خبرگزاری کار ایران

بازگشت ۳۰۰ گونه مختلف جانوری به زیستگاه‌های طبیعی استان کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۱۱۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از رها سازی و بازگشت ۳۰۰ گونه مختلف جانوری به زیستگاه های طبیعی در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا و روابط عمومی حفاظت محیط زیست؛ فریبا رضائی خاطرنشان کرد: حیات انسان ها به بقای حیات وحش بستگی دارد زیرا هر گونه ای که از محیط زیست حذف شود،آثار زیست محیطی و مخاطرات زنجیره غذایی را در پی دارد و در نهایت برای حیات بشریت تهدید به شمار می رود.

وی اظهار کرد: تیمار، نگهداری و معاینات دامپزشکی با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت های زیست محیطی مردم در خصوص ارزش و اهمیت حیات وحش از یک سو و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری ها در حیات وحش نگهداری و تیمار وحوش آسیب دیده از سوی دیگر در اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: در چهار ماه نخست سال جاری با تلاش محیط بانان، دامپزشکان متخصص و دوستداران محیط زیست 300 گونه مختلف حیات وحش دوباره به دامان طبیعت بازگردانده شده اند.

رضائی افزود: از این تعداد حدود 270 قطعه انواع پرندگان شامل کبک، عقاب، سارگچه، دلیجه، لک لک، جغد، بوتیمار و مرغابی و 30 گونه از پستانداران شامل سنجاب، روباه، گرگ و کل و بز در این مدت به زیستگاه های مناسب در استان بازگردانده شدند.
 
دستگیری 140 متخلف زیست محیطی در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: در چهار ماه نخست سال جاری، 140 متخلف زیست محیطی در استان به مراجع قضایی معرفی شده اند.
 
وی بیان کرد: در این مدت 13۳ پرونده مربوط به جرایم زیست محیطی در مراجع قضایی تشکیل شده که از این تعداد37 فقره مختومه، 96 فقره در جریان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر رشد داشته و این نشان از تلاش یگان حفاظت محیط زیست و امور حقوقی دارد و البته نگاه ویژه دادگستری انقلاب اسلامی استان به پرونده های زیست محیطی کمک فراوانی به روند پیگیری پرونده ها کرده و جای تشکر دارد. 

 وی ادامه داد: در این مدت 333 قطعه ماهی، 14 قطعه پرنده و 8 گونه پستاندار متاسفانه به صورت غیر مجاز شکار شده اند و 74 مورد نگهداری و خرید و فروش حیات وحش به صورت غیرمجاز شامل 67 قطعه کبک، 3 بطانه سنجاب و 4 دلیجه هم توسط مأموران اجرای یگان حفاظت محیط زیست کشف و توقیف شده و افراد خاطی و عاملان این تخلف ها برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، هفت قبضه سلاح شکاری مجاز و حدود 6 هزار مورد ادوات و وسایل شکار  همچون قفس، تور ماهیگیری، تور زنده گیری پرندگان، دوربین، موتور سیکلت و ... کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تخریب اراضی ملی، زمین خواری و تخریب مراتع در مناطق حفاظت شده استان نیز 4پرونده با مساحت تخریب حدود 80 هزار متر مربع تشکیل شده است. 

فریبا رضائی میزان ضرر و زیان ناشی از این تخلفات را بیش از 266 میلیون و 900 هزارریال و میزان ضررو زیان وصولی  در این مدت را بیش از  151 میلیون و 600 هزار ریال اعلام کرد.

وی افزود: در این مدت، چهار مورد آتش سوزی رخ داده که حدود 148 هکتار از اراضی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان کردستان طعمه حریق شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در پایان با تقدیر از حمایت‌های دستگاه‌های قضایی، نیروی انتظامی و دوستداران و همیاران محیط زیست در استان، تأکید کرد: مطابق هماهنگی های صورت گرفته و مطابق قوانین و مقررات با هر گونه تخلف زیست محیطی به شدت برخورد خواهد شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز