خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اثربخشی ۶۶ درصدی واکسن مشترک ایران و کوبا بر روی کرونای جهش‌یافته آفریقایی/ ادامه مطالعات واکسن کرونا روی کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۰۴۲

عضو تیم تحقیقات کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: با مطالعاتی که در کوبا روی جمعیت ۴۴ هزار نفری صورت گرفته مشخص شده دو دُز تزریق واکسن باعث کاهش ۶۶ درصدی فرم‌های علامت‌دار بیماری می‌شود.

«احسان مصطفوی» عضو تیم تحقیقات کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا در انستیتوپاستور ایران، در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره به آخرین اخبار پیشرفت این واکسن، بیان کرد: با توجه به اینکه مطالعه از ۶ اردیبهشت ماه آغاز شده بود، همه‌ ۲۴ هزار نفر داوطلب مطالعه، دز دوم خود را نیز دریافت کرده‌اند و برای دو شهر زنجان و یزد علاوه بر دو دز تزریق، یک تزریق یادآور هم وجود دارد که دیروز در زنجان آغاز شده است و در یزد هفته آینده آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه عوارض جدی خاصی تا الان در افرادی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گزارش نشده است، داوطلبان در حال پیگیری هستند تا اثر بخشی و عوارض این کاندیدای واکسن مشخص شود.

مصطفوی افزود: امیدواریم تا آخر مرداد ماه یا اول شهریور بتوانیم گزارش اولیه اثر بخشی واکسن را داشته باشیم.

وی با اشاره به مطالعه‌ایی که در کوبا انجام شده، گفت: بر روی جمعیت ۴۴ هزار نفری مطالعه فاز سه صورت گرفته و مشخص شده دو دُز تزریق واکسن باعث  کاهش ۶۶ درصدی فرم‌های علامت‌دار بیماری می‌شود.

مصطفوی ادامه داد: اگرچه می‌شود انتظار داشت اثربخشی واکسن بر روی فرم‌های شدید و مرگ‌ کرونا بسیار بیشتر از این عدد باشد، اما هنوز گزارش‌های آن منتشر نشده است.

وی در رابطه با کودکان هم گفت: مطالعات فازهای اولیه واکسن روی ۳۵۰ کودک در کشور کوبا آغاز شده که پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

مصطفوی در پایان افزود: در کشور کوبا که بحث اثر بخشی واکسن مطرح شد، جهش غالب، جهش آفریقای جنوبی بوده است که یک جهش واکسن گریز است، این موضوع ما را امیدوار می‌کند که در مورد کشور ما احتمالا اثربخشی واکسن بالاتر از این عدد هم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز