خبرگزاری کار ایران

مدیرجهادکشاورزی چاراویماق:

چاراویماق همچنان قطب تولید نخود در آذربایجان شرقی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۲۶

(تاریخ ۱۹ دی ساعت ۰۹/۱۰ ارسال شود) در شهرستان چاراویماق ۱۲هزارو ۵۰۰ هکتار نخود دیم در سال زراعی ۹۲-۹۱ کشت شده بود که با وجود بروز تنش خشکسالی وعلیرغم خسارت به مزارع نخود دیم، میزان هشت هزار تن محصول نخود در این شهرستان تولید شده است.

ایلنا: مدیرجهادکشاورزی شهرستان چاراویماق این شهرستان را قطب تولید نخود در آذربایجان شرقی خواند.
به گزارش خبرنگار ایلنا مجید احمدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شهرستان چاراویماق ۱۲هزارو ۵۰۰ هکتار نخود دیم در سال زراعی ۹۲-۹۱ کشت شده بود که با وجود بروز تنش خشکسالی وعلیرغم خسارت به مزارع نخود دیم، میزان هشت هزار تن محصول نخود در این شهرستان تولید شده است.
وی افزود: ۱۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت کل نخود دیم شهرستان به کشت نخود سفید دیم و ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار آن به کشت نخود رنگی اختصاص دارد که بخ دلیل عدم وجود ادوات مکانیزاسیون مناسب برای کاشت و برداشت نخود، راندمان تولید پائین و هزینه‌های تولید به ویژه هزینه‌های برداشت در روش دستی و توسط کارگر بسیار بالاست.
مدیر جهادکشاورزی چاراویماق تصریح کرد: برای افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌ها باید با تامین و تولید بذرکارهای مناسب کشت نخود و ماشینهای برداشت مکانیزه نخود در روشهای فعلی کشت تجدیدنظر کرده و درصد مکانیزاسیون را در مرحله کاشت و برداشت این محصول بالا برد.
احمدی افزود: با وجود مشکلات موجود در شیوه تولید نخود دیم، کشاورزان به این محصول بعنوان محصول فرعی و معیشتی می‌نگرند در صورتیکه در اراضی دیم بهترین محصول در تناوب با گندم دیم برای حفظ حاصل خیزی خاک‌های زراعی می‌باشد و از طرفی در صورت بالا بودن عملکرد آن در مزارع، می‌توان از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشاورزان دیم کار قرار گیرد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل و مشکلات زراعت نخود نوسانات قیمت نخود در بازار و عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول در شهرستان می‌باشد که در صورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی محصول نخود در شهرستان، مدیریت جهادکشاورزی حمایت‌ها ومساعدتهای لازم را به عمل خواهد آورد.
گفتنی است که شهرستان چاراویماق از لحاظ سطح زیر کشت و تولید نخود دیم در استان رتبه اول را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز