خبرگزاری کار ایران

بازخوانی و تاویل آثار جلال ستاری/ میزگردی با محوریت جلال ستاری برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۲۸۶

حمیدرضا اردلان از تاویل و بازخوانی آثار جلال ستاری در این دوره از سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام استاد جلال ستاری خبر داد و در این باره گفت: جلال ستارى از جمله چهره‌هایی است که جامعه روشنفکرى ایران را با جریان‌هاى اندیشگى معاصر آشنا کرد. با عنایت به آثار گسترده و موثر این چهره به ویژه در حوزه آکادمى، جایزه جلال ستارى حدود ١٢ سال پیش طراحى شد و اکنون هر دو سال یک بار به صاحبان آثار داخلى و خارجى با عنوان‌هاى اسطوره، آئین، نمایش‌هاى سنتى و موضوعات میان رشته‌اى اهدا مى‌شود.

او افزود: این جایزه یک رویداد مستقل است که تاکنون در جوار سمینارهاى بین‌المللى نمایش‌هاى آیینى و سنتى وابسته به جشنواره آیینى و سنتی کشور، اهدا مى‌شود.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، درباره اقدامات انجام شده در این دوره، بیان کرد: در هشتمین سمینار بین‌المللى نمایش‌هاى آیینى و سنتى که آذر ماه امسال برگزار مى‌شود، یک روز به بازخوانى و تاویل آثار استاد ستارى و نام ایشان اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه‌هاى اسطوره، زبان شناسى، پدیدار شناسى و آیین هاى نمایشى درباره تاثیر آثار ایشان  بر ایده‌هاى نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانى و میان رشته‌اى سخنرانى خواهند کرد.

اردلان ادامه داد: در ادامه برنامه‌ها، میزگردى نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد. برای این میز گرد، با دکتر ناصر فکوهى که سال‌ها بصورت حضورى با استاد ستارى هم سخنى داشت و کتاب پر محتوایی نیز چاپ کرد، به همراه استاد محمدرضا اصلانى که در یک دوره به موازات فعالیت‌هاى جلال ستارى در حوزه شعر، سینما و مبانى فلسفه و هنر کار مى‌کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همچنین در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادى و سودابه فضائلى، و در گرایش‌هاى زبان شناسى، پدیدار شناسى و نشانه شناسى با متخصصان دیگر داخلى و خارجى براى حضورشان در حال مذاکره هستیم.

او درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، گفت: ما در دو بخش عناوینى را پیشنهاد کرده‌ایم. در  بخش نخست؛ مباحثی چون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و آیینی، نمایش سنتی و آیینی در سرزمین‌های همجوار، ناشناخته‌های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط‌های میان رشته‌ای نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی و شیوه‌های اجرا در میان اقوام ایرانی، ریشه‎های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آیینی و سنتی ایرانی و هـمچنین ارائه مقاله براساس پایان‌نامه‌های دانشجویی در نسبت با نمایش‌های آیینی وسنتی موضوعات کلى مدنظر قرار گرفته است و پژوهشگران با ادراک مطالعه و تجربه خود مقالاتى را در این زمینه‌ها ارائه مى‌کنند.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: در بخش دوم  اولیت‌های سمینار در عنوان کلى «آینده سنت» مطرح است و مشروح سرفصل‌ها عبارتند از آینده پژوهی با موضوع نمایش‌های آیینی و سنتی؛ محدوده‌های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت‌های فرا زمانی، آسیب شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز جستی و رجعت است. همچنین موضوع دیگر؛ روش‌های پژوهش و اندیشه نوین در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی با نگاه‌هاى زیبایی‌شناسانه، نشانه‌شناسانه، پدیدارشناسانه و پست متافیزیکی خواهد بود. در سر فصل دیگرى؛ کارکرد سوبژکتیویستی و ابژکتیویستی نمایش‌های آیینی و سنتی در تئاتر معاصر و آوانگارد به همراه نقش تغییرات زبانی در تحول نمایش‌های آیینی و سنتی مبتنی بر تئوری‌های نوین مطرح است. در نهایت پیوند یا تباین نظریه‌های متافیزیکی و غیرمتافیزیکی در تاویل و تفسیر نمایش‌های آیینی و سنتی موردنظر قرار خواهد گرفت.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز