خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع اعلام کنید/ کشاورز بیکار بهتر از کشاورز بیکار بدهکار است!

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۹۸۴

دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان با بیان اینکه اگر نرخ دلار را هم مبنا قرار دهیم، قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به قبل باید دو برابر شود، خواستار همراهی دولت با کشاورزان در این زمینه شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که حدود دو هفته دیگر سال کشاورزی ۹۹-۹۸ به پایان می‌رسد و دولت باید تصمیمات جدیدی در مورد نرخ‌های خرید تضمینی بگیرد، هوشنگ مقامسی (دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان) عنوان کرد: قیمت نهاده‌های کشاورزی به شدت افزایش یافته، به صورتی که قیمت برخی از کود‌ها و سموم کشاورزی تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است.

او توضیح داد: دلیل این اتفاق آزادسازی قیمت‌ها در این زمینه است. به صورت مشخص وقتی شاهد این هستیم که نسبت به زمان تعیین نرخ‌های تضمینی قیمت دلار بیش از دو برابر افزایش داشته است، می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها هم در این زمینه افزایش دو برابری داشته باشد.

این مسئول صنفی کشاورزی عنوان کرد: نرخ خرید تضمینی برای گندم در سال جاری دو هزار و ۵۰۰ تومان بود. این نرخ خود با انتقادات زیادی رو‌به‌رو بود. حتی اگر بر اساس همین نرخ هم بخواهیم افزایش داشته باشیم، باید قیمت حدود شش هزار تومان برای هر کیلو گندم تعیین شود.

او هشدار داد: اگر  قیمت مناسبی برای گندم تعیین نشود رفته رفته کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزین می‌روند و ما بار دیگر مجبور به واردات این محصول کشاورزی استراتژیک در سطح وسیع می‌شویم.

مقامسی همچنین خواستار تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم در مهر ماه شد و گفت: این اتفاق بعضا می‌افتد که تعیین قیمت را به ماه‌های دی و بهمن موکول می‌کنند. در چنین حالتی کشاورزان نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند که آیا برایشان به صرفه است گندم بکارند یا نه و با تعیین قیمتی نامناسب، کشاورزان را متضرر و حتی بدهکار می‌کنند. به هر حال کشاورز بیکار بهتر از کشاورز بیکار بدهکار است و این قشر حق دارند بدانند تصمیمات در سطح کلان چه تاثیری بر معیشت‌شان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز