خبرگزاری کار ایران

مشاور استاندار آذربایجان شرقی:

حرکت منسجم اصلاح طلبان، عامل پیروزی روحانی در انتخابات بود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۶۲۲

مشاور استاندار آذربایجان شرقی مهمترین عامل پیروزی آقای روحانی را در انتخابات سال ۹۲ حرکت جبهه ای منسجم و هماهنگ اصلاح طلبان دانست.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی مهمترین عامل پیروزی آقای روحانی را در انتخابات سال ۹۲ حرکت جبهه ای منسجم و هماهنگ اصلاح طلبان دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا کریم عابدی که در مراسم جشن عید غدیر اصلاح طلبان آذربایجان شرقی سخن می­گفت با اشاره به برخی از واقعیت های دوران پس از اصلاحات گفت: یکی از موضوعات مهمی که پس از آغاز حرکت اصلاح طلبی از سال ۷۶ وجود داشته و همواره بخش بزرگی از ابراز نظرها و تحلیل ها را به همراه داشته است، شخص آقای خاتمی بوده است ابتدا بحثبر سر این بود که آیا خاتمی مولود اصلاحات است یا مولد آن؟ حتی انتقادی که در ۴ سال نخست ریاست جمهوری ایشان می شد این بود که ایشان کمتر در نقش رهبری اصلاح طلبان ظاهر شده و شرط حمایت از ایشان برای دور دوم از طرف بسیاری از دوستان نیز ایفای نقش بیشتر ایشان به عنوان رهبر جریان اصلاحی بود.

وی در ادامه سخنان خود با قدردانی از مدیریت ارشد استان و همچنین تلاش خانه کارگر و حزب اسلامی کار استان در تشکیل این جلسه افزود: اگرچه آقای خاتمی در دور دوم ریاست جمهوری خود نیز در نقش رهبر جریان اصلاحی نخواست ظاهر شود، اما بلافاصله پس از پایان ماموریتش به عنوان رییس جمهور، به صورت کاملا طبیعی در این نقش جای گرفت و تاکنون نیز توانسته است جمع اصلاح طلبان و جریان اصلاحات را از سخت ترین گذرگاه ها به سلامت عبور دهد و همچنان زنده و تاثیرگذار نگه دارد.

عابدی با اشاره به ویژگی های خاتمی که موجب شده که کسی در اختصاص این نقش به او، تردید نورزد اظهار داشت: خاتمی خاستگاه اصیل جریان اصلاح طلبی را می شناسد و آن را حداقل از زمان مشروطه به این سو دارای هویتی مشخص و هدفی مشخص می داند. چنین شناخت عمیقی او را از درافتادن در جریانات احساسی مقطعی حفظ می کند.

وی گفت: خاتمی ساختار نظام جمهوری اسلامی را هم می شناسد، چرا که هم در ایجاد آن در مبارزات انقلاب و همراهی اش با حضرت امام(ره) نقش داشت هم در حفظ آن در دوران دفاع مقدس و هم در تثبیت آن در دوران اصلاحات. چنین حضوری به او این دید و تجربه را داده است که بداند چگونه تعاملی در هر زمان می تواند بیشترین اثربخشی را برای پیشبرد اهداف جریان اصلاحی داشته باشد از سوی دیگر خاتمی جامعه ما را نیز می شناسد. و این توفیق را دارد که از نیازهای و خواستهای آنها تصویری واقعی داشته باشد.

عابدی تأکید کرد: خاتمی متخصص حوزه دین هم هست. او هم ساختار حوزه را می شناسد و هم رویکردهای نوین به دین را درک کرده و خود ایشان در بیان قرائت رحمانی و مبتنی بر مردمسالاری از دین صاحبنظر است و اگر به همه اینها سلامت نفس، خلوص نیت، عدم دلبستگی به مقام و قدرت و توان رهبری را هم اضافه کنید، می توان گفت او واجد ویژگی های منحصربفردی برای ایفای نقش رهبری جریان اصلاح طلبی است.

وی گفت: با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و لحاظ نمودن شرایط جاری کشور، ما اعتقاد داریم که حرکت درست در این برهه، انسجام نه تنها با محوریت خاتمی بلکه با پذیرش رهبری خاتمی برای جبهه اصلاح طلبان است.

عابدی با اشاره به انسجام تحت رهبری خاتمی گفت: ما باور داریم همه گروه ها و احزاب باید همچنان پتانسیل های تشکیلاتی خود را حفظ نموده و فعالیت هایشان را تداوم بخشند، اما در زمانی که فعالیت حزبی چندان به رسمیت شناخته نمی شود و احزاب ریشه دار و توانمند تحمل نمی شوند، حرکت جبهه ای منسجم و هماهنگ، با توان تاثیرگذاری در بزنگاه ها، تنها راه موفقیت جریان اصلاحات است.

وی با اشاره به انتخابات سال ۹۲ اظهار داشت: شیب صعودی آرای آقای روحانی از روز سه شنبه قبل ار انتخابات که مقارن با انصراف دکتر عارف به درخواست خاتمی و حمایت تمام قد آقایان هاشمی و خاتمی از روحانی بود، تندتر شد و در نهایت پیروزی تحول طلبان حاصل گردید. البته در کنار این تجربه شیرین، تجربه تلخ و آموزنده انتخابات سال ۸۴ را هم داریم که حرکت تفرقه آلود ما، منجر به شکست اصلاح طلبان شد، و شد آن چه که نباید می شد.

این فعال سیاسی به اهمیت ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: پیروزی ما در انتخابات مجلس که حداقل آن داشتن یک اقلیت بسیار قوی، منسجم و تاثیرگذار در مجلس و حداکثر آن به دست گرفتن اکثریت مجلس است منجر به کمک به دولت تدبیر و امید در جهت تحقق بخشیدن به وعده های انتخاباتی آقای روحانی خواهد شد بالاخره ما باید انتظارات و مطالباتی را که به بدنه اصلاح طلبان حامی دکتر روحانی اختصاص دارد به ویژه در عرصه سیاست داخلی از دولت مطالبه کنیم و ضمن نقد منصفانه سیاست ها و رفتارها، در جهت تسهیل حرکت دولت برای تحقق آن مطالبات و انتظارات گام برداریم.

وی با تأکید بر حرکت در پوشش جبهه ای واحد اصلاح طلبان گفت: در انتخابات پیش روی مجلس اگرچه شرایط فعالیت به واسطه حضور دولت تدبیر و امید، مدبرانه تر و امیدبخش تر از گذشته است، اما مولفه های تاثیرگذار دیگری نیز هستند که امکان فعالیت آزادانه احزاب و گروه ها را چندان خوش نمی دارند. لذا مدل مناسب برای انتخابات مجلس، همان حفظ انسجام تشکیلاتی توسط گروه های اصلاح طلب و حرکت جبهه ای به رهبری آقای خاتمی خواهد بود، به گونه ای در زیر پوشش این حرکت جبهه ای، هم احزاب و گروه های اصلاح طلب و هم شخصیت های پرنفوذ و تاثیرگذار غیر حزبی، مدیران توانمند دوره اصلاحات، نمایندگان اصلاح طلب ادوار مختلف مجلس، اساتید دانشگاه ها، معتمدین اقشار مختلف حضور داشته باشند.

عابدی با تأکیدبر پرهیز از هر نوع تفرقه در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به شدت از چنین رقابت های غیراصولی که نتیجه ای جز تضعیف کلیت اصلاح طلبان نخواهد داشت، اجتناب نموده آیه ۴۶ سوره انفال را مبنی بر پرهیز از پیمودن راه اختلاف و تنازع را مبنای عمل قرار داده و همه یک دل، پایدار و صبور باشیم که خداوند با صابران است.

وی همچنین با اشاره به عید غدیرخم گفت: این عید، روز مبارکی است که در آن پیامبر اکرم(ص) بر طبق سنت الهی حضرت علی ابن ابی طالب را به عنوان وصی، امین و ادامه دهنده تربیت و سیاست خویش معرفی کردند آن علی که عین صداقت و راستگویی بود و برای هر گفتارش پشتوانه عمل به آن را داشت، آن علی که از ظلمی که بر زن غیرمسلمان شده و خلخال از پا، دستبند از دست او در آورده بودند فریاد می زند و در نهایت آن علی که با تعابیر تکان دهنده بیزاری خود را از ظلم به بندگان خدا اعلام می دارد.

عابدی سخنان خود را با ذکر این دعا که طعم شیرین آزادی و رهایی به عزیزان سرافراز مظلوم در حصر اصلاح طلبان چشانده شود به پایان رساند.

همین گزارش حاکی است اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی با برپایی جشن عید غدیرخم باردیگر بر پیگیری خواستهای مردم تأکید کردند.

در این مراسم جشن که با حضور حجه الاسلام و المسلمین موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و مهندس میرلوحی، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، محمد علی سبحان الهی و یحیی محمدزاده استانداران سابق آذربایجان شرقی، شکور اکبر نژاد نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی و اعضای احزاب و گروه های اصلاح طلب استان و به دعوت خانه کارگر و حزب اسلامی کار آذربایجان شرقی برپا شده بود همچنین کریم صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر استان و حجه الاسلام و المسلمین موسوی لاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز نیز به سخنرانی پرداختند و در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز