خبرگزاری کار ایران

کارگران طرح آبیاری کارون بزرگ خواستار تشکیل نهاد صنفی شدند

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۲۳۳

جمعی از کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ خواستار تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود شدند.

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: در مجموع حدود ۳۰۰ کارگررسمی و پیمانکاری در شرکت بهره‌برداری کارون بزرگ مشغول کار هستیم که به دلیل خلاءهای قانونی از تمامی حقوق صنفی برخوردار نیستیم به همین دلیل شکل‌گیری نهاد صنفی می‌تواند به پیگیری مطالبات صنفی بر زمین مانده ما کمک کند.

این کارگران افزودند: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران و وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای کارگران در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است.

کارگران پیمانی طرح آبیاری کارون بزرگ گفتند: چند سال است نیمی از کارگران طرح آبیاری کارون بزرگ که تحت مسئولیت چند پیمانکار مشغول کارند، بدنبال تغییر وضعیت استخدامی خود از پیمانی به قرارداد مستقیم هستند که علارغم پیگیری‌های زیاد هنوز به نتیجه نرسیده است. در عین حال به دلیل پیمانی بودن قرارداد کاریمان جدا از دریافت حداقل حقوق از بسیاری از مزایای قانونی، عرفی و رفاهی به نسبت همکاران رسمی و قرارداد مستقیم برخودار نیستیم.

این کارگران همچنین از اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران طرح آبیاری از کارون بزرگ انتقاد کرده و در ادامه گفتند: سالهاست که کارگران پیمانکاری طرح آبیاری کارون پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند اما به دلیل نداشتن نماینده صنفی اجرای این طرح‌ها عملیاتی نشده است.

این کارگران در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار برای کارگران طرح آبیاری کارون بزرگ گفتند: طی سالهای گذشته چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی تلاش کردیم اما در هر دوره مدیران وقت با مانع تراشی مانع از انجام این کار شدند. بهانه اصلی همه آن‌ها پیمانی بودن قرارداد کارگران است که در واقع هیچ ربطی به موضوع تشکیل نهاد صنفی ندارد. در حال حاضر آنچه مانع از برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار برای کارگران طرح آبیاری کارون بزرگ شده، بی‌تفاوتی شرکت آب و برق و تعلل اداره کار شهرستان شوش است.

کارگران درباره آخرین پیگیری‌های خود برای تشکیل نهاد صنفی تصریح کردند: چندی پیش تعدادی از کارگران طرح آبیاری با مراجعه به اداره کار شهرستان شوشتر درخواست تشکیل نهاد صنفی کارگری را داشتند که جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند.

آن‌ها با بیان اینکه خالی ماندن جای نمایندگان صنفی ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری را متوجه کارگران کرده است و کارگران طرح آبیاری کارون بزرگ مستثنی نیستند؛ در خاتمه افزودند: عقیده داریم که وجود شورا و اطمینان کارگر به نمایندگان منتخب خود، جلوی خیلی از مشکلات صنفی را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز