خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران پیمانکاری آبفای اهواز از شرایط کار با پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۳۱۰

کارگران پیمانکاری آبفای اهواز در استان خوزستان به شرایطی که از سوی پیمانکاران برای کار و پرداخت معوقات مزدی آنها تعیین شده است، اعتراض دارند.

منابع کارگری در  آبفای به خبرنگار ایلنا گفتند: نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران آبفای اهواز را کارگران پیمانکاری تشکیل می‌دهند که به واسطه  چند شرکت پیمانکاری به کار  تلمبه‌چی، اپراتوری ایستگاه‌های آب و فاضلاب و غیره ...  اشتغال دارند.

از قرار معلوم این کارگران به شرایطی که توسط پیمانکاران برای کار آنها تعیین شده، معترض و خواستار نظارت شرکت آب و فاضلاب به عنوان کارفرمای مادر بر عملکرد پیمانکاران هستند.

گفته می‌شود؛ این کارگران از سالها پیش به صورت پیمانکاری درآبفای اهواز مشغول کار بوده‌اند و در این مدت کوتاه که با کارگران آبفار ادغام شده‌اند، پیمانکاران از پرداخت تمامی حقوق قانونی آنها خودداری می‌کنند.

یکی از کارگران آبفای اهواز گفت: هر روز در ایستگاه‌ها بدون امکانات ۱۲ ساعت مشغول کاریم. در طول این ۱۲ ساعت کار بدون سیستم خنک‌کننده و استراحت کار می‌کنیم و با این حداقل حقوق که مزایای آن هم به ما داده نمی‌شود، هزینه خرید و نگهداری سیستم خنک‌کننده (کولر) نیز با کارگران است. و زمانی که سیستم خراب شود، اجازه استفاده از امکانات تاسیساتی آب و فاضلاب برای برطرف کردن مشکلات سیستم خنک‌کننده را نداریم.

وی با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود همکارانش در آبفای اهواز گفت: در گذشته کارگران تلمبه‌چی بدون حضور پیمانکاران و به‌صورت رسمی چهار شیف  مشغول کار بودند. امکاناتی که در اختیار کارگران رسمی تلمبه‌چی بود قابل مقایسه با شرایط کار ما کارگران پیمانکاری تلمبه‌چی نیست. آنها از امکانات سیستم خنک‌کننده خوب همانند کولر گازی، یخچال، آب خنک و حتی یک وعده شیر رایگان بهره می‌بردند و هزینه اضافه‌کاری‌های آنها نیز به موقع پرداخت می‌شود.

این کارگر آبفای اهواز گفت: تجربه سالها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه فقط به دنبال سود بیشتر هستند.

وی افزود: ما کارگران با روزی ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آب و فاضلاب اهواز به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف برایمان ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

این کارگر یادآور شد: در یک ماه گذشته چند بار در اعتراض به بی‌‌توجهی شرکت آب و فاضلاب به عملکرد پیمانکار تجمع صنفی برگزار کردیم که نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی با یادآوری اینکه خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف آب و فاضلاب هستیم، در ادامه افزود: در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای همه ما وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا آب و فاضلاب ترجیح می‌دهد از یکسو به همکاری با پیمانکاران ادامه دهد و از سوی دیگر مطالبات مزدی ما را با یک شرکت واسطه‌‌ای به حساب ما پرداخت کند.

به گفته وی، با وجود فعالیت بازرسان اداره کار، این اتفاقات همچنان در حال رخ دادن است و کارگران مجبورند برای تامین معاش خانواده‌های خود به این شرایط تعیین شده از سوی پیمانکاران تن دربدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز