خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

برداشت محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی به دلیل کاهش دما سریع انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۴۰

به علت کاهش ۱۲ درجه‌ای دما لزوم تسریع در برداشت ذرت علوفه‌ای و محصولات آماده برداشت به ویژه در مناطق مرتفع بایستی مدنظر قرار گرفته و محصولات زراعی و باغی زودرس در اسرع وقت به صورت اورژانسی برداشت شود.

ایلنا: معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به کشاورزان هشدار داد برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دلیل کاهش ۴ الی ۱۲درجه‌ای دما، برداشت محصولات کشاورزی را سرعت بخشند.
به گزارش ایلنا، ایوب ایرانی فام درگفتگو با خبرنگاران گفت: عدم توجه به هشدارهای سازمان، می‌تواند منجر به سرمازدگی و تلف شدن درصد زیادی از محصولات کشاورزی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پیش بینی‌های سازمان «هوا‌شناسی» مبنی بر کاهش دما در استان بایستی توسط کشاورزان جدی گرفته شود افزود: براساس نقشه‌های پیش یابی هوا‌شناسی، از دیروز با نفوذ توده هوای سرد و شروع بارش در شمالغرب و سواحل دریای خزر، دمای هوا در سطح کشور کاهش می‌یابد و در این مدت «کاهش دما» در نوار شمالی بین ۸ تا ۱۵ درجه، در نوار مرکزی بین ۵ تا ۱۰ درجه و در نوار جنوبی بین ۲ تا ۵ درجه پیش بینی می‌شود و این هوای سرد تا روز سه شنبه ۱۶ مهرماه در سطح کشور ماندگار است.
ایرانی فام افزود: وزش باد نسبتاً شدید، گردو خاک، بارش باران، وقوع رگبار و آذرخش و نیز بارش برف در مناطق مرتفع استان بر اساس آخرین اطلاعات و نقشه‌های پیش یابی هوا‌شناسی پیش بینی شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به کشاورزان توصیه می‌شود به علت کاهش دما در مدت ذکر شده جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به محصولات خود جوانب احتیاط را رعایت کنند افزود: لزوم تسریع در برداشت ذرت علوفه‌ای و محصولات آماده برداشت به ویژه در مناطق مرتفع باید مدنظر قرار گرفته و محصولات زراعی و باغی زودرس در اسرع وقت به صورت اورژانسی برداشت شود.
وی بر انتقال کندوهای زنبور عسل مناطق کوهپایه‌ای به مناطق گرم‌تر و حفاظت از سامانه‌های آبیاری تحت فشار بویژه در مناطق سردسیر استان تاکید نموده و افزود: در کاشت مزارع کلزا نیز بایستی تسریع شود.
ایرانی فام با بیان اینکه دام‌ها لازم است از مناطق مرتفع و سردسیر استان خارج شوند ادامه داد: گزارش کاهش ناگهانی ۱۲ درجه‌ای دمای استان می‌تواند به دام‌ها آسیب برساند.
وی با بیان اینکه عدم توجه به هشدارهای این سازمان و سهل‌انگاری برخی از کشاورزان در عدم برداشت کامل برخی محصولات ونیزعدم انبار مناسب آن، باعثسرمازدگی و تلف شدن درصد زیادی از محصولات کشاورزی را فراهم می‌سازد، ادامه داد: سرمازدگی پاییزه یک پدیده طبیعی است که باعثبروز خسارات هنگفتی می‌شود و بخش عمده‌ای از این خسارات به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح در مزرعه توسط کشاورزان و زارعان صورت می‌پذیرد.
ایرانی‌فام با بیان اینکه کشاورزان باید اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان را در این مورد جدی گرفته و علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند، افزود: با توجه به اینکه سازمان هوا‌شناسی اخبار مربوط به پیش‌بینی آب و هوای استان را به صورت روزانه به این سازمان اعلام می‌کند و بسته به اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد از این رو جا دارد که کشاورزان توصیه‌های کار‌شناسی را جدی بگیرند تا از ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی در امان بمانند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از بلایای طبیعی که هر ساله بر محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می‌کند، سرمازدگی پاییزه است، یادآور شد: سرمای زودرس و افت شدید دما در پاییز و سرمازدگی پاییزه سبب ایجاد خسارت به سیب، ذرت سیلویی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و هویج می‌شود و عدم برداشت به موقع محصول موجبات ضرر و زیان کشاورزان عزیز را فراهم می‌سازد از این رو تسریع در برداشت این محصولات در این فصل همواره توصیه سازمان جهادکشاورزی استان به کشاورزان بوده است.
وی گفت: کشاورزان برای جلوگیری ازهرگونه خسارت به محصولات انبارشده و گلخانه‌ای خویش همچون سیب‌زمینی، میوه‌ها و سبزی و صیفی، اقدام به افزایش استحکام اسکلت گلخانه‌ها با توجه به افزایش سرعت باد، تنظیم روشنایی، تهویه داخل گلخانه‌ها، رطوبت و دمای انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی خود کنند و لازم است میوه‌های ذخیره شده خود را با استفاده از وسائل نقلیه حفاظ‌دار و بهداشتی به محل‌های امن منتقل کنند تا از سرمازدگی میوه‌جات و سبزیجات جلوگیری به عمل آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز