خبرگزاری کار ایران

توضیحات عراقچی درباره اظهاراتش در مورد اتباع افغان

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۵۹۱

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: غربی‌ها نباید انتظار داشته باشند ایران هم تحریم شود هم هزینه پرداخت کند.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به دنبال برداشت‌های غلط از سخنان  او که در گفت و گوی ویژه خبری روز چهارشنبه بوجود آمده بود، امروز شنبه با حضور تلفنی در برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما تاکید کرد: اروپا و آمریکا باید در قبال مهاجران افغان و غیر افغان مسئولیت پذیر باشند.

 وی ادامه داد: مشکل آوارگی افغان ها غربی ها هستند نه دولت و ملت ایران. در درجه اول غربی ها و کسانی که گروههای تروریستی را در این کشور ایجاد و حمایت کرده، نیرو و پایگاههای نظامی به افغانستان بردند مسئول هستند. آنها در این کشور جنگ به راه انداخته اند و  مسبب آوارگی مردم افغانستان هستند.

عراقچی تاکید کرد: در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشند که فقط ایران هزینه های این کار را پرداخت کند. ما تاجایی که بتوانیم حتما این کار را انجام خواهیم داد. توقع دارند ایران هم هزینه ها را بپردازد و تازه ایران را هم تحریم کرده و براساس سیاست آمریکا یعنی "نفت صفر" ما به  پرداخت این هزینه ها ادامه بدهیم. ما حتما این کار را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: حرفی که من در آن برنامه تلوزیونی زدم این بود که ما در برابر برادران و خواهران افغان گزینه‌های جدید قرار خواهیم داد.

وی بابیان اینکه اروپایی ها از دو طریق می توانند به مسئولیت خود عمل کنند، تصریح کرد: یکی اینکه در پرداخت هزینه های این مهاجران و پناهجویان تامین کنند یا اینکه پذیرای بخشی از آنها در خاک خود باشند. موضوع بازگشت  به خاک افغانستان و خداحافظی کردن با آنها نیست بلکه  گزینه های جدیدی برای بهبود وضعیتشان است. اروپایی ها هم باید آنها را بپذیرند. بحث مهاجرت مسئولیتی بین المللی است و ما تا کنون بیش از توان و مسئولیت خود کمک کرده و بازهم خواهیم کرد، اما حرف ما این است که اروپایی ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و ما این موضوع را باجدیت دنبال می کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه افرادی که در داخل کشور موضع گرفته و مقاله می‌نویسند توجه داشته باشند که مواضع آنها اروپا پسند نباشد، افزود: نباید نکاتی را مطرح کنند که بار مسئولیت را از دوش اروپایی ها برداشته و فشار روی ما بگذارند. بحث کاملا جدی و اصولی مطرح شده است.

عراقچی در پاسخ به اینکه هزینه ای که اروپا و آمریکا در رابطه با پناهجویان افغانستانی، مشارکت داشته باشند  در ماه یا سال چقدر است، توضیح داد: رقمی که ریییس جمهور  روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت به آن اشاره کردند حدود ۸ میلیارد یورو در سال است. مسلما پرداخت این هزینه تنها با ایران نیست بلکه مسئولیتی بین المللی  و کشورهایی است که مسبب جنایات و آوارگی مردم افغانستان بودند. باید یا بخشی از برادران  و خواهران افغان را در خاک خود پذیرا باشند، مثل پذیرایی که ما انجام دادیم یا کمک هایی را  داشته باشند که ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم. نمی شود هم تحریم کرده هم مشارکت نداشته باشند و به علاوه انتظار داشته باشند که مشکلی هم برایشان پیش نیاید.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به اینکه مخاطب صحبت های چهارشنبه شب شما هموطنان ایرانی یا برادران افغانستانی نبوده اند؟ گفت: بله درست است. مخاطب ما جامع بین الملل و کشورهایی مسبب آوارگی مردم افغانستان است. از  دوستان داخلی که  اظهار نظر می کنند خواهش می کنم که به بیراهه نروند و حرف هایی نزنند که ضد سیاست های اصولی ما بوده و دشمن شادکن باشد.

وی در پاسخ به این سوال آیا در طول تحصیل خود با دانش‌آموزان و یا دانشجویان افغانی همکلاس بوده است، تصریح کرد: همه ما در طول سال‌های گذشته  در دانشگاه، دبیرستان و یا دیگر عرصه‌ها با افغان های زیادی سروکار داشته‌ایم. البته من در دبیرستان و دانشگاه دوست افغانی نداشته‌ام، ولی الی ماشاالله در کشور ما افغانی‌های بسیاری حضور دارند که شرافتمندانه در حال تلاش هستند. من معتقد هستم که افغانی‌ها یکی از شریف‌ترین مردمان هستند و میزان تخلفاتی که بعضاً از آن‌ها گزارش می‌شود نسبت به جمعیت آن‌ها کم است. آن‌ها مردمی مومن و معتقد هستند که شرافتمندانه کار می‌کنند دستمزد می‌گیرند و هزینه دستمزد خود را برای خانواده‌هایشان می‌فرستند گرچه این موضوع نیز هزینه‌هایی را برای ما دارد.

عراقچی همچنین در مورد بحث مبارزه با مواد مخدر و هشداری که ایران در این زمینه به اروپایی‌ها داده است، ادامه داد: در مورد بحث مواد مخدر همین تذکر به اروپایی‌ها داده شده است. مقابله با مواد مخدر یک مسئولیت انسانی و سیاسی است که ایران در این زمینه در طی این سال‌ها هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده است. بیش از ۴۰۰۰ نیروی ما در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و شاید صد‌ها میلیارد دلار در کشور در طی ۴۰ سال گذشته خرج مقابله با قاچاق مواد مخدر بوده، مواد مخدری که مسیر آن اتفاقا از افغانستان به سمت اروپا و مناطق دیگر است  و ما در راستای مقابله با این موضوع جانفشانی‌های زیادی کرده‌ایم، بنابراین وقتی که ما تحریم می‌شویم طبیعی است که توان اقتصادی ما مطلوب به چیز‌هایی شود که برای ما در اولویت بالاتری قرار دارد.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پایان صحبت‌های خود بار دیگر تاکید کرد: ما تاکید بر آن داریم که اروپایی‌ها باید به وظایف خود در مورد پناهندگان، بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم عمل کنند و این طور نیست که ما فقط با گروه‌های تروریستی که آن‌ها در منطقه به وجود آورده‌اند، مبارزه کنیم. آن‌ها نیز باید به وظایف خود در این ارتباط عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز