خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

جلسه فوق‌العاده "ترمیم دستمزد" هرچه‌ زودتر برگزار شود/ معیشت کارگران به شدت بحرانی است

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۶۹۸

علی خدایی می‌گوید: دیگر کارگران قادر به تامین هزینه‌های زندگی، حتی هزینه‌های بسیار ابتدایی و حداقلی نیستند و نمی‌توانند با دستمزد خود، یک زندگی حداقلی و بسیار ساده را اداره کنند. در این بین، وظیفه دولت و وزارت کار است که به سرعت جلسه سه جانبه را برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نرخ تورم در مهرماه ۹۹، همه رکوردها را شکسته است؛ هفت درصد افزایش در نرخ تورم ماهانه به اضافه‌ی افزایش چشمگیر قیمت اقلام خوراکی و سایر اقلام، هزینه‌های زندگی کارگران را به شدت افزایش داده است. اینهمه در حالی‌ست که به گفته صریح رئیس مرکز آمار ایران، افزایش نرخ کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، دلار و ارز و همچنین طلا در محاسبه نرخ تورم اعلامی مرکز آمار در نظر گرفته نمی‌شود و تورم اعلامی فقط تورمِ «کالاهای مصرفی» است.

در چنین شرایطی نه تنها به وعده‌های مکرر در ارتباط با ترمیم دستمزد در نیمه دوم سال عمل نکرده‌اند (رئیس سازمان بازرسی کشور بعد از آخرین جلسه مزدی در خردادماه سال جاری، از قول وزیر کار برای ترمیم مزد ۹۹ در نیمه دوم سال خبر داد) بلکه به درخواست‌های اعضای کارگری شورایعالی کار برای تشکیل جلسه پیرامون ترمیم مزد و بهبود معیشت نیز هیچ توجهی نشده است.

سوال اینجاست حالا که نرخ تورم حتی با استناد به داده‌های رسمی در حال پشت سر گذاشتن تمام رکوردهای قلبی است، چرا هیچ کاری برای ترمیم مزد کارگران صورت نمی‌دهند؛ آخرین محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نشان می‌دهد که رقم حداقلی سبد معیشت در شهریورماه به ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالیست که دستمزد کارگران حداقل‌بگیر (بیش از ۷۰ درصد شاغلان کشور) با احتساب تمام مزایای مزدی فقط ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان است.

به درخواست‌ها توجهی نکردند!

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: بدون توجه به وعده‌های مکرر مسئولان از جمله رئیس سازمان بازرسی کشور مبنی بر ترمیم دستمزد، باید بگویم به درخواست اعضای کارگری شورای عالی کار برای برگزاری جلسه فوری نیز هیچ توجهی نشده است.

به گفته او، در آخرین جلسه شورایعالی کار که در شهریورماه برگزار شد، اعضای کارگری درخواست تشکیل جلسه فوری برای ترمیم دستمزد و جبران قدرت خرید از دست رفته‌ی کارگران را به ثبت رساندند اما تا امروز این جلسه برگزار نشده است.

خدایی ادامه می‌دهد: باتوجه به تورمی که اتفاق افتاده، بایستی فوراً نسبت به ترمیم مزد کارگران اقدام شود؛ تورم فعلی، هم بی‌سابقه بوده و هم خارج از دایره پیش‌بینی‌های خود دولتی‌ها.

به تورم هدف و ادعاها در مذاکرات مزدی نرسیدند!

در بهار امسال، بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد تورم هدف در سال جاری، بین ۲۰ تا ۲۴ درصد خواهد بود و همه سیاستگذاری‌های مالی و اقتصادی برای رسیدن به این هدف بسیج خواهد شد؛ حالا در نیمه دوم سال، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که دولتی‌ها در رسیدن به نرخ هدف در تورم کالاها و خدمات به هیچ وجه موفق نبوده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به عدد ۴١,۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴١.۴ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

خدایی ضمن انتقاد از سیاستگذاری‌هایی که منجر به رشد بیسابقه قیمتها شده، از تلاش برای «گفتاردرمانی اقتصادی» انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی مسئولان می‌خواهند با گفتاردرمانی، مشکلات اقتصادی را حل کنند. در جلسات مزدی ۹۹ همه تیم اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد با ادعای کنترل تورم، مقابل افزایش قانونی مزد ایستادند و نگذاشتند مزد کارگران به اندازه سبد معیشت افزایش یابد؛ این آقایان ادعا می‌کردند که تورم را کنترل خواهند کرد و اجازه نخواهند داد از محدوده ی ۱۵ درصد تجاوز کند اما حالا که به نیمه دوم سال رسیده‌ایم، می‌بینیم حتی نرخ‌های رسمی تورم (که ما این نرخ‌ها را کامل قبول نداریم) بیش از دو برابر ادعای آقایان افزایش یافته است!

عضو کارگری شورایعالی کار اضافه می‌کند: اتفاقات اقتصادی اخیر نشان می‌دهد که دولت به هدفی که اعلام کرده، نرسیده و در نتیجه‌ی گرانی‌های سرسام آور، وضعیت معیشتی کارگران، نسبت به همیشه دشوارتر شده است.

هرچه سریعتر جلسه فوق العاده برگزار شود

خدایی از نامه‌ای پرده برمی‌دارد که اعضای کارگری شورایعالی کار، متفقاً به دبیرخانه این شورا ارسال کرده‌اند: «در ۲۳ مهرماه، اعضای کارگری شورایعالی کار، نامه‌ای خطاب به دبیرخانه این شورا نوشته و درخواست کردند که جلسه فوق العاده شورایعالی کار با موضوع ترمیم دستمزد برگزار شود. طبق قانون، این شورا موظف است بعد از ثبت درخواست اعضا، ظرف دو هفته جلسه درخواستی را برگزار کند. از آنجایی که نامه ۲۳ مهرماه ثبت شده، امروز در روزهای پایانی دو هفته قانونی هستیم و توقع داریم هرچه سریعتر جلسه فوق العاده برگزار شود.»

به گفته وی، در نامه قید شده که «وضعیت دشوار معیشت» تقریباً به «وضعیت غیرممکن» استحاله یافته است یعنی با درآمدهای فعلی کارگران، تامین هزینه‌های زندگی کاملاً غیرممکن شده است. 

با توجه به اوضاع فعلی اقتصاد و تورم بی‌سابقه که حتی داده‌های رسمی مهرماه هم این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد، اعضای کارگری شورایعالی کار، هیچ نوع تعللی را نمی‌پذیرند

عضو کارگری شورایعالی کار اضافه می‌کند: علاوه بر نامه درخواستی که در ۲۳ مهر فرستادیم، قانون تاکید بر برگزاری ماهانه جلسات شورا دارد. براساس تصریحات روشن قانون کار، شورایعالی کار باید ماهی یکبار تشکیل جلسه بدهد. عدم برگزاری مرتب جلسات شورا هموراه مورد انتقاد ما اعضای کارگری بوده اما در این شرایط بد و وخیم معیشتی کارگران، این پشت گوش انداختن و ترتیب اثر ندادن به درخواست‌ها، مشکل‌آفرین‌تر از همیشه است. امیدواریم ظرف همین روزهای باقیمانده تا پایان هفته جلسه فوق‌العاده را برگزار کنند و بتوانیم در ارتباط با ترمیم دستمزد و جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران، به راهکارهای مناسب دست پیدا کنیم. 

خدایی در پایان تاکید می‌کند: با توجه به اوضاع فعلی اقتصاد و تورم بیسابقه که حتی داده‌های رسمی مهرماه هم این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد، اعضای کارگری شورایعالی کار، هیچ نوع تعللی را نمی‌پذیرند؛ همانگونه که در نامه هم تاکید کرده‌ایم، دیگر کارگران قادر به تامین هزینه‌های زندگی، حتی هزینه‌های بسیار ابتدایی و حداقلی نیستند و نمی‌توانند با دستمزد خود، یک زندگی حداقلی و بسیار ساده را اداره کنند. در این بین، وظیفه دولت و وزارت کار است که به سرعت جلسه سه‌جانبه را برگزار کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز