خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

تنش آبی آذربایجان شرقی از 15 شهر به ۷ شهر کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۰۲۹

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تنش آبی متراژ 15 شهر به ۷ شهر رسیده که مشکل این هفت شهر هم تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، زین العابدین خرم در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی پروژه‌های آماده افتتاح در ایام دهه فجر را ۳ هزار و ۳۰۴ مورد عنوان کرد و گفت: در مجموع ۲ هزار و ۳۹۴ پروژه شهری و ۹۱۰ پروژه روستایی با مبلغ کل اعتبار پیش بینی شده ۱۳هزار و ۷۹۹ میلیارد ‌تومان ( ۲۷ میلیون ۴۰۰ یورو) بصورت تفکیکی ۹۲ پروژه اقتصادی عمدتا صنعتی و گردشگری و 3 هزار و ۲۱۲ زیرساختی و عمرانی آماده افتتاح داریم.

وی افزود: از این میان ۸۵ پروژه مربوط به حوزه شهرداری‌ها است که  ۲۶ پروژه در کلانشهر تبریز افتتاح خواهد شد.

خرم با اشاره به اینکه هر کدام از این پروژه ها با میزان اشتغال زایی بالایی اجرا شده اند، گفت: ۹هزار ‌و‌۲۹ نفر در شهر و ۴ هزار و ‌۶۰۳ نفر در روستاها از طریق این پروژه ها اشتغالزایی مستقیم خواهیم داشت.

استاندار آذربایجان شرقی درتشریخ سیاستهای تامین آب استان با تاکید بر وضعیت رقابتی و بحرانی منابع آبی، گفت: بالاترین رقم بودجه استان به حوزه آب اختصاص یافته، ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد برای آب و فاضلاب پیش بینی شده است.

عابدین خرم با بیان اینکه در منطقه میانه سد گرمی چای، سد سهند و سد آیدوغموش در حال بهره‌برداری است، ادامه داد: در حال حاضر دو سد در استان احداث شده اما هنوز آبگیری نشده است، طبق برنامه‌ریزی تا پایان ۱۴۰۲ از 5 سد به طور صد درصد بهره برداری خواهد شد و 2 مورد دیگر برای شبکه آبیاری در بخش شرب و آب کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در کلانشهر تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰۰ مهمترین نیاز و مشکل قطعی آب بود، اما در ۱۴۰۱ قطعی آب نداشتیم به جز یک مورد ترکیدن پمپ که تنها به مدت ۱۲ ساعت یکی از مناطق تبریز با مشکل آب مواجه بود.

وی تصریح کرد: پیش بینی شده در سال ۱۴۰۲ و 1403 قطعی آب نخواهیم داشت، زیرا یکی از مهمترین بخش های آب نیاز به مخزن ذخیره بود که در تبریز وجود نداشت با پیگیری های انجام شده منبع ذخیره با ظرفیت ۱۵۰ هزار متر مکعب آماده شده و تا پایان سال ۵۰ درصد آن افتتاح خواهد شد.

خرم از کاهش تنش آبی استان آذربایجان شرقی از 15 شهر به ۷ شهر خبر داد و مشکل این 7 شهر نیز تا 1402 رفع خواهد شد، گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع و فاینانس برای انتقال آب ارس به تبریز تعریف شده است.

وی افزود: در حالیکه ظرف ۱۰ سال ۳۵ کیلومتر از این خط کار شده بود امروز ۱۰۰ کیلومتر در دست اجرا است و همه کارگاه‌ها فعال هستند.

وی در خصوص میزان آبرسانی به روستاها گفت: تاکنون به ۸۰ روستا در استان آبرسانی شده و ۱۹۱ طرح آبرسانی نیز در دست اجرا است.

وی هم چنین با اشاره به کمبود انرژی در استان ادامه داد: آذربایجان شرقی به عنوان استان صنعتی مصرف انرژی بالایی دارد، به همین منظور نیاز به احداث نیروگاه های کلاس اف، و استفاده از انرژی خورشیدی در اولویت قرار دارد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: رودخانه مرزی ارس در طرف ایران موجب فرسایش خاک شده بود از این رو ساحل سازی در این منطقه را شروع کردیم و در سایه اقدامات انجام شده، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به خاک کشور برگشت، همچنین از طریق سیستم های اپتیکی مناطق مرزی رصد و پایش می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز