خبرگزاری کار ایران

دستاوردهای سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به کنیا

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۰۲۵

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست دستاوردهای سفر نمایندگان ایران به پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سید حسین موسوی فر، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست، دستاوردهای سفر نمایندگان ایران به پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه بعد از پاندمی کووید-۱۹ پنجمین اجلاس مجمع محیط‌زیست ملل متحد (UNEA-5) یکی از اجلاس‌های مهم و فراگیر محسوب می‌شودوهمه نمایندگان کشورهای دنیا در سطح بالا ازجمله وزرای کشورهای جهان حضور داشتند، که کشوری جمهوری اسلامی ایران نیز از با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و هیئت همراه در این اجلاس حضور داشت. 

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست در ادامه افزود: پیش از شروع مجمع محیط‌زیست، طی هفت روز کاری فشرده تا پاسی از شب از دوم لغایت هشتم اسفندماه با حضور و مشارکت کارشناسان و صاحب‌نظران نمایندگان دائم نزد یونپ به‌منظور بررسی پیش‌نویس هجده قطعنامه برگزار شد که حضور فعال نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در تهیه این پیش‌نویس حائز اهمیت بود، و درنهایت سیزده قطعنامه، یک مصوبه و دو بیانیه وزیران (برای UNEA-5 و UNEP@50) جهت تصویب به نشست عالی‌رتبه تسلیم گردید که ماحصل این اجلاس بود. 

وی در ادامه در خصوص موضوع پرسروصداترین قطعنامه پلاستیک اشاره کرد و گفت: قطعنامه پلاستیک که از ترکیب چهار قطعنامه پیشنهادی به وجود آمد، پرسروصداترین قطعنامه‌ای بود که در روزهای پایانی اجلاس خرسندی اکثریت کشورها را به همراه داشت چراکه در قالب این قطعنامه، یونپ و کشورها به دنبال تدوین پیمان و ابزاری الزام‌آور در خصوص کاهش آلودگی‌های پلاستیکی در همه اشکال و در همه مکان‌ها (خشکی و دریا) می‌باشد. 

موسوی فر از دستاوردهای دیگر این اجلاس به تقویت بخش دیپلماسی بین‌المللی گریزی زد و گفت: از موارد مهمی که همواره به دنبال تقویت آن هستیم بخش دیپلماسی بین‌المللی است که در این اجلاس معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دو سخنرانی مهم و اثرگذار را داشتند که می‌توان به سخنرانی در پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد و سخنرانی در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس برنامه محیط‌زیست ملل متحد اشاره کرد که با استقبال خوبی موردتوجه حاضرین در جلسه قرار گرفت. 

وی از دیگر برنامه‌های مهم و اثرگذار را دیدار نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه را با (خانم اینگراندرسون مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست ملل متحد) و همچنین دیدار با رئیس‌جمهور کنیا و وزاری محیط‌زیست کشورهای (عراق –کنیا، عمان، فلسطین، کنیا، قطر، هند) را از دیگر برنامه‌های این اجلاس عنوان کرد. 

همچنین مشارکت در مباحث بسیج منابع برای حفاظت از تنوع زیستی که به دعوت اتحادیه اروپا بود را از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه این مراسم انجام شد. 

موسوی فر تصریح کرد: در همه این نشست‌ها و گفتگوهایی که با نمایندگان مختلف کشورها صورت گرفت نسبت به پیشبرد مناسبات محیط‌زیست دوجانبه و افزایش همکاری‌ها و مواضع هماهنگ تأکید شد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد امیدواریم با انتخاب ایران که برای دو سال به‌عنوان نایب‌رئیس مجمع محیط‌زیست سازمان ملل شده است بتوانیم از این فرصت مناسب برای پیشبرد اهداف محیط زیستی جهان، منطقه و ایران قدم‌های مؤثر برداریم. 

وی در ادامه افزود: از آنجایکه روزهای انتهایی این اجلاس به پنجاهمین سالگردتاسیس برنامه محیط‌زیست ملل متحد ختم می‌شد، مراسم باشکوهی نیز به همین مناسبت برگزار شد. 

گفتنی است؛ بیانیه وزیران پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد با عنوان «تقویت اقدامات برای طبیعت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار» پس از گذراندن دو ویرایش و اضافه کردن نتایج بیست و ششمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات اقلیم و پیمان گلاسکو و همچنین اشاره به پانزدهمین نشست آتی اجلاس اعضاء کنوانسیون تنوع زیستی و توافق بر ایجاد چارچوب جاه‌طلبانه تنوع زیستی پس از ۲۰۲۰ (GBF) تصویب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز