خبرگزاری کار ایران

امام جمعه ورزقان:

تأخیر پروژه هیپ لیچینگ در معدن مس سونگون خیانت به مردم منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۷۳۸

امام جمعه شهرستان ورزقان گفت: در شهریور ماه سال ۹۷ پروژه هیپ لیچینگ کلنگ زنی شده و در آن زمان مسئول مربوطه زمان بهره برداری از این پروژه را یک سال اعلام کرده بود که متاسفانه نزدیک به سه سال است پیشرفت چندانی نکرده و این خیانت به مردم منطقه ورزقان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ورزقان،حجت الاسلام  مهدی پورمحمد در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان ورزقان، با گرامیداشت آغاز هفته معدن و با بیان اینکه کشور ما یکی از مهم‌ترین دارندگان مواد معدنی در جهان است، اظهار داشت: کشور ایران یکی از ۱۰ کشور بزرگ غنی از مواد معدنی قرار دارد و در غرب آسیا اولین کشور معدنی هستیم که بزرگ ترین سرمایه برای کشور است و باید آن را درست مدیریت کنیم.

امام جمعه ورزقان معادن طلا و مس را ظرفیت مهم برای منطقه ورزقان عنوان کرد و افزود:  در سطح کشور ۹ هزار معدن با ۷۰ نوع ماده معدنی که دو نوع از این ماده معدنی (طلا و مس) در شهرستان ورزقان است که این ظرفیت مهمی‌برای منطقه است.

پورمحمد در بخش دیگری از سخنان خود از روند پیشرفت پروژه هیپ لیچنگ مجتمع مس سونگون گلایه کرد و افزود: در شهریور ماه سال ۹۷ پروژه هیپ لیچینگ کلنگ زنی شده و در آن زمان مسئول مربوطه زمان بهره برداری از این پروژه را یک سال اعلام کرده بود که متاسفانه نزدیک به سه سال است پیشرفت چندانی نکرده است.

وی ادامه داد: اگر دلیل تاخیر آن مطالعه ناقص و جابجایی زمین است،  چرا باید پروژه یکساله نزدیک به سه سال تاخیر داشته باشد، طبق اعلام مدیر عامل وقت مجتمع مس سونگون در سال ۹۹ با پیشرفت ۲۵ درصد و طبق بازدیدهای بعمل آمده تا به امسال ۲۳ در صد که جمعا ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این در حالی که باید در یک سال اخیر ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته و مورد بهره برداری قرار گرفته باشد.

پورمحمد به اهمیت رسیدگی به مسایل و مشکلات و مطالبات مردم، خطاب به مسئولان ( استاندار، فرماندار، نماینده مردم ورزقان وخاروانا در مجلس شورای اسلامی)، گفت: فاز سوم تغلیظ که دو سال هست گزارش به ما می‌دهند که فلان شرکت می‌آید این در حالی است که هیچ شرکتی وجود ندارد و این خیانت به مردم منطقه ورزقان است که غیر قابل قبول است و مسئولان مربوطه باید جوابگوی مطالبات مردم منطقه ورزقان باشند.

امام جمعه ورزقان در ادامه به نامعلوم بودن و اخراج و جابه جایی کارگران در شرکت‌‌‌های تابعه مس سونگون که ماه به ماه قول جذب آنان را می‌دهند، اشاره کرد و گفت: نباید در این پروژه عظیم برخی کارگران را به دلایل نامعلوم اخراج و برخی را جایگزین آنان کرد، هنر آن است که با پیگیری و به اتمام رساندن پروژه‌‌‌های اشاره شده هزاران نفر (بصورت مستقیم و غیرمستقیم) درصد اشتغالزایی افزایش پیدا کند.

هدف از راه اندازی این کارخانه فرآوری خاک های اکسیدی و سولفیدی کم عیار مس سونگون بود،که  با راه اندازی این کارخانه مس‌های استخراج شده کم عیار دپو شده در معدن مس سونگون فرآوری شده و علاوه بر تولید ثروت ، از هدر رفت ماده معدنی جلوگیری شده و محصول نهایی آن در صنایع پایین دستی مس نیز  اشتغال زایی گسترده ای را  در منطقه و استان به همراه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز