خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی بازنشستگان:

از "بودجه تامین اجتماعی" می‌زنند تا خرج فقرا کنند!/ مجلس دیواری کوتاهتر از کارگران پیدا نکرد؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۰۱۸

علی اکبر عیوضی با انتقاد از طرح نمایندگان مجلس گفت: ظاهراً دیواری کوتاهتر از دیوار کارگران پیدا نکرده‌اند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس در طرحی که ظاهراً قرار است دوشنبه همین هفته برای بحث و بررسی به صحن علنی مجلس برود، مقرر داشته‌اند تامین اجتماعی ۱۷ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که در تیرماه سال جاری بابت اجرای متناسب‌سازی از دولت دریافت کرد، بازگرداند تا دولت خرج تامین اعتبار برای طرحِ «تامین کالاهای اساسی» برای اقشار فرودست کند.

این طرح با انتقادات بسیار فعالان صنفی کارگران و بازنشستگان مواجه شده؛ این فعالان معتقدند ۳۲ هزار میلیارد تومان بخش کوچکی از بدهی ۳۰۸ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان است و نمی توانند این مبلغ را از سازمان پس بگیرند.

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کارگران بازنشسته تهران) در ارتباط با طرح نمایندگان مجلس می‌گوید: جای تشکر دارد که نمایندگان به فکر معیشت اقشار فرودست هستند اما چرا اینگونه و با این بی‌عدالتی؟! ما از مجلس یازدهم انتظار دیگری داشتیم؛ متاسفانه عملکرد نمایندگان مجلس، مصداق عینی این ضرب‌المثل است که می‌خواهند ابرو را بردارند اما چشم را کور می‌کنند!

وی در انتقاد از این طرح می‌گوید: درست نیست از سازمان تامین اجتماعی بکنند تا خرج اقشار کم درآمد کنند! تامین اجتماعی یک نهاد مردمی است و اعتبارات آن همگی حق‌الناس است. به جای اینکه از اموال کارگران بردارند، از بودجه عمومی و از خزانه دولت، صرف تامین کالاهای اساسی کنند.

جای تاسف دارد که بعد چهل سال، دوباره سراغ کوپن رفته‌اند!

عیوضی ادامه می‌دهد: اولاً بسیار جای تاسف دارد که بعد از چهل سال، دوباره می‌خواهند سراغ کوپن و کوپنی کردن بروند؛ این رویه نشان می‌دهد که چقدر دستمزدهای واقعی مزدبگیران کاهش یافته و چقدر فقر زیاد شده! ثانیاً جای تاسف مضاعف دارد که می‌خواهند از بودجه حقه‌ی سازمان بزنند تا طرح تامین کالاهای اساسی برای خانوارهای کم‌درآمد را تامین اعتبار کنند! بروند از بودجه سایر صندوق‌ها بردارند! همین اواخر از خزانه دولت یعنی از بیت‌المال، ۱۰ هزار میلیارد تومان به صندوق کشوری و لشگری دادند که همسان‌سازی بازنشستگان آنها اجرایی شود. این پول از بیت‌المال برداشته شده اما ۳۲ هزار میلیارد تومانی که به تامین اجتماعی داده‌اند، از بیت‌المال نیست؛ بخش ناچیزی از بدهی دولت به این صندوق است؛ یعنی بخش ناچیزی از پول خود بیمه‌شدگان است؛ حالا نمی‌توانند برای بهبودِ معیشت فقرا، از حق کارگران برداشت کنند!

به گفته این فعال صنفی، تا امروز دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و در دو سال اخیر هیچ زمان، ۵۰ هزار میلیارد تومانِ پیش‌بینی شده در قوانین بودجه را به سازمان نپرداخته؛ اما حالا به فکر برداشت غیرقانونی از صندوق بین‌النسلی و حق‌الناس افتاده اند!

عیوضی هشدار می‌دهد: اگر بخواهند این رویه را در پیش بگیرند، سازمان هم بهتر است تعهدات بدون پشتوانه مالی دولت را اجرا نکند؛ بیمه گروه‌های خاص را نپردازد و بگوید اول پولش را بدهید!

اگر این کار را بکنند، همسان‌سازی به مشکل می‌خورد!

او با تاکید بر اینکه اگر این ۱۷ هزار میلیارد تومان که قطره ناچیزی از دریای بدهی انباشته دولت است و در تیرماه تهاتر شده، پس گرفته شود، سازمان به مشکل جدی برخواهد خورد؛ ادامه می‌دهد: سازمان اگر منابع نداشته باشد، نمی‌تواند همسان‌سازی را اجرایی کند؛ اگر این کار را بکنند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به مشکل برمی‌خورد. با این کار، همه معادلات را برهم خواهند زد. سازمان نیاز به اعتبار برای هزینه‌های مستمر ماهانه‌ی خود دارد و اگر فردا خدای ناکرده نتواند مستمری بازنشستگان خود را به موقع پرداخت کند، همین بازنشستگان دوباره مقابل مجلس تجمع خواهند کرد.

عیوضی تاکید می کند: تامین اجتماعی ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد و با خدمت رسانی به این جمعیت انبوه، از بار مالی دولت کم کرده. حالا به جای اینکه به این سازمان کمک کنند، می خواهند از حق و حقوق آن بزنند. اگر تامین اجتماعی نباشد یا نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند، این ۴۲ میلیون نفر هم سربار دولت خواهند شد و باری مضاعف بر خزانه ملی تحمیل خواهند کرد. 

او خطاب به حاجی بابایی و نمایندگانی که این طرح ضدکارگری را در دستور کار قرار داده اند؛ می گوید: بیایید از خزانه دولت بردارید و خرج محرومان کنید. از بودجه کشوری ها و کارمندان دولت کم کنید نه از حق الناس! آیا دیواری از دیوار کارگران شاغل و بازنشسته کوتاهتر پیدا نکرده اید؟! 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز