خبرگزاری کار ایران

فتح‌الله بیات:

خصوصی‌سازی‌ باندی و رانتی ریشه مشکلات کارگری/ سهام‌دار کردن کارگران از مشکلات خصوصی‌سازی‌ می‌کاهد

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۴۹۰

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور گفت: کسانی که با باند و رانت در جریان واگذاری‌ها کارخانه‌ها را در اختیار گرفتند، عامل مشکلات امروز کارگرانی هستند که برای دریافت حقوق خود مجبور به اعتراض شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فتح‌الله بیات عنوان کرد: خصوصی‌سازی‌ در ایران در چارچوب قانون اساسی اتفاق نیفتاد و شاهد این بودیم که افرادی با باند و رانت کارخانه‌ها را در اختیار گرفتند، بدون اینکه اهلیت و سرمایه داشته باشند.

او ادامه داد: حتی این افراد از برند کارخانه‌ها برای دریافت وام استفاده کردند و کارخانه‌هایی را که زمانی سودده بودند و هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده بودند، غرق در بدهی کردند.

این فعال کارگری با اشاره به مشکلات کارگران کارخانه‌های واگذار شده مانند نیشکر هفت تپه، گفت: چرا باید در کارخانه‌ای سودده وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد که کارگر سه یا چهار ماه حقوق نگرفته باشد و مجبور شود در این شرایط به خیایان بیاید و حق خود را اینطور مطالبه کند؟ دستگاه‌هایی که باید نظارت می‌کردند تا کار به اینجا نکشد درست عمل نکرده‌اند. نتیجه این می‌شود که کارگر دچار انواع آسیب‌ها می‌شود، در مواردی دست به خودکشی و خودسوزی می‌زند، تا صدایش شنیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه راه حل مشکلات سهیم کردن کارگران در مدیریت و سود کارخانه‌هایی است که بنای واگذاری آنها وجود دارد، بیان کرد: اگر کارگر در اموال، دارایی و تولید کارخانه سهیم باشد، وضعیت تولید از نظر کمی و کیفی بهبود می‌باید. راهکار سهیم کردن کارگران در کارخانه‌ها واگذاری سهام به کارگران است. به این شکل از آسیب‌های واگذاری‌ها کاسته می‌شود و شاهد مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، نخواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز