد؛ به نحوی که در بازه زمانی سه ماهه شامل حدود یک ماه قبل از شروع اغتشاشات تا دو ماه بعد از آن، فراجا در سراسر کشور 9 هزار و 300 قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط کرد. 

سخنگوی فراجا ادامه داد: در ماه های اخیر هم روند ورود سلاح غیرمجاز به کشور توسط نیروهای انتظامی و امنیتی کنترل شده و هم آمار ورود سلاح توسط دشمنان کاهش یافته است که این مساله نشان می دهد دشمنان ملت ما در ایام اغتشاشات به شدت به دنبال ایجاد ناامنی در کشور بودند که خوشبختانه در این زمینه شکست خوردند و اخیرا هم برمبنای همین شکست، اقداماتی را علیه سپاه عزیز ما انجام داده اند. 

محکومیت شدید اقدام اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران 

این مقام ارشد انتظامی کشور ضمن محکومیت شدید اقدام اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اقدامات اخیر دشمنان علیه سپاه حاکی از شکست آنها در اغتشاشات اخیر است و متاسفانه اتحادیه اروپا اقدامی نابخردانه و فاقد مبنای قانونی انجام داده است که فراجا آن را به شدت محکوم می کند. سپاه پاسداران ما نه فقط به مردم ایران خدمت می کند، بلکه خدمات جهان شمولی دارد و مبارزه سپاه با داعش عملا خدمت به تمام مردم جهان بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: اقدام اتحادیه اروپا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران کاملا برخلاف عرف و قوانین بین المللی است، زیرا سپاه در قانون اساسی کشور ما به عنوان یک نیروی نظامی رسمی کشور مطرح است و اقدامی که اتحادیه اروپا انجام داد، هیچ تناسبی با قواعد جهانی ندارد. انتظامی کشور نیز در همین راستا ضمن محکومیت اقدام اتحادیه اروپا، حمایت کامل خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام می کند. 

ارائه سالانه 60 میلیون خدمت ترافیکی به مردم توسط پلیس راهور

حاجیان در تشریح عملکرد پلیس در ده ماه ابتدایی امسال گفت: عمده فرآیند شماره گذاری خودرو اعم از احراز سکونت، احراز هویت، پرداخت جریمه تخلفات رانندگی، نوبت دهی و ... در پلیس راهور به صورت اینترنتی انجام می شود و سامانه «پلیس من» این امکان را برای همه مردم فراهم کرده است. البته علاوه بر خدمات پلیس راهور، بخش زیادی از دیگر خدمات انتظامی مورد نیاز شهروندان نیز در سامانه پلیس من به صورت الکترونیکی ارائه می شود تا مردم برای دریافت بسیاری از خدمات لازم دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اماکن انتظامی کشور نداشته باشند.

وی افزود: پلیس راهور سالانه 60 میلیون خدمت ترافیکی به مردم عزیز ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به شماره گذاری خودرو، صدور گواهینامه، اجراییات و رسیدگی به تصادفات اشاره کرد. همچنین ما برنامه داریم که در فاز دوم هوشمندسازی خدمات پلیس که در دهه فجر امسال اجرایی خواهد شد، خدمات دیگری را نیز به صورت هوشمند و با سرعت و کیفیت بالا به صورت آنلاین به عموم شهروندان ارائه کنیم.

حاجیان با اشاره به آمار کشفیات سوخت قاچاق توسط پلیس گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت، طرح های مستمر و متوالی برای سرکشی به جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و تانکرهای حمل سوخت در دستور کار پلیس قرار دارد و هفته گذشته طرحی سه روزه را در این زمینه اجرا کردیم و توانستیم در کمتر از 72 ساعت، ضمن بازرسی تمام جایگاه های عرضه سوخت و فرآورده های نفتی و کارگاه های تغلیظ سوخت در سراسر کشور، 134 جایگاه یا کارگاه متخلف را شناسایی کنیم که در مجموع یک میلیون و 97 هزار لیتر کسری عرضه سوخت داشتند.

سخنگوی فراجا تاکید کرد: پلیس همچنین در طرح سه روزه خود، نظارتی جدی را برای کنترل تانکرهای سوخت اعمال کرد و توانست 97 تانکر متخلف را که از طریق نصب باک اضافی، فروش سوخت قاچاق یا خارج از سهمیه یا انحراف از مسیر حمل و نقل تعیین شده، مرتکب تخلف شده بودند، شناسایی و متخلفان را دستگیر کند. طرح پلیس برای نظارت بر جایگاه های عرضه، تانکرهای حمل سوخت و مبارزه با قاچاق سوخت منحصر به این سه روز نیست و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

دستگیری 300 اخلالگر بازار ارز و کشف بیش از 10 میلیون واحد ارز تقلبی

حاجیان با اشاره به اقدامات پلیس برای مبارزه با اخلال در بازار ارز گفت: از ابتدای امسال و با تشکیل قرارگاه امنیت اقتصادی، پلیس رویکرد جدی‌تری را برای مقابله با اخلال در بازار در پیش گرفته است و در ده ماه ابتدایی امسال بیش از 300 نفر از افرادی را که عامدانه قصد اخلال در این بازار را داشتند، شناسایی و دستگیر کرده است که برخی از آنها، جزو سرشبکه‌های اخلال در بازار ارز بوده‌اند. با همکاری بانک مرکزی و سایر نهادهای مربوطه، نظارت بر بازار ارز و جلوگیری از تخلف و اخلال در این بازار توسط سازمان انتظامی کشور ادامه دارد.

سخنگوی فراجا در تشریح اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی نیز گفت: در ده ماه ابتدایی امسال ضمن شناسایی 57 کارگاه جعل اسکناس در سطح کشور، توانستیم 170 نفر را در حوزه جعل اسکناس، جعل مدارک شناسایی و تحصیلی و ضرب سکه های تقلبی طلا دستگیر کنیم. پلیس امنیت اقتصادی در این راستا 10 میلیون و 80 هزار و 300 واحد انواع ارز جعلی و 632 قطعه سکه طلای تقلبی کشف کرده است.

خرید و فروش ارز در خارج از صرافی‌های مجاز ممنوع است

او در همین راستا تاکید کرد: عموم شهروندان توجه داشته باشند که براساس سیاست ابلاغی بانک مرکزی، معاملات ارزی خارج از صرافی‌های مجاز یعنی خرید و فروش ارز در خیابان، فضای مجازی و ... ممنوع است و پلیس نیز براساس این ابلاغیه، با تمام متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به مقابله پلیس با رواج تقلب در کنکور سراسری اظهار داشت: در ده ماه نخست امسال پلیس توانسته است 387 فقره از تارنماهای مربوط به تقلب و فروش سوال در کنکور سراسری را شناسایی و متخلفان این حوزه را دستگیر کند. البته تمام ادعاهای فروش سوالات کنکور جعلی بوده است و افراد سوالاتی را که از سال های گذشته در اختیار داشتند، به عنوان سوالات کنکور به دانش آموزان می فروختند. پلیس آمادگی دارد در مرحله دوم کنکور سراسری در سال آینده نیز با همکاری نهادهای مربوطه با هرگونه تقلب در این زمینه برخورد کند.

کاهش 50 درصدی پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی، تلفنی و پیامکی در یک سال اخیر

حاجیان با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیز گفت: سازمان انتظامی کشور در ده ماه نخست امسال موفق به شناسایی 84 درصد پرونده های جعل و کلاهبرداری و دستگیری متخلفان بوده است. بیشتر پرونده ها در این حوزه، مربوط به کلاهبرداری خودرو، زمین و واحدهای مسکونی بوده است.

سخنگوی فراجا ادامه داد: برداشت متقلبانه از حساب های بانکی شامل کلاهبرداری‌های اینترنتی، پیامکی، تلفنی و ترغیب مردم به کارت به کارت یا دعوت متقلبانه به خودپرداز از دیگر پرونده های شایع کلاهبرداری است که در ده ماه ابتدایی امسال، 5 هزار و 159 فقره از پرونده در این زمینه در سازمان انتظامی کشور تشکیل شده است. یک هزار و 43 مورد از پرونده ها مربوط به کارت به کارت، 948 فقره مربوط به دعوت متقلبانه به خودپرداز و 271 مورد نیز مربوط به پیامک های منجر به کلاهبرداری بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به کلاهبرداری‌های اینترنتی، تلفنی و پیامکی، در ده ماه ابتدایی امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد کاهش 50 درصدی پرونده‌های تشکیل‌شده در این زمینه بوده ایم. به عموم شهروندان توصیه می کنیم که از انجام هرگونه معامله با افراد ناشناس که انتفاع خارج از عرفی در آن وجود دارد و توجه به تلفن ها و پیامک های مربوط به برنده شدن در قرعه کشی و موارد مشابه خودداری کنند و هرگونه مساله مشکوک در این زمینه را به پلیس 110 یا پلیس فتا گزارش دهند.

پلیس ایران 95 درصد مجرمان فراری از کشور را ردیابی و شناسایی می‌کند

حاجیان همچنین با تاکید بر اشراف اطلاعاتی پلیس برای شناسایی مجرمین فراری از کشور گفت: وظیفه ردیابی، شناسایی و دستگیری افرادی که مرتکب جرایم کیفری شده و از کشور خارج شده اند، برعهده پلیس است، اما فرآیند استرداد این مجرمان، یک فرآیند قضایی و سیاسی محسوب می شود که باید توسط نهادهای ذی‍ربط پیگیری شود. با توجه به عضویت پلیس ایران در سازمان اینترپل و با استفاده از ابزارها و امکانات اطلاعاتی و امنیتی، فراجا می تواند بیش از 95 درصد مجرمان فراری از کشور را ردیابی و شناسایی کند، اما برای استرداد این مجرمان نیاز به همکاری بیشتر پلیس اینترپل وجود دارد.

سخنگوی فراجا ادامه داد: در برخی موارد پلیس اینترپل همکاری‌های خوبی را با پلیس ایران انجام می دهد که از جمله این موارد می توان به استرداد دو نفر از سرشبکه‌های سرقت صندوق امانات بانک ملی از کشور ترکیه در روزهای اخیر اشاره کرد که با همکاری قوه قضاییه، دستگاه سیاست خارجی کشور و پلیس ترکیه انجام شد.

وی در پایان تصریح کرد: شناسایی و دستگیری محکومین فراری در داخل کشور بخصوص افرادی که با سپردن وثیقه یا با قرار قضایی آزاد شده اند و برای گذراندن دوره محکومیت خود بازنگشته‌اند نیز از جمله اقدامات جدی پلیس است و فراجا در ده ماه گذشته توانسته است 4 هزار و 560 نفر را در این زمینه در سطح کشور، شناسایی و دستگیر کند و به مقامات قضایی تحویل دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز