خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

"تشویقِ نخبگان به مهاجرت" از نظر هیات‌های انتظامی اساتید تخلف و قابل پیگیری است/ امکانات علم نجوم در ایران قابل مقایسه با دنیاست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۶۲۳

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: هیات‌های انتظامی اساتید "تشویقِ نخبگان به مهاجرت"را به عنوان تخلف معرفی و سپس رسیدگی می‌کند، اما تا امروز به من گزارشی از هیچ دانشکده‌ای و از هیچ گروهی در این زمینه ارائه نشده است.

«سعدالله نصیری قیداری» رییس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات این دانشگاه برای ایامی که امتحانات به صورت حضوری برگزار خواهند شد، گفت: ما چند مرجع ذیصلاح داریم که آن‌ها وقتی تصمیم می‌گیرند ما هم سعی می‌کنیم آن را اجرا کنیم. یکی از آن مراجع ستاد ملی مقابله با کروناست، وقتی ستاد تصمیم می‌گیرد و اجازه یک اقدامی را می‌دهد ما سعی می‌کنیم در همان راستا عمل کنیم.

وی ادامه داد: ما یک مدیریت آموزش عالی استان به ریاست دانشکده تهران داریم که همه دانشگاه‌های استان تهران به مصوبات آن عمل می‌کنند. از طرفی وزارت علوم وقتی که موردی را مصوب می‌کند، ما سعی می‌کنیم آن را اجرا کنیم زیرا این تصمیمات مستقیما با سلامت دانشجویان، اساتید و کارمندان ارتباط دارد. ما خودمان نمی‌توانیم در دانشگاه هر تصمیمی بگیریم و اجرا کنیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه علاقه‌مند به حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم، گفت: از طرفی هم بسیار علاقه‌مند و دلتنگ دانشجویان هستیم، طبیعتا ما دوست داریم همه دانشجویان به دانشگاه بیایند. از طرفی باید با عقلانیت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رعایت کنیم و خودسرانه تصمیم نگیریم. باید  امکانات خوابگاهی، امکانات اسکان و دیگر عواملی که در حضور دانشجویان موثر است را فراهم کنیم و مجوزهای لازم را داشته باشیم.

نصیری قیداری با اشاره به اینکه دانشجویان دکتری از اول آذر در دانشگاه ما حضور دارند، گفت: وقتی در مدیریت آموزش عالی استان تهران تصویب شد که دانشجویان دکتری با در نظر داشتن کلاس‌های علمی، آزمایشگاه و رساله می‌توانند در دانشگاه باشند و اسکان داده شوند، آن را اعمال کردیم. از اول آذر کلیه دانشجویان دکتری در دانشگاه ما حضور دارند.

وی اشاره کرد: در استان تهران ما در این زمینه پیشتاز بودیم و در خارج از استان تهران یک یا دو دانشگاه دیگر دانشجویان مقطع دکتری را به دانشگاه اعزام کرده‌اند اما در استان تهران، دانشگاه شهید بهشتی اولین دانشگاهی بود که کلیه دانشجویان مقطع دکتری را به دانشگاه آورد. ما دانشگاه بزرگی هستیم و در مقاطع مختلف ۲۰ هزار دانشجو داریم به همین خاطر همه دانشجویان دکتری را در خوابگاه‌ها اسکان داده‌ایم.

نصیری قیداری گفت: در رابطه با کارشناسی ارشد، قبل از اینکه مدیریت آموزش عالی استان تهران تصویب کند ما دانشجویانی که کار عملی داشتند و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اجازه فعالیت آن‌ها در دانشگاه را داده بود، در دانشگاه و خوابگاه اسکان دادیم.

وی افزود: در عین حال هنوز برای دروس نظری نه مجوز هست و نه امکانش را داریم. برای ترم بعد امیدوارم بتوانیم حدالامکان تمام دانشجویان ارشد که آزمایشگاه، کارگاه و رساله دارند به دانشگاه و خوابگاه بیاوریم ولی آن‌هایی که دروس نظری دارند نیازمند بررسی بیشتری به لحاظ شرایط هستند. دروس نظری خیلی مشکل نیست و دانشجویان از طریق فضای مجازی آموزش می‌بینند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دانشجویان کارشناسی گفت: امیدواریم ترم بعد در مقطع کارشناسی آن دسته از دانشجویانی که در حال فارغ التحصیلی هستند ولی دروس عملی خود را پاس نکرده‌اند، در خوابگاه مستقر شوند، دوره آزمایشگاهی خود را ببینند و سپس فارغ التحصیل شوند زیرا واقعا دانشجویان کارشناسی آن‌هایی که در شرف فارغ التحصیلی قرار دارند و ترم نهم هستند باید کمک شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه وزارت علوم سقف ۵۰ درصدی برای خوابگاه‌ها تعیین کرده است، آیا دانشجویان شهرستان‌ها در ایام امتحانات با کمبود خوابگاه مواجه نخواهند شد؟ گفت: ما برای ۵ تا ۶ هزار دانشجو ظرفیت خوابگاهی داریم و قبل از کرونا هم به دانشجویان خوابگاه می‌دادیم اما اکنون به دلیل کرونا این ظرفیت ۵۰ درصد می‌شود و همین باعث می‌شود که ما نتوانیم همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم اینکه می‌گویم کارشناسی را نمی‌توانیم بیاوریم به خاطر همین بحث خوابگاه‌ها است.

نصیری قیداری درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و آنها را به ترک میهن تشویق می‌کنند، گفت: ما قویا این دغدغه مقام معظم رهبری را درک می‌کنیم و به آن اعتقاد داریم. البته من در دانشگاه خودمان تاکنون گزارشی نداشتم، ما بیش از ۸۰۰ هیات علمی داریم و گزارشی نداشتیم که حتی یک مورد هم به کلاس درس بروند و دانشجویی را به مهاجرت تشویق کند.

وی افزود: اگر به من گزارشی در این زمینه برسد حتما با آن برخورد می‌کنیم. هیات‌های انتظامی اساتید این موارد را به عنوان تخلف معرفی و سپس رسیدگی می‌کنند، ولی تا امروز به من گزارشی از هیچ دانشکده‌ای و از هیچ گروهی در این زمینه ارائه نشده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: رهبری در فرمایشات خود فرموند که اگر دانشجویی در ایران به هر دلیلی امکان ادامه تحصیل ندارد یا در آن رشته خاص مورد علاقه‌اش مقاطع بالاتر در کشور نداریم و یا امکانات کمی داریم اینها اگر پذیرش بگیرند، از کشور بروند و به استاد فرزانه و انسان توانمند تبدیل شوند و به قصد خدمت به وطن برگردند حسابشان از سایرین جداست. ولی افرادی که جوانان ما را به مهاجرت تشویق کنند اینها خیانت می‌کنند و ما هم با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

نصیری قیداری افزود: من یکی از بنیانگذاران رصد خانه ملی ایران در کاشان هستم و طی ۹ سال مکان‌یابی این رصدخانه را من انجام دادم. اکنون این رصد خانه در آستانه بهره برداری است و یکی از رصدخانه‌های بزرگ و قابل مقایسه با دنیاست.

وی تاکید کرد: یکی از آرزوهای من این است که با راه انداختن این رصدخانه، دانشجویان ارشد و دکتری در این رصدخانه در حد بین الملل کاری علمی کنند، اگر چنین باشد هیچ نیازی نیست که دانشجوی دکتری نجوم در خارج از کشور تحصیل کند، زیرا امکانات علم نجوم ما قابل مقایسه با دنیا است.

نصیری گفت: من به عنوان رییس دانشگاه نباید شعار بدهم، باید عمل کنم. با این حال من به وظیفه خود عمل کردم، رصدخانه‌ای را با اتفاق منجمین کشور برای دانشجویان پساتکمیلی فراهم کردیم بنابراین خواهشم از دولت و مجلس این است که برای علم به ویژه علوم پایه هزینه کنند.

وی ادامه داد: مجلس و دولت ما باید در راه علم هزینه کرده و امکانات فراهم کنند با این شرایط جوانان مستعد ما به هیچ وجه علاقه‌ای ندارند که به آن طرف دنیا بروند. در حال حاضر ما جوانان کشورهای همسایه را تشویق می‌کنیم که در ایران بورس بگیرید و بعد از تحصیل به کشور خودتان برگردید.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در پایان اظهار داشت: چنین چیزی برای دانشجویانی ایرانی نسبت به دانشگاه‌های خارجی هم وجود دارد. اگر شاخه یا حوزه‌ای در علم کافی نیست یک جوان می‌رود، تحصیل می‌کند و بر می‌گردد. باید تلاش کنیم امکانات را در تراز بین المللی فراهم کنیم و مطمئن باشید با فراهم شدن امکانات، جوانان خیلی راحت در وطن خودشان می‌مانند و تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز