خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پنج هزار و ۸۰۰ نشریه با گرایش‌های سیاسی مختلف در کشور حرفشان را می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۶۵۳

فرهنگ در سایهٔ تبادل فکر و اندیشه رشد کرده و بالنده می‌شود. / فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی نیز می‌تواند به ایفای نقش بپردازد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند به تحقق این ایده کمک نماید.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه مطبوعات اجرای قانون، سیاست این وزارتخانه است.
به گزارش " ایلنا "، " علی جنتی " در آیین معارفهٔ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود فضای مناسب مطبوعاتی در روزنامه‌های سراسری، افزود: با وجود قانون پیشرفته مطبوعات، وزارتخانه در اجرای درست آن تلاش خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۸۰۰ نشریه با گرایش‌های سیاسی مختلف در کشور منتشر می‌شوند و حرفشان را در چارچوب قانون می‌زنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ در سایهٔ تبادل فکر و اندیشه رشد کرده و بالنده می‌شود، اظهار داشت: سیاست دولت تدبیر و امید مبتنی بر فراهم سازی فضا برای تضارب افکار و تبادل آراء است چرا که فرهنگ در سایهٔ تبادل فکر و اندیشه رشد کرده و بالنده می‌شود.
وی افزود: پویایی و رشد حوزه‌های علمیه و پرورش عالمان و فرهیختگان این مکان ارزشمند همواره مرهون وجود فضا و محیطی برای بحثو تبادل اندیشه بوده و سطح عمومی جامعه نیز نیازمند ایجاد این فضا است.
" جنتی " با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد حاکمیتی رسالت ارتقای فرهنگ را بر عهده دارد، سیاست راهبردی این وزارت را پاسداری از ارزشهای دینی و ملی کشور عنوان کرد و گفت: رونق بخشیدن به فرهنگ دینی و ملی کشور و پیروی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از تمام ابزارهای موجود برای ارتقای فرهنگ، ‌از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارت محسوب می‌شود.
وی افزود: هنر رسا‌ترین وسیلهٔ ارسال پیام به مخاطبین است و هر آنچه که در قالب هنر تبیین شود از تاثیرگذاری ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و بر این اساس نحوهٔ سیاستگذاری برای بهره‌گیری از این ابزار باید مدنظر باشد و از همهٔ ابزارهای فرهنگی و هنری در ترویج فرهنگ قرآنی و فرهنگ متعالی اهل بیت(ع) بهره گیریم.
" جنتی " گفت: ما میراث‌دار فرهنگ و تمدنی هفت هزار ساله هستیم و آوازه‌ِ تمدن و فرهنگ کشور اسلامی ایران در سراسر دنیا پیچیده است به گونه‌ای که دشمنان ما علیرغم همهٔ خصومت‌ها همواره به این کشور عزیز به عنوان مهد تمدن و صاحب فرهنگی عظیم می‌نگرند و به ملت ایران به عنوان ملتی فرهیخته احترام می‌گذارند.
وی تاکید کرد: فرهنگ ما درواقع هویت ماست و ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مهد فرهنگ و تمدن است و سراسر این کشور زرخیز سرشار از سرمایه‌های عظیمی از فرزانگان و فرهیختگان است که نقش موثری در بسط و گسترش و توسعهٔ فرهنگ دارند و دشمنان نیز بر این امر واقفند که سبک زندگی ما جزئی از فرهنگ ماست و براین اساس سعی دارند تا با حربه‌های مختلف بر سبک زندگی ما تاثیر بگذارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر همین اساس مقام عظمای ولایت بر پاسداری از فرهنگ بومی و هویت ملی و دینی تاکید فراوان دارند و منویات ایشان باید نصب‌العین متولیان فرهنگ جامعه باشد.
وی با اشاره به مقولهٔ دیپلماسی فرهنگی و ارزشی گفت: معنای این دیپلماسی درواقع انتقال این سرمایهٔ عظیم و غنی فرهنگی به سراسر جهان است.
" جنتی " یادآوری کرد: در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه برنامه ریزی مناسب برای توسعه فرهنگی انجام شده و در کنار آن نظارت‌های لازم بر این نوع فعالیت‌ها انجام می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه کتاب به عنوان میراثبزرگ فرهنگی نظارت کافی وجود دارد و نظارت بر کتاب کودک و بزرگسالان به صورت جداگانه صورت می‌گیرد.
" جنتی " با اشاره به بحثکتاب و بررسی پیش از چاپ، گفت: کتاب غذای روح و ذهن است و رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حوزهٔ کتاب این است که براساس قانون مراقب آسیب‌های این حوزه باشد.
وی خاطرنشان کرد: نه تنها ایران، بلکه کشورهای اروپایی هم در مقابل تهاجم فرهنگی آمریکا نگران هستند و در واقع سینمای هالیوود تمام دنیا را تهدید می‌کند
جنتی تاکید کرد: ما هر جای جهان بتوانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را ارایه کنیم، خریدار دارد.
وی همچنین با اشاره به لزوم تبادلات فرهنگی با دیگر کشور‌ها، اضافه کرد: وظیفه داریم با اعزام گروه‌های فرهنگی، با شرکت در همایش‌ها و جشنواره‌ها در ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کشورهای اروپایی و آسیایی داشته‌های فرهنگی خود را عرضه کنیم.
" جنتی " همچنین با بیان اینکه نظارت بر تولیدات فرهنگی و هنری در کشور مناسب شده است، گفت: فیلمنامه‌ها با دقت کامل خوانده می‌شود و جمع فرهیخته و آشنا به مبانی هنری و مبانی دینی این نظارت را انجام می‌دهند.
وی افزود: استمرار نظارت در ساخت فیلم نیز وجود دارد تا محتوا و کیفیت فیلم با فیلمنامه حفظ شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه موسیقی هم باید دقت کرد نظرات عالمان و رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار بگیرد.
" جنتی " اظهار داشت: باید موسیقی فاخر داشته باشیم و برای تحقق این موضوع باید صد‌ها نفر در کشور وارد عرصه موسیقی شوند تا تجربه کنند و از بین آن‌ها کسانی بتوانند موسیقی فاخر تولید کنند.
وی بر پرورش استعدادهای جوان در اقصی نقاط کشور تاکید کرد و گفت: با میدان دادن به جوانان به خصوص در حوزه فیلم این استعداد‌ها در حال شکوفایی است و از جوانان حمایت می‌شود.
" جنتی " گسترش موسسات فرهنگی و هنری را از دیگر سیاست‌های وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و افزود: وزارتخانه بر این سیاست اهتمام دارد و ثبت این موسسات تسهیل و موانع برداشته شده است.
وی آذربایجان‌شرقی و تبریز را سرزمین سرداران و عالمان و فقیهان برجسته و خاستگاه هنرمندان و شاعران و فرهیختگان برشمرد و گفت: خطهٔ آذربایجان بزرگان و مفاخری را تقدیم ایران اسلامی کرده که منشاء ‌آثار و برکات فراوانی برای ایران بوده است.
جنتی تاکید کرد: زبان آذری از زبان‌های زنده‌ دنیاست که مورد تکلم میلیون‌ها انسان است و همانگونه که فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایفای نقش می‌کند، فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی نیز می‌تواند به ایفای نقش بپردازد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند به تحقق این ایده کمک نماید.
در پایان این آیین علی اکبر صفر‌پور به عنوان مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی معرفی و از زحمات علی داننده مدیرکل سابق این اداره کل تقدیر شد.
صفی‌پور پیش از این معاون کتابخانه ملی ایران بوده و در رزومه کاری خود مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بنیاد فارسی‌شناسی، قایم مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس را دارد.
وی مدرک کار‌شناسی تاریخ خود را از دانشگاه شیراز، کار‌شناسی ارشد تاریخ خود را از دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران و دکترای تاریخ ایران بعد از اسلام را از‌‌ همان دانشگاه گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز